2020. április 8., szerda

Motormosás vagy beltér tisztítás?

Hatalmas viták bontakoznak ki azon téma körül, mi szerint a motor mosás, és/vagy beltér tisztítás milyen jótékony, vagy káros következmnéyekkel járhat.

Elsőnek különböztessük meg, a két, amúgy egyszerű troll elmékben összefonódott fogalmat, melyik mit jelent.

Motor mosás: a motor külső tisztítása, melyet veszerrel vagy a nélkül, illetve kisebb vagy nagyobb nyomású vízzel, esetleg fizikai rásegítéssel végzünk le, természetesen a környezetvédelmi szabályok betartásával.

Most hogy már tudjuk miről beszélünk nézzük meg, van-e szükség a motorok belső tisztítására.

Ilyen egy normál tisztaságú, vélhetően korrekt módon karban tartott motor hengerfej belső tere.

kép: injektor.hu

Szinte ugyanaz a motorkonstrukció ha elhanyagoljuk.

kép: autonavigator.hu

És elrettentésnek, hogy még ezt is lehet fokozni:

Itt vélhetően már nem a beltér tisztítás lesz a legnagyobb probléma.



1. milyen üzemű/rendszerű a motor?

Gáz üzem: az autógáz (LPG-CNG-Hidrogén) igen tiszta égésű, szinte semmilyen korom vagy más, az égést követő maradék nem kerül az olajba. Az ilyen motoroknál a csereperiódus végére is a legtöbb esetben aranysárga az olaj, nincs szükség a beltér tisztítására.

Benzin üzemű ottó motor: a benzin ( és a benne lévő szinte megszámlálhatatlan adalék, és kiegészítő) égése során korom, koksz képződik, melyek jó része a motorolajba kerül, és bizonyos körülmények fennállása esetén, azok le is rakódhatnak különböző helyeken, ezért különböző időközönként érdemes egy beltér tisztítást végrehajtani.

Diesel motor: a gázolaj a legtöbb maradékkal elégő általános jármű hajtóanyagunk, ezért szinte minden esetben javasolt a beltér tisztítás 2-3 olajcsere periódusonként.

Elektromos motor: na jó csak viccelek...

Hogyan működik a beltér tisztító ( mindegyik)?
A lényeg, hogy megfelelően erős oldó hatásuk legyen, és a lerakódott maradványokat, feloldva azt, eltávolítsák a felületekről, majd az olajjal utazva a kosz elkerül az olajszűrőbe, illetve magában az olajban lebegtetve marad, és a leeresztéskor távozik.

Milyen követelméyek vannak a beltér tisztítókkal szemben?
Alap, hogy jó hatásfokú legyen, minden olaj járta felületrős, résből távolítsa el a lehető legtöbb lerakódást, kormot.
Legyen könnyen kezelhető. Az olajcsere folyamán a lehető legegyszerűbben lehessen használni, lehetőleg ne legyen szükség speciális szerszámokra, felszerelésekre.
Nagyon fontos, hogy ne befolyásolja az olaj kenőképességét negatív irányban, mert ekkor a tisztíás folyamán fokozott kopást okozhat a motorban.
Ha esetleg kisebb mennyiségben mégis marad a motor belső terében (ez egyes konstrukcióknál előfordulhat), akkor se okozzon semmilyen problémát hosszabb távon sem.

Milyen beltér tisztítók vannak?

5 perces mosók
A legáltalánosabb anyagok, mindenféle petróleum származékok, illetve ezek higító és kerozin keverékei különböző arányban. A lényeg, hogy erős oldó hatásuk legyen, és a lerakódott maradványokat oldja fel. Előnyük, hogy aránylag olcsók, kisebb mennyiségben is elég hatásosak.
Hátrányuk, hogy ezen anyagokkal egy métert sem szabad közlekedni, vagy a motort terhelni, mert nagyon nagy mértékben higítják az olajat. Néhány perc (általában 5 percesnek is nevezik) üresjárati futás után nem szabad a motort tovább járatni, elkerüledő a komolyabb károsodást. Viszont a használata aránylag gyors.

Olaj alapú mosók. 
Ritkábbak, kicsit drágábbak, viszont a motorba (a régi olajhoz) töltve, a jármű üzemszerűen használható akár 1000 km-en át, és a tisztító hatást így fejti ki hosszú távon. A mosót érdemes a tervezett olajcsere előtt 500-1000 km-el betölteni, és így használni a járművet.

A xado motor beltér tisztítójában a különböző tisztító komponensek mellett fémkerámia képző adalék is található, így már a mosás  (tisztítás) alatt is egy előkezelést hajt végre a motor belső terében.



Ezt a termékünket itt találják :
Xado beltér tisztító

Mosóolajok.
Kimondottan a motor belterének kimosására öblítésére valók, csak alapjáraton, néha kicsit megemelt terheletlen fordulatszámon lehet alkalmazni ezeket. Hígabb mint a normál motorolaj, és nagyjából ugyanazon adalékok vannak benne, mintha 5 perces öblítőt tennénk a régi olajba. Egyetlen előnyük azzal szemben, hogy nasználatához a régi koszos olajat le kell engednünk, így a tisztítás hatásfoka jobb lehet, viszont az olajcserét (bár szűrő csere nélkül) kétszer kell elvégezni.
Használata így a plusz bemelegítéssel, dupla idővel macerásabb.
Viszont nagyon szennyezett motoroknál érdemes foglalkozni vele.

Olcsó motorolajok mint mosóolaj. 
Különböző nagyon olcsó "gazdaságos" olajokkal is ki lehet mosni az autó motorterét, ezek hatása nam túl jó, de egyes esetekben mégis jól jöhet, különösen az igen nagy olajtérfogatú motoroknál, pl. építőgépeknél.

Fékfolyadék. 
Egy újonnan erősen terjedő butaság. Ugyanolyan hatású lehet mont a hígabb beltér tisztítók, de semmilyen vizsgálat vagy tapasztalat nincs róla, szerintem akár az öngyilkossággal is egyenértékű lehet, már a motort illetően.

Mikor nem javasolt a beltér tisztítás?
Bizony van olyan, amikor már a belső hézagokat a korom tölti ki, ekkor egy korrekt beltér tisztítás akár nem várt káros következményekkel is járhat, mint füstölés, fokoztt kenőanyag fogyasztás, eseteg a motor kopogása. Ilyen esetek a nagyon elhanyagolt motorok, ezt általában már a motorolaj beöntőn keresztül a motorba nézve is meg lehet itélni pár pillantással.

Mennyi időnként érdemes a beltér tisztítást elvégezni?
Ez leginkább függ a karbantartás állapotátol. Ha az illető motort megfelelő, és jó minőségú kenőanyggal járatták, és az olajcsere periódusok be lettek tartva (sok tipusnál ezek eltúlzottak, és érdemes szűkebbre venni, a motor meghálálja) akkor 2-3 olajcserénként kell a beltér tisztítást is elvégezni, Ha azonban elhanyagoltabb motorról beszélünk, vagy annak előéletét nem ismerjük, akkor az első 2-3 olajcserénél érdemes minden esetben egy tisztítást is megejtenünk, majd később a friss olaj elkoszolódásából, annak üteméből követketethetünk a beltér tisztaságára.

Ha azonban az adott motoron bár megfelelő időközökben, de megtörténik az olajcsere, főleg a mai növelt futásteljesítmények mellett, akkor is magam mindenképp ajánlom a beltér tisztítást, nevezetesen a xado adalékával, melyet magunk is használunk az autóinkban, és hatásosságáról meg vagyunk győzdve a gyakorlatban is.

Mennyibe kerül?
Általában 1000-5000 Ft között mozognak az árak, ez függ az összetételtől ( 1-2 deci petróleumért is sok egy ezres), illetve a márkanévtől, mely tudjuk nagyban befolyásolja az árakat, még ha több dobozban ugayanaz a betartalom is lehet.
De ha valaki az árával jön, kérem számoljon utána. Egy normális minőségű motorolajjal való általános 4 literes űrtartalmú olajcsere nem túl drága olajjal, szűrővel együtt minimum 15000 Ft, de inkább 20.000 Ft körül van. Ha ehhez hozzá adunk pl egy xado mosó adalékot, akkor kb. nem növeljük 10%-al sem a végösszeget. Komolyan ennyit nem ér meg az autónk?

Tisztelettel
Bálint Balázs
Műhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház




1 megjegyzés: