2019. december 6., péntek

Amikor a gumisoktól égnek áll a hajam

Van olyan időszak, mint a mostani is, hogy leginkább egy-egy időszerű témával keresnek az ügyfelek, tanácsot, megoldást kérve.

Mostanában a gumisokról szóró rémtörténetektől áll égnek a hajam...
Ha még lenne.

Ügyfeleink kérdései, történetei, és a róluk eszembe jutó szösszenetek az alábbiak.

Nem tudom lelazítani a gumit, mert légkulccsal "verették" rá.


Eltörték a kerékőrt, mit lehet tenni?
Általános probléma, hogy a gyakorlatlan-tudatlan-sietős-buta ( kívánt rész aláhúzandó ) gumis a kerékőrt is légkulccsal nyitja le.
Ez hatalmas hiba!
A kerékőr kulcsot csak kézzel használunk!
Miért?

Látható, hogy a kerékőr kapcsolódó kialakítása közel nem olyan erős mint egy normál csavar fej, nem kell és nem is tudja elviselni az ütvecsavarozó ütéseit.


Mert a speciális kulcs nem arra van méretezve, hogy ütést bírjon ki, annak maximálisan a kellő meghúzási-lazítási nyomatékot kell tudnia, az egyedi kiképzésű összeillő köröm, vagy forma sokszor edzett anyag, hogy ne kopjon, ezek az alkotók nem az ütések elviselésére lettek méretezve.
Ahogy a lazításnál. a meghúzásnál is csak kézzel dolgozhatunk a kerékőrökkel!!


Megnyomták a küszöböt.
És általában vagy azt mondják már olyan volt, vagy azt, hogy rohadt volt.
Az alap, hogy küszöbnél lehetőleg nem elemelünk, pont a fenti két ok miatt, azaz sokszor a legrohadtabb elem az autón, nem emelésre van kitalálva ( kivéve a gyárilag kialakított pontot ).

Egy klasszikus hiba, amit az emelő rossz használata is okozhat.


Hol emelünk tehát? Már ha egyáltalán lehet emelni, az sem egyszerű pl az alu karosszériás daraboknál amit csak 4 ponton lehet egyszerre emelni, nehogy elcsavarodjék a szerkezet.

Emelhetünk a lengőkarok bekötésénél, segédalváz keretnél, alváz nyúlványnál, merev hidas futómű rugó vagy lengéscsillapító bekötésénél. De minden esetben ( ha nincs pontos típusismeretünk ) előzetesen rá kell nézni, mit, hol lehet emelni. Természetesen nem kizárt a küszöbnél, gyári ponton vagy a mellett emelés sem, ha előtte megnéztük mit szeretnénk és lehet csinálni.

Megkarcolta az alu felnit.
Ezt is le szokás tagadni, mert az már olyan volt.
Nem szabad annyiban hagyni, egy komolyabb felni javítása akár százezer Ft is lehet, ilyen esetben jegyzőkönyvet kell felvetetni a helyszínen, és ha nem ajánl gyors és korrekt megoldást a károkozó, azzal vagy a fogyasztóvédelemhez, vagy békéltető testülethez, végső esetben jogászhoz kell fordulni.

Más eset, ha alu felniről késsel kaparják le a ragasztott súlyt, ez is hatalmas felelőtlenség és szakmai hiba.
A kés ( spakli, egyéb acél ) megkarcolhatja a felnit, ami igaz, hogy belül kevéssé látszik, de látszódhat, illetve korróziós kezdet alakulhat ki, aminek hosszabb távon a felni felújítás a vége.

Eltörte a TPMS ( keréknyomás ellenőrző ) szenzort.
Sajnos jó párszor hallottunk ilyen esetet. Legtöbbször a hozzá nem értésből adódik a dolog, vagy esetleg a régi, rossz minőségű gép és avatatlan szerelő valamilyen kombója.

Drága a szenzor, műszer igényes a programozás.


A szenzor nélkül az autó nem működik, akár le is tilthatja a rendszert, és a szenzor pótlása nem olcsó, főleg, hogy feltanításához is speciális műszer kell. Igaz ez utóbbi a komolyabb gumis műhelyekben elérhető.
Mindenképp a szerelő sara hogy rendezze a dolgot.

Fölöslegesen cserélték a gumiszelepet a felniben.
Ez egy olyan probléma amiben a gumisnak van igaza.
A gumi szelep élettartama maximum 4-5 év, de mivel a gumis nem tudhatja mikori beszerelés az adott szelep, nem is biztos, hogy szemrevételezéssel a szelepház állapota megállapítható, jogos, hogy kicseréli új szelepre.
Ezzel magát és az ügyfelet is védi.

Így hirtelen ennyi probléma merült fel az utóbbi egy hétben, kérem figyeljenek rá, és csak olyan gumisnál dolgoztassanak, ahol feltétlen bizalom van, hogy később ne adódjon kellemetlenség vagy nagyobb kiadás egy egyszerű munkából.

Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház



www.muhelynet.hu


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése