Valamikor a 60-80-as években de még 90 körül sem volt ritka látvány amikor a lakótelepek parkolójában hét végén vagy esténként összejöttek a vélt vagy valós szakemberek, és egymást támogatva, néha zavarva javítgatták összespórolt pénzecskéjükön vásárolt féltett kincsüket, a család autóját.
Akkor még nem volt kérdés hova kerül a használt olaj és levegő szűrő, a fáradt olaj, a kopott gumi vagy éppen a lecserélt alkatrész. Amikor állami szinten
A fáradt olaj ( már ami nem folyt mellé ) ment vissza a flakonba és irány a kuka, a többi lecserélt alkatrésszel egyetemben. A kopott gumi jó esetben nem az erdőbe került, hanem egy nagyobb kukába, vagy a hétvégi kertbe az ágyás szegélyének.
A koszos autót rendszeresen mosták élő vizek partján, akár a Balaton fövenyén, és senki nem szólt érte.
Egy komoly szabály volt, távfűtéses lakásoknál nem szabadott meleg vízzel autót mosni, mert a meleg vízre hatalmas állami dotáció volt, de nem az autók kényelméért. Ezért még akár büntettek is, bár ez sem volt gyakori, de a veszély legalább valós volt, hát ezt az előírást inkább betartották.
Ma is sokan, akár szaktudás akár alkalmasság nélkül állnak neki autók, motorok szerelésének, a nagyobbik baj, hogy amíg minket, az én korosztályom jó részét a nagyobb, tapasztaltabb srácok instruálták, esetleg az idősebb szakik segítették, addig manapság a neten mindent ( is ) meg lehet találni.
Ez azonban borzasztó nagy veszélyt hordoz magában.
Nagyon sok olyan szabály, ismeret, fogás vagy törvényszerűség van, amit a video nem vagy csak kevéssé ad vissza, és ha valaki ezt nem tanulja mag mástól akkor bizony az a fék elromolhat, az a motor megállhat.
Nem is beszélve arról a tényről, hogy a környezet védelme, és a fekete vagy szürke gazdaság visszaszorítására hatalmas energiákat fordítanak a hatóságok.
Őszintén szólva nem is értem, hogy a közösségi oldalakon, apróhirdetési fórumokon, klubok oldalán hogy merik ekkora mennyiségben hirdetni az otthoni bontásokból keletkező ellenőrizetlen és ellenőrizhetetlen alkatrészek tömegét,a beépítési ajánlatokat, azzal együtt hogy itt a pénz mozgásával nem történik számlázás.
Az adó csalás, és mások veszeélyeztetése mellett van még egy igen komoly veszély vonzata is a házi bontásnak, ez a környezetvédelmi előírások súlyos megszegése.
Ugyanis mi történik az elfolyó hűtőfolyadékkal, a fékfolyadékkal, a motor és egyéb kenőolajokkal, a gumikkal, akkumulátorral, használhatatlan műanyag és egyéb alkatrészekkel ? nagy valószínűség szerint az erdők szélén, a patakok partján végzik, míg a hivatalos bontók már teljesen le vannak betonozva, nehogy valami a talajba szivárogjon, a bontandó járművek un. szárazra fektetését és a kinyert anyagok tárolását, megfelelő helyre való szállítását szigorúan ellenőrzik.
Gondoljunk arra is hogy a bontóknak kötelességük a kibontott alkatrészek minőségi ellenőrzése, szín kódolása, illetve van olyan alkatrész is ( pl légzsákok és alkatrészeik, biztonsági övek ) amelyeket szigorúan tilos újból forgalomba hozni, de mint veszélyes hulladék pontosan meghatározott módon kell megsemmisíteni.
kép egy lefülelt illegális autóbontóról forrás vezess.hu
Mert mit csinál az a huszon-harminc éves "kölyök" aki hozzájutott egy rendes vagy rendetlen autóhoz, esetleg apuka suzukijához ? Pénze kevés, vágya igen sok van, összeállnak a haverokkal, mindenki viszi a tudását vagy tudatlanságát, összetákolnak valami autószerűséget, és kipróbálják, majd akár tömeghalált halnak.
Persze ez szélsőséges vonulat, de lássuk be sokszor nem áll messze az valóságtól.
Vannak olyan munkák egy autón ami után szigorú mérésekkel, fékméréssel, futómű ellenőrzéssel, füstgáz elemzéssel kell befejezni a javítást, ezzel mintegy végellenőrzést biztosítva a megfelelő munka igazolására. Nem mellesleg fék, és futómű hibát otthon nem is lehetne javítani, de már motort sem, mert nem lehet jól beállítani, vagy a beállítást ellenőrizni.
Ilyen esetekben már környezettudatosság sem lehet az alsó szinteken, mert a használt vas alkatrészek jó esetben a vas gyűjtő helyeken végzik, de a fáradt olajat már a hulladék udvarba kell vinni, ami ugye némi munkával is jár, a használt guminál erre sincs sok esély, esetleg egy haver gumisnál le lehet tenni.
olajcsere a parkolóban, nem a legtisztább munka
Azt is tudom, hogy a szakember hiány nagyban dühöng hazánkban, egy autószerelő, aki valamennyire már tud maga dolgozni, nem kell elvezetni a kezét, és van komolyabb tudása is, nem megy el dolgozni sehova 200-250.000 Ft-os nettó fizetés alatt, de tudok olyan műhelyről, ahol 350.000 Ft-os nettó fizetésért nem találnak szakembert, és félek nem ez lesz a vége. Ez magával hozza a javítási díjak komoly emelkedését, és persze azt, hogy egyre nagyobb azon autó tulajdonosok csoportja, akik nem tudják megengedni maguknak a szakműhelyben való javítást. valljuk be sok autó nem is ér annyit, mint amennyibe a javítás kerülne...
Úgyhogy bár kicsit javult a helyzet az otthoni autójavításban, és esetleg illegális bontásoknál az idő előre haladtával, komoly változás még nem biztos, hogy történt, csak akkor lesz valami ha a NAV és az APEH felfedezi magának ebben a témában is a közösségi oldalakat, és elkezd utána járni. Ne legyenek kétségeink, eljön egyszer ez az idő is, és lesz elég kapacitásuk is rá.
A legtöbb uniós országban és kulturált helyeken azon kívül is nagyon szigorú büntetést kaphatnak azon tevékenységet végzők, akik ma itthon még vígan vannak. Persze a gazdasági környezet is befolyásolja a világnézetet, amíg az nem jön rendbe, hogy mindenki meg tudja fizetni a megfeleleő szakembert, addig az otthoni javításnak, rosszabb esetben kókányolásnak is lesz piaca bőven.
Úgyhogy csak óvatosan az ilyen munkákkal, mert egy részt magunkat sodorhatjuk veszélybe, más részt az úton közlekedő társainkat. Tudom ezek elcsépelt mondatok, de attól még bizony igazak.
Tisztelettel Bálint Balázs
műhelynet szerszámbolt és webshop.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése