2018. március 27., kedd

Egy tuning show margójára.

A hét végén lezajlott a nagy érdeklődés kísérte autó és motor tuning show a lánykosi nevén BNV ( Budapesti Nemzetközi Vásár ) ma Vásárközpont névre hallgató területen

Mi is kint voltunk.

Az első dolog ami meglepett, hogy az utóbbi időben nem nagyon volt olyan rendezvény ami ennyi látogatót vonzott volna.
Az összes parkoló megtelt 11 órára, mindet be kellett zárni, megállni csak a Fehér úton a villamos mellett, illetve a Kerepesi úton a Pillangó utca megállónál lehetett a P+R parkolóban. Mi ez utóbbit választottuk, sétáltunk egy kicsit, oda se neki. Sőt ! A parkolási díj a vásár területén, illetve a környéken 2500 Ft/nap, mi ezt megúsztuk 350 Ft-ból.

A belépők megvásárlása, köszönhetően a nagy számú kasszának gyors volt, de igen borsos, 4000 Ft/koponya.

Ahogy várható volt, bent helyenként ( és leginkább ez volt mindenütt ) olyan tömeg, hogy csak azzal együtt lehetett mozogni, mint a lavinában, ellene nehézkesen, vagy egyáltalán nem. Egyes helyeken úgy bedugult a rendszer, hogy akár percekig állt a nép. Egy részt ezeket a helyeket bölcs előre látással igyekeztünk kikerülni, más részt nem értem miért kell szaros telefonokkal úgy fényképezni, hogy az ember kiáll a sétáló rész közepére és még el is várja, hogy senki ne menjen el előtte, mert neki úgy hozza úri kedve.

Ami kimondottan tetszett, az egyik tematikus kiállítás, melynek címe :
Magyarok a világ járműgyártásában.
Ez igazán szép dolog volt, hisz a Lázár testvérek világbajnok kocsijától, a SkyCruiser által gyártott autogyro repülőkön át a sűrített levegős hajtású egyetemi tanulmányig, és a BMW vagy AUDI konszernek gyártott műszerfalakig nagyon sok érdekességet vonultatott fel. Itt bizony rá lehetett csodálkozni, milyen leleményesek, és jók vagyunk, és hogy valóban van helyünk az ipar eme ágában is.

Ilyen egy sűrített levegő hajtású gépsárkány :

Elölről dominál az alumínium szerkezeti felépítés, a futómű egyszerű vonalvezetésű, mégis célszerű kialakítása, és a Trabantból átvett egységekkel erőstített kormányzás.

Hátul jól látszanak a meghajtó munkahengerek, különlegesség a szerkezet vezérlése, mely minden esetben a hajtás és levegő felhasználás optimalizálására törekszik.


A SkyCruiser Autogyro bemutatója is a magyar szekcióban foglalt helyet. Azért is emelem ki ezt a céget, mert valóban különleges járműveket alkotnak, azok teljesen Magyar fejlesztések, gyártások, nem kevés nemzetközi díjjal is büszkélkedhetnek. A repülő szerkezetek nagyon igényes, világszínvonalú kialakítása, látványos ( és ezeken érdekes módon ) szép és hibátlan fényezése mindenkit megfogott aki csak arra járt.


Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a képen a kolléga éppen a szállítás utáni út porát törölgeti a gépekről. Itt van igény a szép kinézetre.

Az egyik pavilonban külön kiállíthattak a különböző autóklubbok, itt volt a hazai USA autó klub, Német BMW-s klub, retro autó klub és sokan mások.

Itt sajnos sok dologgal nem tudtam azonosulni.
Mert milyen dolog az, hogy egy szépen felujított két ütemű waresz krómozott merci csillagos felnin álldogál ?
Milyen dolog, hogy ha már kinyitom és közszemlére teszem a féltett vw pólóm motorterét akkor nem msom le azt ?

És főként miért nem lehet normálisan lefényezni egy autót ????

Sajnos ( vagy szerencsére ) olyan helyeken szocializálódtam különböző műhelyekben, ahol magasan képzett, nagy tudású szakiktól tudtam tanulni, ellesni a szakma apró de koránt sem jelentéktelen fogásait.
Ezért pl ha ránézek egy autó fényezésére, azonnal kiszúrom szinte a legkisebb hibát is.

Na itt nem kellett keresni.

Szépen egymás mellé állítva, az általam amúgy is utálatnak örvendő különböző rikító színű, szerintem ízlés ficamos kialakítású, láthatóan rendgeteg pénzt, munkát energiát felhasználó autók, drága fébnyezésekkel, a boldog és büszke tulajokkal, és szinte kivétel nékül felháborítóan szar minőségű fényezéssel.
A fényezések narancsosak, karcosak voltak a legtöbbön láthatóak voltak az előkészítés hibái, sok felületen látszott, hogy az valamikor már sérült lehetett, és a fényezési hibák minden jellemzője megtalálható volt rajtuk. Leginkább egy "Hogyan ne fényezzünk járművet" tankönyv mellékletének vagy függelékének tudtam volna elképzelni a felhozatal nagy részét.



Egy ellenpélda minden rosszra, a valóban csodásan és eredeti állípotába ( és eredeti színében ) felujított zsiguli. Sajnos egy hiba azért van benne, mégpedig, hogy emlékeim szerint ebben az évjáratban nem volt fehér búrás első index, de a kivitelezés összhatása és részletessége mindenért kárpótol kívül és belül egyaránt.


Nézelődés közben két dolgot jegyeztem meg a mellettem, mint szakértő kollégaként jelen lévő fiamnak.
1. Ha otthon beülünk az ő szépen karban tartott, napi használatú, de még gyári fényezésű E36-os cabro BMW-jébe, akkor símán ott a helye az autónak, és lehet jobban meg is nézik, mert a kiállított azonos darabok közül egy sem (!) volt ami megütötte volna azt a szintet.
2. Ha János barátunk aki épen nemrég fényezte mezei opelunkat, ilyen fényezéseket adna ki a kezei közül, valószínűleg a Dunának menne szégyenében.

Arról most ne essék szó, hogy amikor még 2000 körül a mi a saját autónkat vittük bemutatóra, akkor előtte szó szerint egy hétig takarítottuk, políroztuk, hogy azon sem egy porszem, sem egy hiba nem lehetett. Ha meg lábon vittük az autót, akkor leállás után szépen áttöröltük azt, a fényezéstől, a gumi futó felületéig, hogy az valóban olyan legyen amilyen kinézetet, minőséget a hely szelleme megkíván.
Itt meg ?
Az út pora, és némi latyakkal kevert utcai kutyaszar a sok milliós kocsi oldalán és alján, poros tető, koszos oldalfalú gumi, és sorolhatnám azokat a hibákat amik nem is pénz kérdések, egyszerűen igényesség vagy szemlélet.

Persze azért voltak igen szép dolgok is, kár volna ezt elhallgatni.

Egy csodálatos módon felujított DUTRA traktor légszűrője. Itt minden apróságra figyeltek és a végeredmény magáért beszél.


Az USA autók fényezése valóban csodálatos volt, bár itt is egy vagy két olyan autó is szerepelt aminek szerintem nem lett volna ott a helyük a kinézetük, állapotuk miatt.
Magam egy részt a retro, más részt az eredeti, vagy ahhoz közelítő állapot szerelmese vagyok. Ebben is vezettek az usa autók. Nekem nem szép látvány egy fecske farkú Mrcedes, ami minden porcikájában szépen felujított, valóban nagyon szépen kivitelezett veterán, de a futóműve a földig lett ültetve, a széles, kilógó és nem oda illő felnik kiterpesztenek a kocsi alól.
Ha már ennyi munka van benne minek elrontani az összhangot ? Vagy csináljunk egy leültetett harlemi bennlakó stílusú autót, vagy csináljunk egy szépen felujított veteránt. A kettő keveréke bár lehet egyeseknek műszakilag érdekes, de számomra csak olyan kotyvalék, aminek semmi értelme.

Voltak kimondottan nagy egyterű standok is, ahogy pl a fényhíd.hu kiállítása. Szokás szerint bemutatva a villogók és fényhidak széles kínálatát talán az egyik legnagyobb, de bizonnyal a legfényesebb területet foglalták el, főleg, mert a legnagyobb autót, egy big-foot-ot is ők hozták oda. Itt legalább minden kiállított darab tiszta, szépen elő-, és kikészített állapotú. Kicsit hiányoltam a big-foot alá szokásosan beparkolt BMW Isettát, lehet éppen a mosóba vitték, ki tudja...



Üdítő újdonságnak gondolom, hogy a mostani kiállításon ( lehet hogy csak én voltam kevésbé figyelmes ) de nem láttam félmeztelen kipingált testű lányokat. A régebbi ilyen rendezvényeken mindig hemzsegtek a szép vagy kevésbé látványos domborulataikat csak egy vékony festék réteg alá rejtő kedves vagy éppen kedvetlen arcú hostesek, most azonban a felöltözött kinézet volt látható. Nem mondom néhány esetben ez sem segített szegény leányzón, de bár a szép és formás lányok hozzá tartoznak az autótuning világához, ezt nem kell feltétlenül a meztelenséggel vagy annak illúziójával kifejezni. Nem mellesleg ahol ezek a lányok megjelentek, ott természetesen a nyálcsorgató hülyegyerekek, vagy az éhező férjek is azonnal ott voltak, akiket nem érdekelt az autó csak hogy végre olyat láthat amit otthon nem.

Volt persze hangnyomás verseny is, mely a követők szerint a tuning egyik ága, és igenis nagyon komolyan veszik, de az én véleményem, hogy bár az irányzatot magas színvonalon követőknek igen komoly technikai tudást és már nagyobb távolságból is jól látható mennyiségű készpénzt kell erre áldozni, nem tartom őket túl sokra.
Voltak ezen szerkezetek közt is nagyon szépen megalkotott darabok, ahol látható volt, hogy a feladatra nem csak fizikailag alkalmas gépet akartak összedobni, hanem komolyan figyeltek a szép kivitelezése, a berendezés szimmetriájára, mondhatni a körítésre.

Megfigyelhető a megfelelő biztonságtechnikai berendezés ( kábel vágó ) elhelyezése mely az esetleges zárlatnál, annak kivédésére tehet jó szolgálatot

Volt ahol a biztonság relatív műfaj, hisz rendben, hogy ha belebotlunk nem szakítjuk ki a hosszabbítóból a dugót, de lehet ott más probléma is.



Voltak viszont olyan kialakítások is, ahol kimondom, hányadék igénytelen megoldást b@sztak be a hátsó ülésre egy bútorlapra csavarozott erősítő és kábel rendszerrel, szerintem csak azért, hogy elmondhassák ott voltunk. Ezeket az autókat nem is engedtem volna be...

Itt bizony senkit nem érdekel a külcsín, csak a belbecs, de lehet az se nagyon nyomott latba amikor a belső dizájnt kialakították. Kilógó rádió, bútorlapra csavarozott erősítő, az üléseken össze-vissza szaladgáló kábelek, ezek a neoprimitiv dizájn csodás jellemzői, tetézve a szépen megalkotott oldalablak rögzítéssel, mely valószínűleg a TÜV és egyéb biztonságtechnikai követelményeknek mindenben megfelelő.


Ezek mellett élő gumi kínzás egy körpályán, vezető által bemutatott E autó ahova be lehetett ülni egy-két körre ( na ez pont semmit nem ér egy szakembernek ), kis motoros bemutató, nem mellékesen érdekes szakmai bemutatók, előadások tették a széles közönségnek is ehetővé a programot.

Összességében egy hangos, emberekkel tömött de mindenképp érdekel és tanulságos kiállításon vagyunk túl, ahol minden pro s kontra vélemény ellenére biztosan mindenki megtalálta a neki megfelelő tuning irányzatot és az annak megfelelő szép vagy kevésbé mutatós autókat.

tisztelettel Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és szerszámwebáruház



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése