Nincs ez másképp az autógumik világában sem, ahol már több alkalommal került elő az elmúlt évtizedek folyamán a kérdés, válthatjuk, váltsuk-e a gumik forgásirányát az autón?
Természetesen nem a forgásirány jelölt gumikról van szó, hiszen itt a minták kiképzése segíti a kapaszkodást, víz elvezetést, stb, tehát itt tilos a gumi forgásirányának a gyáritól eltérő használata, azonban ez nem a gumi szerkezete miatt, hanem a mintázat miatt van.
Valamikor még jó 40 éve, amikor bőven volt diagonál gumi is a piacon, kimondottan javasolták a gumik vetésforgóban való cserélgetését az autókon (bele értve a pótkereket is) mert így az összes gumi egyenletesen kopott és ezt némi spórolásnak is fel lehetett fogni a mellett, hogy a futóművek beállítása, és maga az autó szerkezeti konstrukciója sem volt olyan pontos mint manapság, a szervizelés és ritkább és gyatrább volt, ezért nagyon ritka volt, hogy egy-egy gumi ne kopjon másképp mint a többi.
Később a gumigyártók rájöttek, hogy a gumik belső szerkezete a forgásirány miatt speciálisan kopik, ugyanis a forgásirány miatt a gumi gyűrődése mindig azonos, ám ha a forgásirányt megváltoztatjuk, akkor a belső szálak egymáson való mozgása is megváltozik, és ez az adott acél szálak elpattanásához, ezzel forgásirány váltás defekthez, szálszakadáshoz vezethet.
Manapság a gumigyártók azt mondják, a nem kötött forgásirányú gumik forgásirány váltása semmilyen negatív következménnyel nem fog járni.
Mi tehát az igazság?
Mire figyeljünk, mit nézzünk?
Feltettem ezt a kérdést több jómagammal egyidős kollégának, pl akikkel együtt végeztem anno az iskoláimat, és több nemzetközi gumigyártó hazai képviseletének is.
A kérdés így hangzott:
"jelen technikai és technológiai állás szerint mennyire ajánlott, vagy elfogadott a nem kötött forgásirányos autógumik forgásirányának megváltoztatása szereléskor, a gumi vagy kerék cseréjekor?"
A kollégák mindegyike azt válaszolta, hogy bár anno valóban a tanulmányaink szerint is tiltott vagy minimum ellenjavallt volt a forgásirány váltása, ezt mára a gyártók nem követelik meg. Azt azonban ők is váltig állították, hogy ezt az iskoláink alatt, a 80-as évek legelején valóban így tanultuk.
A gumi forgalmazó cégek közül csak Michelin küldött választ, mely az alábbi:
"A nem forgásirányos abroncsokat kifejezetten ajánlott a pozíciók között cserélni vagy tengelyen forgatni, a szabályos kopás érdekében. A haladási irány megváltoztatása nem okoz problémát, ha az abroncs futófelületének nincs komoly, járműgeometriai vagy technikai problémából adódó sérülése. Ha a kopási kép egységes, akkor 3-4 havonta egyszer érdemes forgatni az abroncsot.
Tévhit: Az abroncsokat tilos forgatni, mert elszakadnak a szálak
Igazság: Nem mindegyik abroncsnak van előírva a forgásiránya, ezeket nyugodtan cseréltessük, amelyik például jobb elöl volt, mehet bal hátra. Az, hogy a „szálak beállnak”, egy városi legenda, és semmilyen tudományos alapja nincsen. A téli abroncsok jelentős része V mintás, azaz a gyártó előírja a forgásirányt, ezeknél a forgásirányt ugyan nem szabad fölcserélni, de ezeket is tudjuk az első és a hátsó tengely között cserélni, ezzel kiküszöbölendő, hogy az elsők kopjanak el hamarabb."
Tehát a jelen gyártású gumik forgásiránya váltogatható amennyiben az nem kötött forgásiránnyal rendelkezik.
Ma én is tanultam valamit...
Tisztelettel
Bálint Balázs
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése