2018. december 3., hétfő

Alu vagy acél felni?

Sok nézet van ebben a témában, most a magam magán és szakmai álláspontját és meglátásaimat írom le.

Nem kívánok most kitérni a méretre, kinézetek sokaságára.

Első sorban tisztázzuk mi micsoda.

Acél felni.
Acél lemezből hegesztve, sajtolva, formázva készült keréktárcsa.

Alu vagy könnyűfém felni:
Alumínium ötvözet vagy más könnyűfém ötvözetből öntéssel ( présöntéssel ) készült keréktárcsa, ami lehet egy vagy több részből is, ez utóbbi akár csavarozva akár hegesztve.

Nem azért könnyűfém, mert feltétlenül könnyebb mint az acél felni, hanem azért mert az alapanyaga könnyűfém, azaz jó részt alumínium, és ennek ötvözői.

Az acél felni formája, kialakítása a gyártás technológiája miatt aránylag behatárolt, bár anno sok olyan szép darab is készült, aminek a kinézete vetekszik néhány alu ( maradjunk e megnevezésnél ) felniével. Manapság egy kaptafára készülnek, úgyis megy rá dísztárcsa, ez jóval olcsóbb megoldás. Mindezekért ezeket a felniket szinte csak fekete színben gyártják, hogy a dísztárcsa kinézetébe ne zavarjon be, ne látszék mellette más felület.

Az alu felniknél sokkal nagyobb a tervezési, kivitelezési szabadság, úgy fomára, kiakaításra, mint pl a felület finomságára. Lehet matt, polírozott, vagy szálcsiszolt, festett, esztergált felület is, lehet natur vagy festett, akár több színű is.

A választást sok oldalon online próba lehetőség is segíti.

Megkeressük katalógusból az autónkat és virtuálisan fel tudjuk rá próbálni a lehetséges felni választékot. Nagyon jó eladási technika.


Az utcai alu felni csak látványában jobb mint az acél, kevés valós előnye mellett sok a hátránya is.

Az alu felni előnye, a dizájn, általában nagyobb merevség, de hártánya a sérülések sokkal nehezebb és drágább javíthatósága, és a bekerülési ára.
Az acél lemez felni előnye az ára, a könnyű javíthatóság, esetleg alakíthatósága, kisebb a sérülékenysége, hátránya, hogy nem olyan szép.

A korróziót azért nem írtam egyik javára vagy hátrányára sem, mert az mindkettő esetben fenn áll, ez ellen csak jó alap festéssel, és utána gondos figyelemmel lehet tenni.
Az acél felni rozsdásodhat sérülés esetén, de az alu felni is korrodálódhat, mégpedig elég csúnyán.

Nyárra vagy télire?

Ezt igazából döntse el ki-ki maga.

Általános nézet, hogy nyárra alu míg télire acél felnit használjunk, ennek több oka is van.
Nyáron szép az alu felni, télen viszont a hóban sérülékenyebb, akár egy keményebb jég darab is megsértheti a skszor milliós tételű felnit. A hóban, sárban az esetleges úthibák kevéssé látszanak, nagyobb a sérülés veszélye, és bizony a sólé is meg tudja enni akár egy idény alatt.

Sokan persze egy garnitura felnit használnak télen nyáron, de ez több okból sem célszerű, illetve hosszabb távon drágább is. Erről talán majd egy másik cikkben.

Magam két garniturafelnit használok minden autómra már évek óta, és valóban nyárra a szépség és a látvány miatt alu, télre acél felniket, azokat is dísztárcsa nélkül, mert télen így célszerűbb. A dísztárcsa sérülékeny, leviheti egy nagyobb hókupac, alatta kevésbé tisztul a felni, tele mehet hóval ami aztán jéggé válik, és rohasztja az egész kereket. Nem mellesleg a gagyi barkácsáruházas kategóriájú dísztárcsáktól kiráz a hideg még nyáron is, a gyári dísztárcsák meg szinte egy vas felni árával azonosak, ezért ez utóbbiakra vigyázni illik.

Van autóm, ahol téli gumi van a gyári 20 éves alu felnin, mondván annak már úgyis mindegy ( egyébként szép és jól karban tartott felniről van szó ), és fölsöleges lett volna elcserélnem egy acél garniturára, és nyárra egy új, karcmentes ( most még ) 2 éves felni garnitúrára szerelt gumi szettet használok. Mindkettőt szerelt full fém szeleppel, így azt a gumi teljes élettartama alatt nem kell cserélnem sem.

Tévhitek és hamis indokok.

- Az alu felni könnyebb mint az acél felni, ezért kisebb a fogyasztás, jobban kíméli a futóművet.
HAMIS!!
Részben, vagy annyira sem igaz. A magas minőségű, vagy verseny felnik valóban könnyebbek, de ez az utcai általános felniknél nem mondható el. Van, sőt elég gyakori, hogy egy egyszerűbb gyári vagy utángyártott alu felni még nehezebb is mint az azonos autóra való acél felni. Ez a súly többlet akár 2-3 kg is lehet, tehát leginkább a fenti állítás ellenkezője az igaz.

- Az alu felni növeli az autó teljesítményét.
HAMIS!!
Talán az egyik legnagyobb butaság, és összefügg a súly tévhitével. Miért növelné csak az anyaga miatt? Maximum annyira mint egy "no fear" matrica a hátsó szélvédőn.

- Alacsonyabb mértékű lesz a gumikopás.
HAMIS!!
Ez is miért? Nem tudom, de ezt mondják. Ha van két felni, amik azonos méretűek, kialakításúak, de eltérő anyagúak, az miért befolyásolná a gumi kopását vagy egyéb állapotát?

A fenti indokok egyszerűen szakmailag nem megindokolt ferdítések, melyek általában az alu felni eladását hivatottak segíteni.

Az alumínium felnik elterjedésének két fő oka egyszerű és puritán.

1. Kinézet. 
Ez az indok akár a státusszimbolumnak is beillik, meg lehet mutatni nekem ez is bele fér. Ide jöhet még a divat is, akár utcai akár verseny autókra gondolunk, mivel sok alu felni a valóban speciális verseny felniket utánozza, amiknek tényleg van értelmük, de csak ott averseny pályán.
2. Méret.
17" méret vagy a fölött alig gyártanak személyautó acél felnit, sokkal könnyebb alu felnit gyártani. A megalománia már akár 24"-ig elmegy, de gyári autókon sem ritka ma már a 19" vagy akár a 21" kerék átmérő. Ezek a méretek már inkább a prémium kategóriákra jellemzőek, ott pedig a kinézet is igen fontos szempont.

Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése