A kenőolajok feladata.
A kenőolaj, bár neve ezt mutatja, nem csupán ken.
Több feladata is van.
1. kenés
Ez az alap, surlódó felületek surlódási együtthatójának, kopásának csökkentése olajfilm kenés által
2. hűtés
A kenőanyag belülről hűt, míg pl a hűtővíz kivülről. Nem véletlen az olajhűtők használata, mert a kenőanyag olyan helyekre jut el, amiket hűtővízzel lehetetlen lenne elérni.
3. öblítés
A lekopott levált részeket, kormot, egyéb szilárd szennyező anyagokat elszállítja, a gépet belülről mossa, a szennyeződést később az olajszűrő kiválasztja a kenőanyagból.
4. korrózió védelem
Igen sok rétű feladat. nem csak a klasszikus víz-korrózió ellen véd, hanem az égés során keletkező savas hatásokat is csökkenti, speciális adalékaival a kéros keletkező anyagok hatását csökkenti, megszünteti. Sok esetben az olajcsere periódus es szerint kerül meghatározásra, még ha a kenő képessége meg is marad az olajnak, a többi adalékok telítődhetnek.
Az olajok minősítése, osztályozása.
1. viszkozitás
Az olajok egyik legismertebb tulajdonsága. Sokan nem is tudják mi ez, de azt igen, pl. 10W40-es olaj kell az autóba. Leegyszerűsítve minél újabb a konstrukció, az első szám annál kisebb, minél nagyobb a hőterhelés ( pl forró égövi használat esetén ) a második szám annál nagyobb, ebbe most mélyebben nem megyek bele.
2. nemzetközi minősítés ACEA, API
Ezek a specifikációk az európai és amerikai szabványok szerinti megnevezések. Más és más betű és/vagy szám jele van a benzines, benzines-turbós, diesel, diesel-turbós, és egyéb kivitelű motorokhoz való olajoknak.
3. gyári sepcifikáció
Az autó és gép gyártók saját standardokat állítanak fel az általuk minősített mefelelő és elfogadott kenőanyagok jelzésére, ezeket betű és/vagy szám kombinációkkal jelölik, mely általában a márka rövidítésével kezdődik, pl. MB vagy VW. Ezek a számok pontosan megahtározzák, hogy az adott motor típushoz, kivitelhez mely olajok használhatók, ha ez az elvárt minősítés a kínált olajnál nem megtalálható, akkor azt az olajat oda nem szabad használni, ha egyébként a gyártó ezt előírta.
Ha valaki csak a viszkozitás szerint választ olajat, akár hatalmas hibát is elkövethet, és az autója motorját akár egy csere periódus alatt is tönkre teheti.
Olajcsere periódus.
Vannak alap periódusok, melyek a technika fejlődésével változhatnak.
Régen, 30-35 évvel ezelőtt még egy alap ÁFOR DS2 olajjal 4-5000 km volt egy diesel teherautó maximális olajcsere periódusa, míg azonos időszakban a csodának számító SHELL ROTELLA olajjal már 8000 km volt.
Mapaság általános alapnak tekinthetjük használt személy- és teherautóknál a 10.000 km-es olajcserét ( a hosszú járatú kamionok mindig kivételek voltak, ott általában nem is kivitelezhető ilyen szűk periódus ), de ebben is mindig igaz, hogy ezt maga az autó gyártó határozza meg, nem az olaj gyártója. Van olyan olaj, amely az egyik típusban 30.000 km-es futást enged, míg másikban akár 80.000 futást, ez konstrukció és üzemeltetési körülmény függő.
Ma már sok esetben az olaj csere idejét maga az autó jelzi, figyeli az olaj elhasználódását, figyeli a futott távot, és az üzemeltetés körülményeit is.
Sajnos szomorú tapasztalat, hogy sokszor az autó gyártója túllövi a csere periódus értékét, és ezzel hosszabb távon komoly károkat, nem várt idő előtti elhasználdódást okoz a technikában. Ehhez sok dolognak köze van még, pl az üzemanyag minősége, vagy éppen az üzemeltetési körülmények, melyenk a sofőr is fontos része.
Összeesküvés elmélet szerint az olajcsere intervallum kitolása szándékos, és része a tervezett avulásnak.
Viszont az adott problémás márkát ismerő szakemberek ajánlása szerinti csere periódus csökkentés csodát tehet a futás teljesítményre nézve. Pl sokat úgy tartják, hogy a gyárilag ajánlott hosszú futást ( 30-40.000 km ) megfelezik. Ezzel biztosan nem ártanak, sőt, több típusnál az eredeti intervallum alatt az adott olaj mennyiséget úgyis megenné a motor.
Az autó márkák által preferált olaj márkákról.
Minden autó márkának van ajánlott olaj márkája, mely nem tévesztendő össze az autó márkanevével jelzett olajokkal.
Így Francia autóknál preferált márka a Total és az ELF, Olasz autóknál a Selénia, Német autóknál a Shell és Castrol. Ezek az ajánlások sokszor matrica formájában már az új autókon is feltűnnek, de a használati utasításban szinte minden alkalommal megjelennek mint ajánlás. Be kell vallani, hogy egyes típus-márka kombinációknál bizony valóban ezek az ajánlások a legjobbak és nem is érdemes eltérni tőlük, esetleg nincs is lehetőség rá, míg más tipus-márka összetételeknél kevésbé kell ezeket figyelembe venni.
Ismeretlen, kis gyártók olajai.
Isdmeretlen kis gyártók ??? Már a gondolat is fura.
A felhasználók leginkább az üzemanyag gyártókat ismerik, és mivel az üzemanyag gyártók általában kenőanyagot is gyártanak, így ezek a nevek váltak közismertté. Azt már kevesebben tudják, hogy vannak olyan, akár az egész világra kiterjedő kenőanyag gyártó konszernek, akik valóban a világ legnagyobbjai, de mivel üzemanyagot nem gyártanak, nincs kút hálózatuk, az utca embere nem is hellott még róluk.
A legismertebb, legelfogadottab márkák itthon : SHELL, AGIP, MOL, CASTROL, ARAL, BP
Inkább réteg igényeket elégít ki a FUCHS, IGOL, ADDINOL, BAYWA, MEGUIN, RAWENOL, és sorolhatnám a kevéssé vagy alig ismert márkákat, de ez nem jelenti, hogy nem jók, vagy éppen kis cégek.
A márkák elfogadása a szakmán kívül kizárólag a reklámokon múlik, hisz ki vett volna 25 évvel ezelőtt Q8 olajat ? Pedig a céget 1983-ban alapították. Ma meg mindenki tudja mekkora cég és milyen jó minőség.
Autó márkaneves olajok.
Sokan vannak úgy, hogy Ford autóba csak Ford feliratos olajat tesznek. Ez jó is és rossz is.
Első sorban tudni kell, hogy autógyár nem gyárt kenőanyagot, mert minek foglalkozzon azzal, ha van rá megfelelő tapasztalatú, tudású, és hátterű cég?
Jók azért, mert ha egy bizonyos motor típushoz való specifikációs szám megjelenik a flakonon az biztos nem lesz rossz, tehát a minimumot alulról biztosan elérik, ráadásul ezek az olajok általában a megfizethetőbb kategóriában vannak.
Kevésbé jó, vagy éppen rossz, mert egyik oldalról miért ne legyen még jobb az az olaj, hisz a legjobbat szeretném az autómba, mások oldalról sosem tudom mi van a flakonban, azaz sosem tudhatom éppen melyik olaj gyártótól származik a tartalom, hisz a Ford vagy a Citroen és más autómárka sem gyárt olajat. Ma már nem jellemző. hogy egyik vagy másik gyártmány, amelyeknek egyébként a minősítésük azonos vagy nagyon közeli, bajt okoznának egymásnak, de ez nem is kizárható teljesen, így általában törekedjünk az azonos olajjal való utántöltésre. Van persze itt is kivétel, amikor az autó és olaj gyártó márkája is megjelenik a csomagoláson.
A teljesség igénye nélkül :
Az autó márkaneves dobozban sosem tudjuk mi van, de ez ugyanúgy igaz a szalagról frissen lejövő autóra is, hiszen egy gyár mindig több beszállítóval dolgozik (egyszerű biztonsági kérdés), tehát ezt még az sem tudja aki pl tölti az olajat a gyárban az autóba.
Hamis olajok.
Mint minden terméknek, mely nagyobb mennyiségben fogy a világban, legyen az mosószer, ruházati cikk, elektronikai cucc, szoftver, a kenőolajoknak is igen nagy a hamis piaca. Ezért érdemes óvakodni a magán importból, esetleg külföldi oldalakon hírdetett olajok váráslávával.
Alapból gyanus a túl olcsón vagy túl nagy erővel ( túlzó vagy erőszakos reklám ) kínált termék.
A legjobb eset, ha semmi baj nem lesz ezekből a termékekből, és csak a pénztárcánk bánja a választást, rosszabb ha a termék valóban olyan silány, hogy komoly károkat okoz a technikában.
Sajnos egyes felmérések szerint a Magyarországon kapható minden harmadik liter olaj hamis, azaz nem azt adja a vásárlónak amit fizet. Ez a NAV felmérése szerint évente 24 millió liter hamis olajat jelent !!
Malajziában lefoglalt hamis olajok:
Az igaz-hamis játék másképp:
Ezt még megfejelik azok a nézetek, hogy egyes olajgyártók hazánkba alacsonyabb minőségű olajat szállítanak azonos kinézetben, kiszerelésben, mint amit Nyugat-európában kínálnak.
Tehát kenő ( pl. motor ) olajat csak biztos forrásból szaban vásárolni, még akkor is ha az kicsit drágább. A magyar nagykereskedelmi cégek saját bevallásuk szerint, mindig ellenőrzött forrásból származó anyagot forgalmaznak.
A legrosszabb az amikor a neten felbukkanó olcsó hirdetésekre ugrunk.
Ezek általában az alacsony árukat azzal magyarázzák, hogy elfekvő, csomagolási sérült, vagy éppen nyomás hibás matricával ellátott termékek. Sokszor a hirdetéshez raklap szám látható termékek képét is csatolják, mondván, az nagy mennyiségben gyártott, tehát nem hamis. Persze a két tényállításnak egymáshoz semmi köze... A csomagolás általában megtévesztésig hasonlít az eredetire, csak éppen olcsóbb ( sokszor nem kicsit, sokszor csak annyira, hogy még hihető legyen ), de a beltartalom minősége nagyon kétes.
Ma az olaj hamisítás már ott tart, hogy a szervizekben kiűrülő 200 literes hordókat is felvásárolják, mert ezeknek a biztonsági jelzései még koránt sincsenek olyan szinten mint a lakossági kiszereléseken. Nincs rajtuk biztonsági matrica, hologram, vagy egyéb megkülönböztető jel.
Végszó.
Nehéz igazságot tenni, és mivel egyes nézetek szerint a hazai kenőolaj piacnak akár a 60%-a hamis, nem is vállalkoznék rá semmilyen módon.
Viszont az is igaz, hogy a nagy alkatrész forgalmazók nagyon figyelnek a beszerzés módjára, és minőségére, mert ellenkező esetben hatalmasat bukhatnak. Tehát meglátásom szerint ( ahogy sokszor a mai világban ) olyan forgalmazótól érdemes kenőolajat ( is ) vásárolni, aki komoly méretű cég, rendelkezik valós üzlettel vagy éppen üzlet hálózattal, aki visszakereshető, ellenőrizhető. Sajnos itt is igaz, hogy az internet, ahogy a papír is mindent elbír, legyen az igazság, vagy a legnagyobb hazugság. Ha viszont a forgalmazó vállalja az "arcát" akkor az már ad némi bizonyosságot a minőséget illetően.
Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és webáruház
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése