Folyamatosan látom hirdetésekben, közösségi oldalakon, hogy használt gumikat keresnek, kínálnak, adnak, vesznek, sokan kimondottan kereskednek vele.
A helyzet az, hogy soha használt gumit, még futózottat sem!
Anno ifjonc pénztelen koromban, amikor még a stomil cérna minta játszott kő kemény anyaggal, akár 60-70 vagy 100 ezer km-es futással és ki tudja melyik milyen gyártási évvel, még én is használtam olyan gumikat amiket levettünk autókról.
Mentségemre legyen mondva, ahogy anno a híres Pártgarázsban ( most Papas mercedes szervíz Kárpát utca ) dolgoztam, és az újonnan beérkező zsigulik gyári gumiját azon melegében cserélték Semperit-re vagy hasonló minőségre. A párt büdzséje elbírta. No mi ezeket "nyúltuk" le a kukából, és mivel valóban semmi bajuk nem volt, részben használtuk, részben pedig a zsebpénzünket pótoltuk ki az eladásukkal.
Sokkal később egyzer a T3-as transporteremre vettem futózott gumit 2 db-ot és használtat 2 db-ot, igazából máig nem tudom miért hozta így a sors, mert szakemberként nem indokoltam volna meg semmivel, anyagilag is megengedhettem volna az új gumit magamnak.
Egy szó mint száz, az egyik gumi futófelülete leszakadt egy szép nyári napon 80-90 körüli tempónál az autópályán. és akkor ott elgondolkodtam.
Kell ez nekem? Hiszen várnak otthon a gyerekeim, feleségem, és van még mit tennem ebben a világban.
Akkor azonnal levettem a gumikat és oda adtam egy rupótlan cimborának, mert neki meg nagyon kellett.
Úgyhogy azóta nem, és csak új gumit vásárolok.
Szakszerűbb oldal felé terelve a sorokat, az alábbi dolgokat kell ilyenkor meggondolni.
1. Honnan van a gumi ? Senki nem tudja.
2. Milyen módon használták az autót amin a gumi volt ? Senki nem tduja.
3. Hányszor padkázták le, milyen sebességgel közlekedtek vele, mennyire tartották be a nyomás értékeket ? Senki nem tudja.
Szóval ezen ismeretek hiányában az ilyen gumik vásárlása még akkor is orosz rulett, ha egyébként pl a DOT számokkal tisztában vagyunk, és meg tudjuk állapítani a gyártási időt.
Van még néhány érv az új gumi mellett.
Garanciát kapunk. Hosszabb a futásteljesítménye mint egy használtnak, hisz nem használt :-) . Érték növelő az autónkon. Biztos, hogy megtaláljuk a legjobb ár-érték arányt, akár műszaki, akár anyagi szemmel nézzük.
És nem tudom elafogadni azokat az érveket, hogy nincs rá pénzem!
Vegyünk alapul egy egyszerű 175/70R13 méretű gumit. Ez pl a régi szoci autók egyik általánosnak mondható mérete, de a váltója a 165r13-nak is, és sok nagy mennyiségben futó autó típusnak a mérete.
Használt gumit kapunk jó esetben 4-5000 Ft-ért ( valójában általában inkább 6-7000 Ft, de legyünk nagyvonalúak ).
Ha megelégszünk egy használt minőséggel, akkor egy EU-s bevizsgált kínaival sem lehet kivogásunk semmire, ezek a gumik újonnan garanciával már 9-10000 Ft körül bőven vannak elérhető választékban.
Ha valóban rossz az anyagi helyzetünk, első sorban ne járjunk autóval, lehetőleg ne is tartsunk autót, hisz igen drága maga csak a fenntartás is, ha egy métert sem megyünk vele. Most nem térnék ki az állandó kifogásokra, hogy a nélkül nem tudok dolgozni, a szerszámokat cipelni, meg egy órával korábban kell kelnem. Valamit valamiért.
Attól a ritka kivételtől viszont elnézést kell kérjek, akiknek tényleg kell az autó, mert beteg hozzátartozójukat hordozzák, vagy hasonló.
Tehát ha szarban vagyunk, de kell a verda és mindenképp kell, akkor is veszünk két db új gumit. Ezeket feltesszük előre. Aztán ha úgy alakul majd veszünk másik kettőt is, vagy ezeket tesszük pár év múlva hátra és jöhet előre az új.
Viszont így nem veszélyeztetjük sem magunkat sem a többi közlekedőt...
Tisztelettel
Bálint Balázs gépjárműtechnikus, szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és szerszám webshop
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése