Megint lassan év vége, ezzel együtt a hideg, és akár a hó is, a motorokat téli álomba ringatjuk.
Bár sokan nem csak a motorjaikat teszik el aludni, hanem szeretett autóikat is, a szakszerű eltárolást meghálálja a szerkezet.
Mit is kell tennünk, hogy tavasszal teljes pompájában és erejében tudjuk újfent birtokba venni járművünket? Jelen cikkünk ugyanúgy az autós és motoros ( quados ) kollégáknak is szól.
Teli tank, vagy üres ?
Nagyon régi téli tanács a teli tank, több okból is.
A tankok jó része a mai napig acél lemezből készül, így a benne lévő benzin elzérja a lemez felületét a levegő, és az abban található nedvesség elől, ezzel védi korrózió ellen. Mivel a benzinben is található némi víz, ezért javasolt az utolsó tankolásnál spuri adalékot használni, mely a vizet diszpergála, megköti magában, és az nem tud összegyűlni a tank alján.
A teli tank miatt a benzin párolgása is kisebb, így tavasszal nem kell azonnal tankolni, karburátort, szűrőket cserélni, hanem indulhatunk is.
Tisztaság.
A gépsárkányt mossuk le autósamponnal, és szárítsuk meg, majd töröljük át minden részét, a lehető legtisztább állapotban tároljuk azt el.
A fényezett, krómozott felületeket védő viasszal is áttörölhetjük.
A legkisebb zugokból, hajlatokból is takarítsunk ki minden szennyeződést. Ez nem csak azért lesz jó, mert tavasszal csillogó járművel gurulhatunk, hanem azért is, mert a piszok, a por magába gyűjtheti a nedvességet és azzal helyi korróziót indithat el, vagy csak éppen foltossá válik a festés. Az autót porszívózzuk ki, töröljük áta műszerfalat is.
Kenés, ápolás.
A láncot, rugós tagokat, és minden olyan helyet ahol a tiszta acél nincs védve vagy olajzást kíván, kenjük le a megfelelő anyaggal. A lácot mossuk át, és kezeljük szakszerűen lánc kenő szprével, a rugós tagokat olajos ronggyal töröljük át.
Minden olyan helyen ahol a gép kenést igényel, kenjük meg. Lehetnek ezek forgó alkatrészek, autóknál zárak, zsanérok, gömbfejek.
Akkumulátor.
Ma már nem szokás kiszerelni az akkut, ha módunkban áll nem is kell megtennünk.
Válasszunk olyan akkutöltőt, mely tudja a csepptöltés funkciót, és azt rákötve az akkura akár egész télen ott is hagyhatjuk, időszakos felügyelet mellett. Természetesen ha kell, előtte ellenőrizzük az elektrolit szintet, tisztítsuk meg a sarukat, érintkezőket is.
Indítsuk vagy sem ?
A motor érdemes 6-8 hetente beindítani 20 percre, fél órára, ez egy részt karban tartja az akkut, töltő és elektromos rénszert, más részt megjáratja a kenőanyagot a motor és váltó belsejében, illetve az üzemanyagot is átmozgatja kissé. 20 percnél rövidebb ideig lehetőleg ne járassuk, de legalább üzemmeleg állapotíg hagyjuk alapjáraton járni. Ez nagyon fontos, mert a még hideg kipuffogóban a beszívott levegőből kicsapódó nedvesség rozsdásodást indíthat el, fel kell hogy melegedjen tehát az egész rendszer.
A garázs.
Ha módunkban áll, a tárolási hely legyen száraz, fűtött. Ez lehet egy terem garázs, saját garázsunk, de akár beadhatjuk szeretett gépünket bértárolásra is, ma már több vállalkozás van akik el is viszik a gépet, majd szakszerű tárolás és tavaszi beüzemelés után vissza is hozzák azt.
Ha erre nincs mód, akkor jól szellőző helyre tegyük, lehetőleg védve a esőtől, hótól. Sokszor tévhit, hogy be kell csomagolni a járművet, ne tegyük. A maximum amit megtehetünk, hogy egy könnyű impregnált lepellel leborítjuk, ellenkező esetben a nylon vagy nehéz vászon egy részt a fényezést összekarcolja, más részt az alá kerülő nedvesség mindenhova behatol, és igen gyors korróziót indít el a legeldugottabb, egyébként nem látható helyeken is.
Javítsunk, módosítsunk, tuningoljunk.
Ha van olyan terv, feladat amit el szeretnénk végezni járművünkön, most itt az ideje. úgyis gyorsan sötétedik, az ember fiának nincs kedve kimozdulni, van tehát időnk elvégezni azokat a munkákat, kisebb nagyobb átalakításokat, amiket eddig csak tervezgettünk, így nem a gurulásra szánt időnkből fogjuk feláldozni azt.
Lakatolás.
Ha nem kell lezárni, mert olyan helyen van, hát szerencsések vagyunk.
Ha mégsem így volna, minden lehető fizikai és elektronikus eszközzel igyekezzünk védeni az értékes technikát, tegyünk fel minden lakatot, zárat, élesítsük be a riasztót.
Bakolva vagy sem ?
A hosszabb tárolás folyamán folyamatosan terhelés alatt vannak a rugós tagok, futómű, és a gumik is csak egy-egy kis ponton kapnak terhelést. Fölösleges olyan munkákat elvégezni, hogy hetente forgassunk pl a kerekeket, inkább bakoljuk fel a járművet. Autót és motort is a megfelelő gyári helyen támasszunk alá.
Autót a karosszéria gyári pontjain, esetleg a futómú hídjánál, motorkerékpárt is az előírt pontokon, motor alatt, váznál, első villa nyakánál, stb. ha nem tudjuk hogy is végezzük ezt kell kérjünk meg tapasztaltabb kollégát a segítségre. Figyeljünk arra, hogy a fényezett, felület védett részeket ne sértsük vagy karcoljuk meg.
A lényeg, hogy a kerekek a levegőben legyenek, kirugózott futóművekkel.
Ruházat.
Ne feledkezzünk meg a ruházatról sem, mert ezt is egy darabik félre kell tennünk.
A ruhákat, aláés felül öltözőket, eső ruhát, csizmát protektort és minden darabot alaposan takarítsuk ki, mossuk le, és telejsen szárítsuk meg, majd megfelelő módon akasszuk be a szekrénybe.
Ha járművünkkel, felszerelésünkkel így teszünk, tavasszal nem ér majd meglepetés, és nem szerelgetéssel kell kezdenünk az új szezont.
Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelyenet szerszámbolt és webáruház.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése