2018. december 14., péntek

Szakszerviz vs márkaszerviz

Folyamatosan hallom innen-onnan a szakszerviz és márkaszerviz megjelöléseket, sokszor sajnos rosszul megfogalmazva vagy rosszul értelmezve.


Szeretném kicsit rendbe tenni a dolgot.


Autók használati-kezelési utasításaiban, szerviz könyvében pl leírják, hogy a garancia megléte a márkaszervizben való szervizeltetés, időszakos olajcsere, stb.
Máskor a szakszervizek magas áraira panaszkodnak az ügyfelek, mondván ebben vagy abban a kereskedésben milyen árak vannak.

Sokszor olvasni amikor valaki panaszkodik egy műhely munkájára, és valamely hozzászóló megkérdezi miért nem szakszervizbe vitte az autóját.

Ezek a meglátások, hozzászólások általában tévedések, esetenként az autó tulajdonosok tudatlanságát vagy tájékozatlanságát kihasználva rá is játszanak erre egyes márkakereskedések, márkaszervizek.

Márkaszerviz meghatározása általam úgy, hogy az legyen közérthető.

A márkaszerviz egy bizonyos márka, vagy márka csoport javítására szakosodott, és specializálódott olyan autójavító vállalkozás, ahol gyári célszerszámokkal, gyári technológiai előírások szerint és gyári alkatrészekkel javítják az autókat, a gyártó engedélye alapján.

A szakszerviz meghatározása ugyanígy.

A szakszerviz minden olyan autójavító vállalkozás, melynek érvényes tevékenységi engedélye van autó vagy egyéb jármű javító tevékenységet végezni.

Ez utóbbinál nincs megkötés milyen márkával foglalkoznak, lehet az teljesen egy típusra specializálódott, vagy általános javító műhely is. Itt nem kötelező a gyári technológia betartása, inkább az értelem, a célszerűség és a gyakorlat vezérli a javítást. Nem kötelező a gyári cikkszámos célszerszámokat tartani, javíthatnak ( természetesen szakmai mérlegelés után ) utángyártott, gyári vagy OEM alkatrészekkel, akár bontott alkatrészeket is beépíthetnek. Nincs megkötve a használt kenő és segéd anyagok márkája, vélt vagy valós minősége sem.
Mindez nem jelenti azt, hogy a szakértelem vagy a kiadott elvégzett munka minősége alacsonyabb lenne, vagy a szakemberek képzettsége elmaradna a márkaszervizekétől.

Ma már az sem különbség, hogy hol milyen képzéseken vesznek részt a dolgozók, a magára valamit is adó szervizek mindegyike időszakosan képezteti a munkásait, folyamatosan megismertetve őket a legújabb technikai vívmányokkal a szakmájuk táján.

Meglátásom alapján nem igaz az az állítás, mi szerint egy márkaszervizben magasabban képzettek a kollégák, sőt sok esetben épp az ellenkezője is igaz lehet.
Sok esetben valóban egy-egy típus jellegzetes vagy speciális hibáját jobban ismerik, de sokkal kisebb a kombinatív készségük, ugyanis erre nincs szükségük. Kisebb tapasztalatuk van a különleges hibák okának felismerésében, és ki merem mondani sok esetben inkább alkatrész cserélő szakmunkások, mint autószerelők.

Ezzel szemben egy "független" ( értsd márkafüggetlen ) autójavítónál bizony nagy szükség van a gondolkodásra, magas szintű szakértelemre, hiszen akár óránként más márka más hibáival kerülnek szembe. Sokkal szélesebb a látókörük, és ez pont akkor jön kapóra amikor egy olyan hibával találkoznak, amit még tankönyvben sem írnak le, mert hivatalosan nem is létezhet olyan hiba. Megjegyzem sok ilyenbe botlottam már magam is, amikor nem a szakmai tudás közvetlenül, hanem annak a háttér ismereti anyagai, a sokrétű tapasztalat voltak segítségemre az ok megfejtésében.

A márkaszerviz indokai a folyamatos képzés, a speciális szerszámellátás, a magas szintű munka a gyári előírások szigorú betartása.

Mivel régóta vagyok a szakmában, ezek minden betűjét konkrét példákkal cáfolni tudnám. Ez nem jelenti azt, hogy egy útszéli műhely ennél többet tud, de sok esetben bizony kevesebbet sem.
Csak a magam példáját tudom mondani akkor, amikor olyan munkát vállaltunk és végeztünk el az ügyfél teljes megelégedettségére, amit a márkaszerviz motor cserével oldott volna meg, nálunk meg pár tízezer Ft volt a végösszeg. Ez egyszerűen az előírások követése miatt volt, ami ebben az esetben értelmetlen volt, mert sokkal egyszerűbb megoldás is adódott, csak kicsit el kellett vonatkoztatni az írott szabályoktól az íratlanok, vagy a tapasztalat javára.

A következő ferdítés, amikor egy új autó vásárlásánál kikötik, hogy azt csak márkaszervizben lehet javíttatni, különben elvész a garancia.

Valóban, az átvizsgálásokkal, időszakos kötelező ellenőrzésekkel összekötött szervizeket a márkaszervizekben kell elvégeztetni, mert ott rendelkezésre áll az a bizonyos lista, mely szerint végig ellenőrzik az autónkat, sőt sokkal előbb jutnak hozzá a gyártótól olyan leírásokhoz amik az esetleges rendszeresen felmerülő hibákról tájékoztatnak. Ilyenek lehetnek egy hibás vagy alul méretezett alkatrész kötelező cseréje, biztonsági berendezés hibája miatti kötelező ellenőrzés, stb.
Viszont, azokat az időszakos kenőanyag ( olaj ) cseréket, melyek mellé nincs előírva más ellenőrzés ( általában minden második alkalom ), nem kötelező márkaszervizbe menni, elegendő egy megfelelő szakszervíz, ahol ugyanúgy mint a márkaszervizben bepecsételik a megfeleleő helyre az olajcsere tényét, leírva a használt anyagokat, és kész.

Nem elhanyagolható az a tény is, hogy bár a gyári célszerszámok és a gyári javítási leírások elérhetőségét sokáig a gyártók szigorúan titkolták, sok éve már, hogy egy uniós szabályzat ezt a titkolózást megtiltotta. Gyakorlatilag bárki hozzájuthat ezekhez, persze ha van elég pénze rá.

A célszerszámokat, diagnosztikai műszereket, szoftvereket pedig szinte minden esetben igen gyorsan be lehet szerezni ma már a piacról, akár utángyártott, de a gyárival azonos szintű, akár gyári minőségű az.

Sőt!
Vannak olyan hibák, javítási lehetőségek, amelyeket a gyári szerviz nem ismer, vagy ha tud róla, azt nem alkalmazhatja. Ezek a hibák a gyári technológia miatt nem javíthatók. Hogy ez azért van, mert a piacpolitika miatt inkább új alkatrész megvételére kényszerítik a vásárlót, vagy valamilyen számítási eredmény alapján döntöttek így, nem tudhatom, de tény hogy nem egy olyan nagy értékű alkatrész megmentését oldották már meg az egyéb szakszervizek, melyeket a javítási költség akár sok tízsszereséért lehetne csak beszerezni a gyártótól.
Tudnunk kell, hogy ezek a megoldások nem az utcán hevernek, általában sok vagy sok tíz éves gyakorlat, tapasztalat, esetenként kísérletezés eredményei. Viszont ha egy ilyen megoldás a birtokunkban van, az nagy üzleti érték és ütőkártya, mindenki mással szemben is.

Sokan a nem márkaszervizt azonosítják az olajsáros, sötét lyukban dolgozó fusizókkal, akik mindan apróságot elvállalnak, fillérekért javítják az autókat, hiszen semmilyen közteher vagy kötelező költség nem terheli őket, és folyamatos életveszélyt idéznek elő az utakon.
Sőt még ezt a fenti meglátást is részben vitatom, hiszen attól, hogy valamelyik szerelőnek a műhely kialakítása nem olyan mint egy szépen burkolt csarnok, még meg lehet a szakértelme, és a felszerelése a magas szintű javításhoz.

Tudok olyan nagy nevű márkaszervizről, akiknek a munkája után egy másik, a márkára szakosodott szakszerviznek állandó munkája van, ugyanis abban szakszervizben jóval magasabban képzett dolgozók dolgoznak, akik az adott márka minden porcikáját évek tapasztalata szerint jól ismerik, míg a nagy nevű márkaszorvizt sokszor csak ugródeszkának, vagy átmeneti melegedőnek használják, amíg jobb nem lesz. Eszük ágában sincs sok esetben ott maradni, mert ilyen vagy olyan okok miatt nem is fizetik meg úgy a kollégákat. A nagy fluktuáció miatt pedig nem tudnak beletanulni a márkába, nem ismerik meg azt eléggé, tehát nem is tudnak elég magas színvonalú munkát végezni. Így a márkaszerviz javításai után a független szakszerviz feladata a nem megfelelően rögzített burkolatok újbóli felszerelése, az eltört patentok cseréje, gyakorlatilag a márkaszerviz munkájának befejezése, esetenként kijavítása.

Természetesen a márkaszervizek is kinevelhetik a kiváló szakembereiket, akár specialistáikat, akikre az oda járó ügyfelek akár várnak is, csak ne más javítsa az autójukat. Ezek a szakik valóban olyan szakemberek, akik a hivatásukkal szemben alázatosak, hajlandóak és tudnak is fejlődni ahogy a márka is fejlődik, nyitottak az új információk irányába. Ők azok akik esetenként húzzák a szervizt, mondhatni akik miatt sokan oda járnak. Viszont ők azok akik egy idő után elhagyják a márkkaszervizt és saját parxist nyitnak, magukkal víve a szaktudásukat és sok esetben az ügyfél körüket is.

Pontosan emlékszem arra, amikor még szakközépiskolás koromban mint tanulók kerestük a szakmai gyakorlatok helyét. A mi időnkben még nem a tanuló, hanem az iskola szerződése adta meg hol lesz a szakmai gyakorlat, esetemben, és általában a hunkarocamion, a fősped, vagy valamelyik volán telep volt ez. Viszont többen is voltak akik családjában már volt gyakorló autószerelő saját megfelelő műhellyel és ekkor az iskola engedélyezhette, hogy a tanuló ott töltse a gyakorlati idejét. Nem tudom elmondani mennyire irigykedtük ezekre a srácokra, hiszen már akkor pontosan láttuk, hol van a nagyobb és/vagy az életben jobban hasznosítható szaktudás.

Van még sok érvem erre és arra az oldalra is, pl az, hogy a márka szervizek a 20-25 évesnél idősebb autókkal sok esetben egyszerűen nem tudnak mit kezdeni, hiszen a javítástechnológia már feledésbe merült ( a technika fejlődésével a javítási utasításoknál minden autógyártó átállt a nyomtatott helyett a digitális formátumra, amiből a régi típusok adatai, leírásai rendre kimaradnak ), akik értettek az adott típushoz már nyugdíjasok, alkatrészek gyári forrásból nem vagy csak igen nehezen elérhetők.

Végül pedig megint kijelentem, hogy nem helyezem előrébb sem a márkaszervizt, sem a szakszervizt. Mindkét esetben vannak nagyon magas színvonalú és nagyon jól dolgozó vállalkozások, és mindkét esetben vannak olyanok, ahonnan leginkább menekül az ügyfél.

Tisztelettel
Bálint Balázs

Műhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése