Fő kérdés, hogy kell-e egyáltalán?
A kopott, sokat futott, elhanyagolt motorokban sokszor rövid idő alatt olyan szennyeződés jöhet össze ami lerakodik, oda ég mindenhova. Ezek a szennyeződések fokozott kopást, belső korroziót, és több káros folyamatot indíthatnak el. Ha egy motor nagyon jó akkor nem kell belső tisztítás, de ha egy kicsit is kopottabb akkor már nem haszontalan, legalább 2-3 olakcserénként egy mosás.
Mi az olaj szerepe az autóban, milyen a jó olaj?
A motorok és általábnan a gépek kenőolajának több szerepe is van. Kenés, hűtés, tisztítás, korrózió védelem. Itt a tisztítás a fő kérdés. A jó olaj amelyik "nem rakja" le a begyűjtött szennyeződést, hanem lebegteti és magában tartja.
Mi lesz a kosszal ami "feloldódik"?
Az olaj az olajtérbe jutó ( hengerfal és dugattyú között lefújó gázokban ) szennyeződést, vízpárát, égéstermékeket magába gyűjti, és elszállítja az olajszűrőhöz. Az olyan kis korom és egyéb feloldható szemcsék, anyagok amiket a szűrő nem választ ki, az olajban lebegve maradnak, és majd az olajcsere alkalmával ürülnek ki a motorból.
Ha kell, mivel, milyen szerek vannak?
Régi anyagok, a petroleum, mosó olaj, orsó olaj, de az újabbak között szntén sok petroleum vagy olaj alapú szer van. Manapság kimondottan erre vannak modern anyagok, keverékek, illetve technikák, mint pl. a HHO tisztítás ami személyes meglátásom szerint jórészt csak vakítás.
Történelme röviden.
A régi olajok után sokszor olyan mennyiségű olajsár maradt a motorok belterében, hogy azt spaklival is alig lehetett összeszedni. Nem véletlen, hogy valamikor egy diesel motor olajcseréje már 5000 km-nél elő volt írva ( régebben akár 3000 km is lehetett ) majd jöttek a jobb motorok, jobb olajok, és ez megnőtt 8000 km-re, később 10000 km lett belőle, manapság kamionoknál akár 100.000 km is lehet.
A kosz, korom, olajsár sok baj okozója lehet, ezért szükség volt egy tisztító szerre, ez volt régen a petroleum, vagy jobbaknál mosóolaj, ez utóbbi dupla olajcserét jelentett, és drágább is volt, kevesen alkalmazták.
Később a 80-as években megjelentek a beltér tisztítók a nevesebb adalék vagy olaj gyártóktól, ilyenek voltak az STP, Winns, Liqui Moly, Pro Tec, vagy éppen az olajgyártók saját neves termékei.
Először mindenki valamilyen oldószer alapú anyaggal dolgozott, később jöttek az olaj alapúak, használhatóságukról a mai napig megoszlanak a vélemények.
Hülyeségek, tévhitek, és veszélyek.
Van aki benzint, nitrohigitót, fékfolyadékot használ, ezek fokozottan veszélyesek a motorra. buta és teljesen amatőr dolgok, nagyon nagy kárt lehet velük okozni. Miért nem hisszük el, hogy ha egy komoly világcég kiad egy speciális anyagot, anyagkeveréket egy adott feladatra akkor az nem feltétlenül csak a lehúzásról szól?
Nléhány tisztító folyadék a teljesség igénye nélkül, ezek mind oldószer alapú anyagok:
A mannol anyagát 10 perces mosásra ajánlják.
a winns és a liqui moly 3-5 perces használatot javasol.
Melyik a legjobb?
Nincs ilyen, kinek mi vált be, ki miben hisz.
Én pl nem szeretem a petroleum vagy oldószer alapú anyagokat, azokkal általában csak 3-5 percig szabad terhelés nélkül járatni a motort, de van aki ezt ajánlja. Én jobban szeretem az olaj alapú anyagokat, amikkel akár 3-500 km-t is kell menni és úgy fejti ki a hatását. Mivel általában idősebb autóink vannak, ezeket 1-2 olajcserénként használom is, és ajánlom is.
Mi ezt javasoljuk, használjuk :
A xado anyaga olaj alapú, minimum 200 km megtátelét javasolják vele.
Ezt a terméket magunk is forgalmazzuk, használjuk.
Érvek és ellenérvek a belső tisztításról:
A mosás mellett érvelők fő szempontja, hogy a kosz jót nem tehet. Ha meg már olyan mennyiségben van jelen az olajtérben, akkor egyenesen tönkre is teheti a motort közvetlenül vagy járulékosan, esetleg egy olajjárat eltömésével. A korom lerakodások miatt beéghetnek megszorulhatnak egyes alkatrészek ( pl dugattyú gyűrűk ) és ez fokozott, öngerjesztő folyamatot indíthat el.
Szerintem a beltér tisztítás még jó motoroknál is érdemes munka 2-3 olacserénként, főleg manapság amikor az olajcserék periódusát minimum 30.000 km-re tolták ki.
A mosás ellen érvelők szerint a meglévő kosz, korom tömíti a motor egyes alkatrészeit, ezzel a kopott motoroknak csak rosszat tesz egy tisztítás, hagyjuk úgy működni azt ahogy szereti. Az érv fő baja, hogy már eleve egy rossz motort feltételez, mert ha jó lenne akkor minek plusz tömítés a felületek közé? Tartották volna karban rendesen a gépet, nem lenne baj vele. Ha meg ide jutottunk, akkor talán meg kellene javítani.
Végül is melyik anyag a jobb ?
Van aki a higító alapú szereket javasolja, mert igaz, hogy azok nagyon gyorsan hatnak ( vagy nem ) de az esetleg a motorban maradó anyag ( valami kis olaj mindig marad olajcsere közben-után a motorban ) üzem közben kipárolog a melegedő friss olajból, nem tehet kárt hosszabb távon.
Én és sokan mások ezzel szemben azt mondjuk, hogy az olaj alapú szerek eleve arra lettek kifejlesztve, hogy a hatásukat hosszabb távon, lassabban fejtsék ki, ezzel nagyban elkerülhető, hogy hirtelen nagyobb szennyeződés darabok váljanak le a koszból, ezzel eltömve bármely fontos részt, illetve nem befolyásolják az olaj kenőképességét, tehát nem kell tartani az esetleg visszamaradó anyagtól olajcsere után.
Mindenki dönthet szíve vagy szerelője tanácsa után, de a belső tisztítás általam mindenkép ajánlott munka, melynek elmaradása esetén hosszabb távon sok bosszíságot okozhatunk magunknak.
Tisztelettel Bálint Balázs
Műhelynet szerszámbolt és webáruház
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése