2018. április 10., kedd

A szabványok, és értelmük

Világunkat át meg átszövik a különböző rendszerek, uniformizálások, szabványok. Ezek a szabványok nagyon jó szolgálatot tesznek amikor egy-egy alkatrészt, rendszert, terméket vagy akár egy folyamatot bele kell illeszteni egy nagyobb rendszerbe, hogy azzal jól tudjanak együttműködni.

A szabványok területenként, iparáganként, és akár gyártónként is eltérőek lehetnek.Talán a legtöbbet használt szabvány az MSZ, ISO, ASA, DIN. De vannak még sokan, bármerre nézünk. Tulajdonképen maga az SI mértékrendszer maga is egy szabvány, de az ebbe tartozó metrikus mérési rendszer is egy féle szabvány.

A szabvány jogi meghatározása a szabványosítási törvény szerint :
„A szabvány elismert szervezet által alkotott vagy jóváhagyott, közmegegyezéssel elfogadott olyan műszaki (technikai) dokumentum, amely tevékenységre vagy azok eredményére vonatkozik, és olyan általános és ismételten alkalmazható szabályokat, útmutatókat vagy jellemzőket tartalmaz, amelyek alkalmazásával a rendező hatás az adott feltételek között a legkedvezőbb.”

A szabványok ágazatonként és földrajzi területenként is eltérőek lehetnek. A beazonosításuk úgy történik, hogy a megfelelő betű jel után kerül a szabványosítés éve majd kettősponttal a szabvány száma.

Azért azt tudnunk kell, hogy a szabványok mellett vannak még olyan irányelvek is, amelyek később szabványokká válnak, vagy valamely cég belső szabványai.

A fontosabb, ismertebb szabványok :

MSZ szabvány:

A Magyar Szabvány rövidítése, a Magyar Szabványügyi Társaság által kibocsájtott 
szabványok gyújteménye.

MSZ EN szabvány :

A magyar Szabványügyi Társaság által kibocsájtott, de nemzetközi szabványnak megfelelő szabványÁltalában ezt úgy jlezik, hogy MSZ ISO vagy MSZ EN ISO.

ESZ szabvány :
Európai szabvány rendszer, az Európai Unióban érvényes szabványok gyújteménye, külön szervezete vannak akik elfogadhatják, és ahogy az uniós jogharmonizációban, ebben is az egyes országoknak törekedni kell a megfelelőségre.

ISO szabvány :
Az ISO szabvány nem gyártmányra, vagy termékre vonatkozik, hanem rendszerre. Ez a rendszer lehet a gyártás, minőség ellenőrzés vagy más munkafolyamat, akár pl az ügyfél kapcsolattartás is. Összefoglaló néven minöségbiztosítási rendszer.

DIN szabvány : 
A szabvány elnevezése a Német Szabványügyi Társaság szavainak kezdőbetűiből áll, ez mutatja azt is hogy első sorban német területeken használjják, hisz onnan indult el. Viszont mára nemzetközi szabvánnyá ( is ) kinőtte magát, mert a német gyártással, technológiával elterjedt, és azt sok más ország átvette, beépítette a saját rendszerébe.

ASA szabvány :
Az Amerikai Nemzeti Szabványügyi Intézet ( ANSI ) szabványa, mely Amerikában alakult ki. Egyes részeit, pl az ASA filmérzékenységre vonatkozó tartalmát az ISO egy az egyben átvette, így pl a fotoiparban világszerte elterjedté, és elfogadottá vált. 

Különleges szabványok:

Vannak olyan különleges szabványok, melyek egy-egy gyártótól indultak, vagy egy konzorcium áll össze a közös siker elősegítéséért, de a szükségszerűség vagy célszerűség által sok más gyártó is átvette azt. Ezek bár konkrétan sok esetben nem nevezhetők szigorúan szabványnak, mégis az ipar vagy az élet egyes területein általánosan elfogadottá és elterjedté váltak, minden résztvevő e szerint igyekszik a termékeit készíteni, ezze javítani a piaci részvételén.
Sok ilyen szabványosítással találkozunk nap mint nap, de talán nem is tudatosul bennünk a lényeg.

USB szabvány
Több vezető számítástechnikai vállalat által létrehozott adat átviteli port típus. Az idők folyamán több mérete, kialakítása is létre jött, de az alap ugyanaz maradt.

Ugyanígy szabványok pl. a PAL, SECAM, MESECAM, NTSC rendszerek az audió és videó rögzítésben, és hétköznapi életünket át és átszövik ezek a kisebb nagyobb ágazatokat lefedő rendszerek.

A HKPS szabvány.
Kifejezetten gyakorlati műszaki szabvány.
Mivel kevésbé ismert, eredete, magyarázata, leírása nagy tejedelmű, a részletekre itt nem, de nemsokára erre egy új, következő cikkben derítek fényt.


Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecilaista
Műhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház






2018. április 2., hétfő

Mire jó a hőkamera ?

Nagyon sok hőkamerát lehet már kapni, van telefonba épített, önállóan dolgozni képes, és ki tudja hány féle.

De sokan nem is tudják milyen sokoldalú, milyen sok helyzetben használható eszközről van szó.

Manapság a hőkamerákról leginkább az energia hatékonység jut az eszünkbe, pedig a használati lehetőségek ezen jóval túl mutatnak.

A hőmérséklet mérésével a vadászok könyebben megtalálják a vadat, állatmentők a sebesült kutyákat, tűzoltók a segítségre váró bajbajutottakat, de lehet hőkamerával ellenőrizni gépeknél a csapágyak állapotát, belső égésű motoroknál a működés helyességét, elektromos rendszereknél meglátni az átmeneti ellenállásokat, épületeknél a szigetelés hibáit.

Nem is beszélve olyan sepciális feladatokról, mint pl az orvosi diagnosztika, amely talán az egyik legújabb vizsgálati módszer.

De sorolhatnánk vég nélkül, szinte ki sem fogynánk a lehetőségekből, akár komoly, akár komolytalan feladatokra hasznájuk.

Mi gépészek vagyunk ezért leginkább ezzel foglalkozom.

Épület gépészeti felhasználások 
- víz, fűtés vezetékek keresése falban, aljzatban
- elektromos bekötések megfelelősége
- hőszivárgás, szigeteletlenség ellenőrzése
- fal és padló fűtés működésének, hibáinak ellenőrzése
- nyílászárók tömítettsége

Járműveknél
- motor működése, kihagyó hengerek keresése
- elektromos bekötések ellenőrzése, átmeneti ellenállások keresése
- hűtő és fűtő rendszerek vizsgálata
- kerék és egyéb csapágyak, ékszíjak ellenőrzése

Elektromos berendezéseknél
- bekötések ellenőrzése
- átmeneti ellenállások keresése

És ami még fontos,mindezt akár nagyobb távolságból, érintés nélkül.

A jobb hőkamerák vagy már eleve fel vannak szerelve szines kijelzővel, vagy a hozzájuk tartozó eszközön van ilyen, tudnak normál és hőképet is készíteni, így a vizsgált hely jobban beazonosítható, jegyzik a gps koordinátákat, rendelhető a felvételhez írásos vagy hang jegyzet is.
A legtöbb kamerán állítható milyen szinben jelenljen meg a kép ( monochrom vagy színes, illetve milyen szinekkel ).



A hőkamerk felbontása minimu 1 fok legyen, és jó ha jelzik a vizsgált területen a legmagasabb és legalacsonyabb hőértéket is.
Sok kamera önkalibráló, azaz a vizsgált terület minimum és maximum értékeit alapul véve állítják a kijelzőn a színeket, hogy a lehető legjobban láthatóvá tegyék a hő eltéréseket.

A készített hőképeket ezek után fel tudjuk dolgozni számítógépen, bizonyítékként csatolni lehet jegyzőkönyvekhez, vizsgálati anyagokhoz.

A képen jől látszanak a szigeteletlenségi hibák, mint a beton áthidaló, vagy az ajtó szigetelés hibái. Ezek az információk megfelelő szakember, de akár nagyobb szakértelem nélküli felhasználó számára is komoly értékeket jelenthetnek.


A műhelynet szerszámboltban a SEEK hőkamerákat forgalmazzuk, ami több kiviteében is elérhető megrendelés után.

A kisebb darabok mobil telefonra vagy tabletre, laptopra csatlakoztathatók, itt a szoftvert és a háttér hardvert a telefon vagy tablet adja, maga a hőkamera csak az érzékelő és elő feldolgozó részeket teszi hozzá. A program a netről letölthető, és elérhető IOS és Android rendszerekhez is.




A másik megoldás az önálló hőkamera ami rendelkezik a teljes rendszerrel. Színes kijelzője kisebb mint egy átlagos okos telefoné, de ütés és vízálló, a képeket micro sd kártyára is lehet menteni. Beépített ledes lámpájával sötétben is lehet keresni látható fénynél, akkuja elég nagy a hosszabb idejű munkákhoz.



Hátránya, hogy néhány dolgot, pl a minimum és maximum értékek megjelölését nem mindegyik tudja, és gps koordinátát, vagy jegyzetet sem lehet csatolni a képekhez.

Ha hőkamerát használunk épület vagy nagyobb dolog vizsgálatánál, mindig tartsunk be néhány praktikus szabályt, hogy később is bármikor be tudjuk azonosítani a helyszínt, illetve a szituációt.

1. ha lehet adjunk a képekhez valamilyen jegyzetet, akár hang, akár gps koordináta, akár felirat, hogy tujduk pontosan hol, és főleg mikor készültek a képek.
2. ne össze-vissza készítsük a képeket, határozzunk meg egy irányt, pl jobbról balra, lentről felfelé. Így később a pontos helyek könnyebben beazonosíthatóak.
3. ha van rá mód minden képet egy hőkép és egy normál kép módban készítsünk el, így a legpontosabb a hely meghatározása. Sok kamera tud a két féle képből egyben készíteni képet.
4. ha elmentjük a képeket, mindig tegyünk hozzá valamilyen azonosítót, mert lehet hogy akár már 1-2 hét múlva sem emlékszünk minden lényeges adatra.
5. ha a képek fontosak, vagy pótolhatatlanok ( pl egy speciális helyzetet állapotot mutatnak meg )  készítsünk belőlük biztonsági másolatot

Bármilyen kérdésük felmerül a hőkamerákkal vagy használatuk módjával kapcsolatban, kérem keressenek meg elérhetőségeinken, igyekszünk segíteni.

Tisztelettel Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és szerszámwebáruház.





2018. március 27., kedd

Egy tuning show margójára.

A hét végén lezajlott a nagy érdeklődés kísérte autó és motor tuning show a lánykosi nevén BNV ( Budapesti Nemzetközi Vásár ) ma Vásárközpont névre hallgató területen

Mi is kint voltunk.

Az első dolog ami meglepett, hogy az utóbbi időben nem nagyon volt olyan rendezvény ami ennyi látogatót vonzott volna.
Az összes parkoló megtelt 11 órára, mindet be kellett zárni, megállni csak a Fehér úton a villamos mellett, illetve a Kerepesi úton a Pillangó utca megállónál lehetett a P+R parkolóban. Mi ez utóbbit választottuk, sétáltunk egy kicsit, oda se neki. Sőt ! A parkolási díj a vásár területén, illetve a környéken 2500 Ft/nap, mi ezt megúsztuk 350 Ft-ból.

A belépők megvásárlása, köszönhetően a nagy számú kasszának gyors volt, de igen borsos, 4000 Ft/koponya.

Ahogy várható volt, bent helyenként ( és leginkább ez volt mindenütt ) olyan tömeg, hogy csak azzal együtt lehetett mozogni, mint a lavinában, ellene nehézkesen, vagy egyáltalán nem. Egyes helyeken úgy bedugult a rendszer, hogy akár percekig állt a nép. Egy részt ezeket a helyeket bölcs előre látással igyekeztünk kikerülni, más részt nem értem miért kell szaros telefonokkal úgy fényképezni, hogy az ember kiáll a sétáló rész közepére és még el is várja, hogy senki ne menjen el előtte, mert neki úgy hozza úri kedve.

Ami kimondottan tetszett, az egyik tematikus kiállítás, melynek címe :
Magyarok a világ járműgyártásában.
Ez igazán szép dolog volt, hisz a Lázár testvérek világbajnok kocsijától, a SkyCruiser által gyártott autogyro repülőkön át a sűrített levegős hajtású egyetemi tanulmányig, és a BMW vagy AUDI konszernek gyártott műszerfalakig nagyon sok érdekességet vonultatott fel. Itt bizony rá lehetett csodálkozni, milyen leleményesek, és jók vagyunk, és hogy valóban van helyünk az ipar eme ágában is.

Ilyen egy sűrített levegő hajtású gépsárkány :

Elölről dominál az alumínium szerkezeti felépítés, a futómű egyszerű vonalvezetésű, mégis célszerű kialakítása, és a Trabantból átvett egységekkel erőstített kormányzás.

Hátul jól látszanak a meghajtó munkahengerek, különlegesség a szerkezet vezérlése, mely minden esetben a hajtás és levegő felhasználás optimalizálására törekszik.


A SkyCruiser Autogyro bemutatója is a magyar szekcióban foglalt helyet. Azért is emelem ki ezt a céget, mert valóban különleges járműveket alkotnak, azok teljesen Magyar fejlesztések, gyártások, nem kevés nemzetközi díjjal is büszkélkedhetnek. A repülő szerkezetek nagyon igényes, világszínvonalú kialakítása, látványos ( és ezeken érdekes módon ) szép és hibátlan fényezése mindenkit megfogott aki csak arra járt.


Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a képen a kolléga éppen a szállítás utáni út porát törölgeti a gépekről. Itt van igény a szép kinézetre.

Az egyik pavilonban külön kiállíthattak a különböző autóklubbok, itt volt a hazai USA autó klub, Német BMW-s klub, retro autó klub és sokan mások.

Itt sajnos sok dologgal nem tudtam azonosulni.
Mert milyen dolog az, hogy egy szépen felujított két ütemű waresz krómozott merci csillagos felnin álldogál ?
Milyen dolog, hogy ha már kinyitom és közszemlére teszem a féltett vw pólóm motorterét akkor nem msom le azt ?

És főként miért nem lehet normálisan lefényezni egy autót ????

Sajnos ( vagy szerencsére ) olyan helyeken szocializálódtam különböző műhelyekben, ahol magasan képzett, nagy tudású szakiktól tudtam tanulni, ellesni a szakma apró de koránt sem jelentéktelen fogásait.
Ezért pl ha ránézek egy autó fényezésére, azonnal kiszúrom szinte a legkisebb hibát is.

Na itt nem kellett keresni.

Szépen egymás mellé állítva, az általam amúgy is utálatnak örvendő különböző rikító színű, szerintem ízlés ficamos kialakítású, láthatóan rendgeteg pénzt, munkát energiát felhasználó autók, drága fébnyezésekkel, a boldog és büszke tulajokkal, és szinte kivétel nékül felháborítóan szar minőségű fényezéssel.
A fényezések narancsosak, karcosak voltak a legtöbbön láthatóak voltak az előkészítés hibái, sok felületen látszott, hogy az valamikor már sérült lehetett, és a fényezési hibák minden jellemzője megtalálható volt rajtuk. Leginkább egy "Hogyan ne fényezzünk járművet" tankönyv mellékletének vagy függelékének tudtam volna elképzelni a felhozatal nagy részét.



Egy ellenpélda minden rosszra, a valóban csodásan és eredeti állípotába ( és eredeti színében ) felujított zsiguli. Sajnos egy hiba azért van benne, mégpedig, hogy emlékeim szerint ebben az évjáratban nem volt fehér búrás első index, de a kivitelezés összhatása és részletessége mindenért kárpótol kívül és belül egyaránt.


Nézelődés közben két dolgot jegyeztem meg a mellettem, mint szakértő kollégaként jelen lévő fiamnak.
1. Ha otthon beülünk az ő szépen karban tartott, napi használatú, de még gyári fényezésű E36-os cabro BMW-jébe, akkor símán ott a helye az autónak, és lehet jobban meg is nézik, mert a kiállított azonos darabok közül egy sem (!) volt ami megütötte volna azt a szintet.
2. Ha János barátunk aki épen nemrég fényezte mezei opelunkat, ilyen fényezéseket adna ki a kezei közül, valószínűleg a Dunának menne szégyenében.

Arról most ne essék szó, hogy amikor még 2000 körül a mi a saját autónkat vittük bemutatóra, akkor előtte szó szerint egy hétig takarítottuk, políroztuk, hogy azon sem egy porszem, sem egy hiba nem lehetett. Ha meg lábon vittük az autót, akkor leállás után szépen áttöröltük azt, a fényezéstől, a gumi futó felületéig, hogy az valóban olyan legyen amilyen kinézetet, minőséget a hely szelleme megkíván.
Itt meg ?
Az út pora, és némi latyakkal kevert utcai kutyaszar a sok milliós kocsi oldalán és alján, poros tető, koszos oldalfalú gumi, és sorolhatnám azokat a hibákat amik nem is pénz kérdések, egyszerűen igényesség vagy szemlélet.

Persze azért voltak igen szép dolgok is, kár volna ezt elhallgatni.

Egy csodálatos módon felujított DUTRA traktor légszűrője. Itt minden apróságra figyeltek és a végeredmény magáért beszél.


Az USA autók fényezése valóban csodálatos volt, bár itt is egy vagy két olyan autó is szerepelt aminek szerintem nem lett volna ott a helyük a kinézetük, állapotuk miatt.
Magam egy részt a retro, más részt az eredeti, vagy ahhoz közelítő állapot szerelmese vagyok. Ebben is vezettek az usa autók. Nekem nem szép látvány egy fecske farkú Mrcedes, ami minden porcikájában szépen felujított, valóban nagyon szépen kivitelezett veterán, de a futóműve a földig lett ültetve, a széles, kilógó és nem oda illő felnik kiterpesztenek a kocsi alól.
Ha már ennyi munka van benne minek elrontani az összhangot ? Vagy csináljunk egy leültetett harlemi bennlakó stílusú autót, vagy csináljunk egy szépen felujított veteránt. A kettő keveréke bár lehet egyeseknek műszakilag érdekes, de számomra csak olyan kotyvalék, aminek semmi értelme.

Voltak kimondottan nagy egyterű standok is, ahogy pl a fényhíd.hu kiállítása. Szokás szerint bemutatva a villogók és fényhidak széles kínálatát talán az egyik legnagyobb, de bizonnyal a legfényesebb területet foglalták el, főleg, mert a legnagyobb autót, egy big-foot-ot is ők hozták oda. Itt legalább minden kiállított darab tiszta, szépen elő-, és kikészített állapotú. Kicsit hiányoltam a big-foot alá szokásosan beparkolt BMW Isettát, lehet éppen a mosóba vitték, ki tudja...



Üdítő újdonságnak gondolom, hogy a mostani kiállításon ( lehet hogy csak én voltam kevésbé figyelmes ) de nem láttam félmeztelen kipingált testű lányokat. A régebbi ilyen rendezvényeken mindig hemzsegtek a szép vagy kevésbé látványos domborulataikat csak egy vékony festék réteg alá rejtő kedves vagy éppen kedvetlen arcú hostesek, most azonban a felöltözött kinézet volt látható. Nem mondom néhány esetben ez sem segített szegény leányzón, de bár a szép és formás lányok hozzá tartoznak az autótuning világához, ezt nem kell feltétlenül a meztelenséggel vagy annak illúziójával kifejezni. Nem mellesleg ahol ezek a lányok megjelentek, ott természetesen a nyálcsorgató hülyegyerekek, vagy az éhező férjek is azonnal ott voltak, akiket nem érdekelt az autó csak hogy végre olyat láthat amit otthon nem.

Volt persze hangnyomás verseny is, mely a követők szerint a tuning egyik ága, és igenis nagyon komolyan veszik, de az én véleményem, hogy bár az irányzatot magas színvonalon követőknek igen komoly technikai tudást és már nagyobb távolságból is jól látható mennyiségű készpénzt kell erre áldozni, nem tartom őket túl sokra.
Voltak ezen szerkezetek közt is nagyon szépen megalkotott darabok, ahol látható volt, hogy a feladatra nem csak fizikailag alkalmas gépet akartak összedobni, hanem komolyan figyeltek a szép kivitelezése, a berendezés szimmetriájára, mondhatni a körítésre.

Megfigyelhető a megfelelő biztonságtechnikai berendezés ( kábel vágó ) elhelyezése mely az esetleges zárlatnál, annak kivédésére tehet jó szolgálatot

Volt ahol a biztonság relatív műfaj, hisz rendben, hogy ha belebotlunk nem szakítjuk ki a hosszabbítóból a dugót, de lehet ott más probléma is.



Voltak viszont olyan kialakítások is, ahol kimondom, hányadék igénytelen megoldást b@sztak be a hátsó ülésre egy bútorlapra csavarozott erősítő és kábel rendszerrel, szerintem csak azért, hogy elmondhassák ott voltunk. Ezeket az autókat nem is engedtem volna be...

Itt bizony senkit nem érdekel a külcsín, csak a belbecs, de lehet az se nagyon nyomott latba amikor a belső dizájnt kialakították. Kilógó rádió, bútorlapra csavarozott erősítő, az üléseken össze-vissza szaladgáló kábelek, ezek a neoprimitiv dizájn csodás jellemzői, tetézve a szépen megalkotott oldalablak rögzítéssel, mely valószínűleg a TÜV és egyéb biztonságtechnikai követelményeknek mindenben megfelelő.


Ezek mellett élő gumi kínzás egy körpályán, vezető által bemutatott E autó ahova be lehetett ülni egy-két körre ( na ez pont semmit nem ér egy szakembernek ), kis motoros bemutató, nem mellékesen érdekes szakmai bemutatók, előadások tették a széles közönségnek is ehetővé a programot.

Összességében egy hangos, emberekkel tömött de mindenképp érdekel és tanulságos kiállításon vagyunk túl, ahol minden pro s kontra vélemény ellenére biztosan mindenki megtalálta a neki megfelelő tuning irányzatot és az annak megfelelő szép vagy kevésbé mutatós autókat.

tisztelettel Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és szerszámwebáruház



2018. március 25., vasárnap

Barkácsolás avagy szerelés , alkotás ?

Van egy marék barkács fórum, vannak barkács szerszámok, barkács bolt, barkács alkatrészek, és barkács megoldások.


Mit gondolok erről ? Most ezt írom meg.

A wiki szótár szerint ( bár mint tudjuk a wikipédiát forrasnak nem szabad megjelölni ) a barkács szó jelentése :  kedvtelésből készített, nagyobb szakértelem nélkül javított. Azért írtam ide, mert magam is hasonlóan gondolom.

De!
Ezek szerint minden kedvtelésből készített dolog barkácsolás lenne ? Alig hiszem.

Magát a barkács szót is kissé pejorativnek érzem, olyan kicsengéssel, hogy összeütött, összegányolt, jólvanazúgy, minden hozzáértéstől mentes dolog kerül ki a kezünk körül.

Mert mi van ha mégsem ez történik ?

A kezünk közül kikerülő dolog akárhogy nézzük, egy termék, legyen az fizikai vagy szellemi termék, illetve ezek valamilyen egyvelege.
Ez a termék egy olyan dolog ami valamire használható, valamit tud, megold, csinál valamit.
Ez a valami lehet egy fizikai megoldás egy problémára, de lehet akár egy díszítő elem is, mely csak egyszerűen szép a szemnek.

De a barkács megoldás más.

Ott látszik, hogy barkácsolt dologról van szó. Nem úgy állnak az élek, nem úgy forog benne a kerék, nem olyan szép a felülete vagy éppen kívánni vaklót hagy a befejezés.

Ha ez nem így van akkor az már nem barkács.

Lehet persze olyan megoldás is, ami nem a szakkönyvek előírásai szerint történt, esetleg olyan megoldás amit nem tanítanak az iskolában, de ettől az barkács lesz ? Alig hiszem. Szerintem ezek a megoldások a gondolkodó és probléma megoldó emberek előre mutató ötletein alapuló értelmes kifejezések.

Innentől pedig ez már nem barkács.

Mint írtam fentebb, szerintem a barkács olyan, hogy az meg is látszik rajta, teljesen mindegy, hogy azt a kellő végzettséggel rendelkező vagy azzal félig vagy egyáltalán nem bíró szaki csinálta.

A barkácsolás a hozzá nem értésről, a szükség megoldásokról, az ideiglenes "majd megcsinálom később" kivitelezésről szól, ami szép, jó a feladatra, a szemnek is tetszetős, az nem barlács megoldás.

Erről szólnak egyébként a barkács szerszámok is, mely kategóriát külön és kifejezetten nem szeretek. Sajnos sok gép, kézi szerszám ilyen.

Ezeknél az eszközöknél a minőség kevéssé fontos tényező, a lényeg az olcsó előállíthatóság, és minél nagyobb darabszámú, a tömegeknek valő értékesítés.

Ezek a gépek komolyabb munkára alig, vagy egyáltalán nem használhatók, a Magyar szokások szerint ha valaki ilyet a vállalkozása nevére vásárol akkor bár a kötelező garanciát megkapja, de minden plusz lehetőségtől elesik amit egy mezei magán vásárló megkap. Pl.: az egyik nagy barkács áruház a saját márkás termékeit magán felhasználóknak 5 év, míg vállalkozóknak csak a kötelező egy év garanciával adja át. De ki garantálja az elvégzendő munka mennyiségét, a hozzáértést vagy más, a használatot és elhasználódást befolyásoló körülményt ? Senki.

A magam részéről, mivel szerszám boltnak és kihangsúlyozottan nem barkács boltnak tartjuk az üzletünket, a barkács kategóriás szerszámokat jószerivel csak kényszerből tartom. Ezek a szerszámok sokra nem jók, tűzoltásnak, hirtelen megoldásnak viszont néha megfelelne. Ha minden szerszámból lenne a barkácsnál komolyabb szint akkor ilyen kategóriát be sem engednék az üzletbe.
Meg kell viszont a tárgyilagosság jegyében jegyeznem, hogy igenis valóban vannak olyan feladatok ahova a barkács szerszámoknak van létjogosúltsága, de ezen feladatok köre szerintem igen szűk.

Lehet itt beszélni ügyes kezű alkotóról, a szakmát vagy lehetőségeket autodidakta módon megtanult kivitelezőről, de ezk már nem barkács megoldások leszenek.

Maradok tisztelettel

Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és szerszámwebáruház



2018. március 18., vasárnap

Dióhéj szóróanyag mire jó ?

A szemcseszórás technológiájában már gyakorlatilag minden szóróanyagot bevetnek, persze minden anyag más és más tulajdonságú, így azokat a megfelelő helyen kell kezelni, használni.

A dióhéj őrlemény is ilyen.



Anyaga a megtosztítótt dió maradék héja, de csak a csonthéj, mert a benne lévő elválasztó hártyák igen olajosak, lágyak, azok rontanák a tulajdonságokat.
A héj így is enyhén olajos, de ez nekünk nem baj.

A dióhéj örleményt finom munkákhoz, illetve olyen helyen használhatjuk, ahol az alap fém, vagy alap anyag sérülését teljesen ki kell zárni, illetve az semmilyen formában nem megengedhető vagy elfogadható.

Ilyen munkák a teljesség igénye nélkül :
1. Antik réz és egyéb fém tárgyak tisztítása.
2. Gépjármű motorok szívócsonk tisztítása
3. Finom öntőformák, műszerek tisztítása

A dióhéj különleges anyag abból a szempontból, hogy szerkezete aránylag lágy, így mint szemcse könnyen törhető, forró helyre kerülve könnyen gyullad, kis hamu tartalommal ég, de az egyes, a héjat alkotó szálak igen kemények, így a koptató hatása is jól érvényesülhet. Mindemellett az őrlés miatt élei sarkosak, ez is fokozza a csiszoló hatását.

Antik tárgyak tisztításánál komoly feltétel, hogy a felület, az alap anyag semmilyen módon nem változhat. Annak olyannak kell maradnia, ahogy azt fellelték, legyen volt az egy padláson vagy föld mélyéről. Így nem közelíthetünk a tárgyhoz semmilyen anyaggal, mely abból leválaszt részeket, megváltoztatja a felület struktúráját, vagy állapotát.

Gépjárművek motorjainál ( kimondottan a közvetlen befecskendezéses modern motoroknál ) hatalmas probléma, hogy a szívó oldalon a szívócső, de főleg a szívó csatorna, mely a hengerfejben található, elkormolódik, elkokszosodik, így a jármű idővel akár drasztikusan veszíthet teljesítményéből, de az esetleg leváló korom darabok a hengerbe jutva vagy a szelep és szelep ülék közés szorulva komoly problémák okozója is lehet. Ezt a részt nagyon nagy figyelemmel kell kezelni, hisz a hengerbe nem jutjat semmilyen olyan idegen anyag ami ott kárt okozhatna, így sem a szóróanyag sem maga a kitakarított szutyok nem kerülhet be. Ha azonban mégis ez megtörténik ( akár 1-2 kis szemcse ) akkor a dióhéj lágysága miatt nem történhet nagyobb baj. Technológiája nem bnyolult, és a hagyományos technikákhoz képest sokkal kevesebb munkával és idővel, így sokkal költség hatákonyabban lehet a nevezett részek tisztítását megoldani. Egy hengerfej tisztításához átlag 6-8 kg dióhéj szükséges.
A technológia leírásához, bevezetéséhez keressenek meg, segítünk.

A hengerfej így nézett ki a szórás előtt :

És ilyen volt utána, látványos a javulás.



Finom öntőformákat, vagy éppen mőszerek mrő felületét is lehet dióhéjjal tisztítani, a fentebb leírt tulajdonságok miatt, azaz az alap fémet a szóróanyag nem károsítja, de arról a szennyeződést szépen eltávolítja.

A hozzá használható szemcseszóró berendezések pl.:





Látható, hogy a szóráshoz szinte bármelyik általunk forgalmazott eszköz megfelel, de figyelembe kell venni a felhasználás helyét, célját, módját.
Biznyos helyeken, pl éppen a hengerfej csatornáinak tisztításánl nagyon fontos a kiszórt szóróanyag azonnali és lehetőleg maradéktalan visszaszivása, melyhez komoly minőségű ipari porszívókat is kínálunk a Nilfisk palettájáról.



A dióhéj szóróanyag ( szemcse ) terméket itt tudják megvásárolni :
Dióhéj szóróanyag

Bármilyen kérdésük felmerül, keressenek meg minket, segítünk úgy a megfelelő szóróanyag, mint a leginkább hozzá való eszközök, szerszámok kiválasztásában.

2017. november 20., hétfő

Lépést azaz gumit válts !

Itt a hideg, ideje télire gumit felszereltetni, ehhez szeretnénk némi segítséget adni.

Természetesen nem ajánlunk gumi márkát vagy kivitelt, mindenki nézzen utána, mi csak az általános és megfontolandó szempontokkal kívánunk segíteni.

A gumikon megtalálható jelek magyarázata :



1. Mikor cseréljünk ?
Általános nézet és elfogadott hőmérséklet, ha a napi átlag hőmérséklet 7 fok alá csökken. Ez függ attól is persze, hogy hol lakunk, hegyvidéken, fagyzugos helyen ( Pl Zabar ) érdemes előre hozni a cserét.

2. Mit vegyünk ?
Na ez a  legnehezebb kérdés.
Ha megnézzük az ADAC vagy ÖAMTC teszteket láthatjuk, hogy ugyanaz a márka-típus-minta nem azonos minősítést kap minden méretben. Van, hogy az egyik méretben jó a másikban kevésbé.
Kérdés még mennyire vagyunk anyagilag eleresztve, illetve mennyit használjuk télen az autót, milyen körülmények között.
Azaz :
- milyen távokat teszünk meg
- mekkora az autó súlya, teljesítménye
- milyen helyen használjuk ( város, országút, hegyvidék )
A lényeg, hogy alapnak mindig az autó gyári gumi méret adatait vegyük alapul. Kicsit változtathatunk ezen attól függően, hogy milyen felnit használunk, ugyanis a szabályok engedik a gyári mérettől egy lépcsővel való eltérést le vagy felfelé.

Érdemes a választásnál kikérni gumiszerelők javaslatát, körül nézni a piacon az értékelések között ( mint írtam az ÖAMTC és ADAC / Osztrák és Német autóklub / minden évben közzé teszi a tesztjeit ), de a gyártói oldalakon is sok információt találunk, valamint ma már a gumik is feliratozva kellenek, hogy legyenek, az energia takarékosság ( gördülési ellenállás ) zajszint és egyeben ismertetőjével.

Tájékoztató matrica feliratai :



Magam egyébként előnyben részesítem a hagyományos nagy nevű márkákat, de kinek mi...


3. Felnivel, vagy átszerelve a gumit ?
Ajánlott télire másik felni garniturát beszerezni, de ez néha komoly nehézséget tud okozni.
ha mindig szerelgetjük a gumit, az óhatatlanul, a legnagyobb odafigyelés mellett is sérülhet, a pereme használódik, ez tömítetlenséghez, szélsőséges esetben kidobáshoz vezethet.

Viszont a másik oldalon ott vannak a mai autókban már kötelezően gyári felszerelésként a gumi nyomás ellenőrző szenzorok ( TPMS ), amik egy részt drágák, így kevesen tartanak két garniturát ebből is, más részt több típusnál külön fel kell tanítani azokat a rendszerre, hogy ne tiltsa az autót, vagy ne sípolásszon folyamatosan, valamilyen vélt hibára figyelmeztetve.

Ha tehetjük tegyük a nyári és téli gumit más felni szettre,

4. Vas vagy alu felni.
Na ez tényleg attól függ mit szeretünk.
Magam sokáig nyári gumihoz alu, míg télihez vas felnit használtam, az egyik autónkon még mindig így van. viszont a másik autónkon mindkét gumi szett alu felnin van, egyszerűen azért mert kaptam egy garnitura alu felni egy cimborától. Nincs különösebb reális oka.
Sokat azért is használnak télire vas felnit, mert a hóban esetleg megcsúszva a felni sérülése könnyebben, olcsóbban javítható.

5. Ki szerelje a gumit ?
Apósom még néhány éve is képes volt maga otthon szerelővassal kínlódni a gumi cserével, szerencsére mára már lemondott róla, csak szegénykém nem értette mi vele a gond.
A tömlő nélküli gumikat TILOS sima szerelő vassal szerelni, csak géppel szabad, ugyanis a karkasz ( külső gumi ) pereme egy lágyabb gumi réteggel van bevonva a felni és a gumi közti korrekt tömítés érdekében, és ez komolyan sérülhet a vassal való szerelés, feszegetés közben.
Bízzuk tehát a szerelést egy szakműhelyre, ahol a megfelelő géppel szerelik, centrírozzák, és nagyon fontos, hogy a kerék felszereléskor nyomatékra húzzák a csavarokat, nem az általánosan szokásos "szakadás előtt fél" menettel erőig...
A kerekek meghúzása 110-120 Nm körül szokott lenni. lazábban lelazul, jobban meghúzva fölöslegesen kínozza a kerékagyat, csavarokat, felnit.

6. Négy évszakos gumik.
Egyik cimbora szava szerint a négy évszakos gumi két lóf.sz egy áráért, és van benne némi igazság.
A négy évszakos gumik ( eltekintve a kevés és igen drága kivételtől ) a nyárinak nem elég nyárik, télinek nem elég télik. Mivel a két üzemi körülmény teljesen más kihívásokat állít, egyszerűen nem lehet maradéktalanul mindkettő feltételt tejesíteni.

7. Profil mélység, használati idő.
A profil mélységet szabályozza a KRESZ is, de magam azt vallom ha egy jó nevű gumi gyártó bele teszi  gumiba az un. kopó jelet ( minden gumiban benne kell lennie már több évtizede ) akkor ő vállalja, hogy amíg ezt a jelet el nem éri a kopás addig az a gumi tudja azt amit kell.
Van nézet ami szerint az első tél ok, a második még elmegy, de egy téli gumi a harmadik évben már nem téli gumi.
Ha korrekten történik a tárolás ( szellős nap védett helyen ) akkor sem illik 5 évnél tovább használni egy gumit.

Tehát végül nagyjából kimondható, hogy a gumi választást ( legalábbis a tanácsadást ) bízzuk szakemberre, vagy tapasztalt kollégára, családtagra, aki egyébként nem minősül az örökösünknek...
:-))
A szerelést szintén hozzá értő végezze, vagy ha magunk csináljuk, legalább nézzünk, olavssunk utána mit hogyan tegyünk.

Ha kérdésük van, természetesen várom azokat a továbbiakban is.

Tisztelettel
Bálint Balázs szerzsámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és webáruház