2019. december 9., hétfő

A grincs

Minap olvastam egy cikket, mi szerint a Grincs és és a grincsfa milyen negatív, a kereszténységgel ellentétes gondolatokat ébreszt, tartalmaz.

Szerintem ezt bármibe bele lehet magyarázni.



Az írás szerint a Grincs egy abszolút negatív figura, aki a karácsony és maga a kereszténység ellen létezik, hiszen a történet szerint a Grincs (aki egy szőrös zöld teremtmény), egy gyerekkori negatív élmény miatt gyűlöli az embereket, a karácsonyt és ennek fő jelképét a karácsonyfát, és annak minden díszét. Ezért úgy határoz, hogy ellopja a karácsonyt, ezzel az emberek boldogságát, és örömét.

Hogy látom ezt én?

Adott egy kinézett, csúfolt, mellőzött gyerek, akit komoly sérelem ér az iskolában. Ez a gyerek egész életére lelkében sértett, bántott lény, aki az őt ért gyűlöletre azzal vág vissza, hogy ő is gyűlölni kezd mindenkit, eme gyűlöletben nő fel, és összement méretű szívével szövögeti álmait a visszavágásról.
1. megállapítás: a Grincs viselkedését maguk az emberek hozták létre.

lelövöm a poént, a Grincs végül megtér és jó lesz :-)


Mégis van egy kislány, aki nem nézi ki őt, hanem szeretettel fordul hozzá, ennek hatására a Grincs szíve nőni kezd, és érezni kezdi a jót.
2. megállapítás: a szeretet nem nézi ki felé irányul, és mindent legyőz az előítélet mentes jóság.

A Grincs addig szervezkedik, amíg végül valóban ellopja a karácsonyt, és tönkre teszi mindenki kedvét, az emberekben azonban feléled a mindent átható általános szeretet, és túllépve a károkon, szomorúságon, mégis boldogan ünneplik tovább az ünnepet.
3. megállapítás: a szeretet ismét legyőzte a gonoszságot.

A Grincs Ezt látva meghasonul önmagával, a szíve megnő, és visszaadja az ajándékokat, a történet végén pedig együtt énekel és örül az őt visszafogadó emberekkel a fa körül.
4. megállapítás: ismét a szeretet győzelme.



Mi tehát szerintem a mese értelme?
Még mindig kevesebb szörnyűség van benne, mint a többi mesében, ahol a boszorkányt megsütik a saját kemencéjében, ahol a mostoha levágja a lábfeje egy részét, hogy az üvegcipellő rámenjen, ahol a farkas bendőjét kővel tömik meg, majd úgy ébred fel bevarrt hassal, a patakba fullad, és sorolhatnám.

A mesének az értelme, és fő mondanivalója, a szeretet ereje, annak mindent átható teljes hatalma.

Ezt azonban nem lehetne bemutatni más módon, mint egy negatív szereplővel, aki utálatos, ellenséges, de lám, mégis csak megtéríthető Isten országába.

Most a grincsfáról pár szó.

A grincsfa egy megkötözött fenyőfa, mely mellőzi a fényeket, de nem mellőzi a természetes díszítést, szalagokat, egyéb szolid csillogást.
Lehet azt mondani, hogy szomorú szegény fa, mert gúzsba kötötték, mert lekókad  (a pokol felé fordul a csúcsa, nem isten felé), de ezzel is jelképezi a végül feltámadó győzelmet, illetve az áldozatot amit Isten hozott az emberekért saját mártíromságával.

Mondják azt is, hogy a grincsfa fő alapanyaga a mezei zsurló, és sok mesében negatív szereplőket is hívnak zsurlónak. Az igazság azonban az, hogy bár a zsurló alapvetően mérgező is lehet, mégis ez a növény egy igen fontos és értékes ősi gyógynövényünk. Akkor mi is van most?

Ha tehát nem lenne Grincs (a sátán megtestesítője) akkor nem lenne mihez képes jónak lenni a Kifalvi Kiknek.
Hasonló megosztó kérdés, a Sátán létezésének értelme, aki a rosszat jelképezi a világban. De ha nem volna rossz, akkor mihez képes legyünk jók? Ha mindenki jó, akkor ennek már nincs értelme, ha a Sátán legyőzetik, és elpusztul, akkor ki ellen hirdessük a szeretet hatalmát, ha már nincs kit legyőzni? Hiszen valami önmagában nem lehet jó vagy rossz, ha nincs mihez képest annak lennie.

Tele van minden vallás ilyen vagy olyan nézetek ütközésével, gondolunk csak arra, hogy a Biblia tiltja a bálványimádást, de közben az ISIS pont a bálványokként tekintett keresztet és Jézus szobrokat rombolta, valamint a kereszténység egyéb jelképeit.

Tehát nem mindegy a kérdést honnan közelítjük meg, ezért nincs értelme lehúzni egyes dolgokat, mert minden csak nézet, illetve nézőpont kérdése, ráadásul a szeretet erejének egyik szép példameséje az említett Grincs, ezért szerintem ha először nem is, de végül mint pozitív szereplő, és példakép végzi a történetet.


Tisztelettel, és boldog karácsonyi ünnepeket kívánva:
Bálint Balázs










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése