A kerékőrök lényege a kerék védelme lopás, illetéktelen hozzáférés ellen.
néhány kerékőr kulcs kialakítás, vannak gyári és utángyártott megoldások is
Természetes, hogy valamilyen saját rendszerű, kialakítású kulccsal lehet csak oldani megfelelően, hisz pont azért van, hogy nehezebb legyen levenni a kereket. Sokszor azonban ez nem előny, hanem hátrány, pl. akkor, ha elveszítjük a hozzá passzoló kulcsot.
Ilyenkor ki-ki tudása, felszereltsége és lehetőségei mentén lép.
Vegyük most sorra mit lehet tenni ha elvész a kerékőr kulcsa.
1. fogóval leszedjük.
Már amikor. Manapság a könnyűfém keréktárcsák világában kíváncsi lennék ki fog neki állni egy besüllyesztett csavar lefeszegetésének egy csőfogóval. Nem mellékesen nagyon sok megoldásnál van a csavaron egy forgó acél hüvely pont azért, hogy ilyennel ne jussunk célba. Persze azt a hüvelyt kis kereszt vágóval le tudjuk szedni talán, de sokkal közelebb nem jutunk a győzelemhez.
nem jó!!!
2. lefúrjuk
A kerékőr csavarja nem biliacélból van, hanem minimum ugyanolyan minőség, mint a gyári kerékcsavar, tehát igen jó és szívós anyag. Normál fúróval ne is próbáljuk meg, esetleg kobaltos fúrószárral, de a kerék csavarok menete M12 vagy M14 méretű, gondoljuk meg ekkora méretű fúrószárat meg tudunk e egykézi fúróval hajtani és főleg tartani.
részben jó megoldás
3. ráhegesztünk egy megfogható csavart vagy anyát
Lemez felninél lehet megoldás, de könnyűfém keréktárcsánál nem. Ha nagyon nem tudunk mit tenni, a kerék anya/csavar süllyesztékét belülről körben egy oda hajlított lemez darabbal megvédjük és akkor talán sikerrel járhatunk kis károkozás mellet a hegesztéssel. Acél felninél lehet jó megoldás.
részben jó megoldás
4. ráütünk egy hasonló méretű dugókulcs fejet
Lehet jó megoldás, a baj az, hogy ha a kerékőr külső felülete teljesen sima és kerek, akkor nem sokat érünk vele. Ha olyan a kerékőr, hogy azt kívülről fogja valami spec geometria, akkor jó lehet a megoldás. Fogunk egy olyan dugókulcs fejet amit megfelelően erősnek ítélünk és mérete szerint olyan, hogy jó húzósan rá lehet ütni a csavar vagy anya fejére, nem mellékesen nélkülözni is tudunk a jövőben. Ez után egy megfelelően erős kulccsal meg tudjuk nyitni. Az is lehet hogy minden kerékhez kell másik dugókulcs fej, mert az is végletesen károsodik, de attól még akár működhet is.
részben jó megoldás
5. szólunk egy gumisnak, szakembernek
Az egyik valós megoldás ha szakembert bízunk meg a kerékcserével. A jó gumisnak van megfelelő szerszáma arra, hogy az elnyalt fejű vagy kerékőrrel védett csavart leszedje, akár annak károsodása mellett is, de ez igazából nm baj, a kulcsunk úgysincs meg hozzá. Mivel ezek a speciális szerszámok nem olcsók, és a nagy igénybevétel miatt gyakran törnek, a leszedésnek komoly ára is szokott lenni ( csavaronként akár 5-10.000 Ft ), de ennyiért legalább garanciát kapunk, hogy a munka korrekt, és nem okoz plusz károkat.
Nagyon sajnálatos, ha egy gumis vállalkozó, vagy vállalkozás annyit nem ad magára, és az ügyfeleire, hogy beszerezze a megfelelő szerszámokat.
Több helyszínre kijáró gumis vállalkozó is van, ezeknél is megtalálhatók azok a szerszámok amik egy jó műhelyben is vannak. Természetesen megkereshetünk egy olyan cimborát is akinek van ilyen szerszáma, esetleg vásárolunk.
jó megoldás
speciális kerékőr leszedő kulcs készlet
A szerszám lényege, hogy balra forgó kúpos kialakítású, mely kívülről rászorul a kerékcsavarra.
És végül egy igazi szakmai gyöngyszem:
+1. le kell lazítani a csavarokat és úgy menni kicsit
Most hallottam ezt a megoldást egy ügyféltől, és igazából nem is tudtam hirtelen, hogy a gumist hülyézzem le először, vagy az ügyfelet igazítsam el, hogy ilyen égbe kiáltó szakmaiatlan butaságot elhisz.
A gumis tanácsa : le kell lazítani azokat a csavarokat amiket lehet, majd menni az autóval és a kerékőr csavarja is előbb vagy utóbb meg fog lazulni.
Besenyő Pista ilyenkor kérdezi: NOORMÁÁLIS ?????
Szóval csesszem szét a még jó csavarokat is, esetleg a drágán vásárolt és féltve óvott felnimet is egy ilyen akcióval, csak mert a hülye vállalkozója nem képes megfelelő szerszámot tartani? Rosszabb esetben az árokban vagy más nem kedvelt helyen kötök ki az autómmal...
Ha valaki kap egy okj-s gumi szerelő képesítést, már nem mond ekkora marhaságot, ilyet csak az mondhat aki soha nem gondolt még bele mit is javasol, illetve olyan igénytelen maga is, hogy talán el is hiszi jó lesz az úgy.
Egy ilyen dologgal olyan végleges, és akár javíthatatlan sérüléseket okozhatunk a felninek, ami után csak az marad, hogy mehet a kukába, jobb esetben egy megfelelő felni javítóhoz aki szépen elmondja mekkora hülyék vagyunk hogy ilyet elhiszünk, majd jól meg is kéri a munkája árát.
soha!!!
Végül ugyanazon véleményt tudjuk levonni, mint sokszor máskor.
1. Ha nem értünk hozzá ne piszkáljuk, kérjünk segítséget.
2. Ha értünk hozzá de nincs megfelelő eszközünk, kérjünk segítséget.
3. Ha értünk hozzá és van megfelelő eszközünk, de nincs tapasztalatunk, kérjünk segítséget.
4. Ha értünk hozzá, van megfelelő eszközünk, és tapasztalatunk is, akkor nagy odafigyeléssel és gondossággal járjunk el.
Amit soha ne tegyünk: tudás és megfelelő felszerelés nélkül neki állunk egy olyan műveletnek, amiben ha hibát vétünk, nem csak a magunk, hanem mások testi épségét vagy életét is veszélyeztetjük.
Tisztelettel Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és webáruház
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése