2018. április 16., hétfő

Gyári vagy utángyártott alkatrész ?

Minden márkaszervíz, és igen sok autó tulajdonos is súlykolja, hogy csak és kizárólag gyári alkatrésszel lehet és szabad javítani egy autót.

Kicsit nézzük meg mi a gyári és az "utángyártott" alkatrészek között a különbség, egyáltalán van-e.

A gyári alkatrésznek nevezzük azokat a külön vásárolt alkatrészeket amik gyári feliratos dobozban vannak. Lehet az egy gyújtógyertya, vezérmú szíj feszítő görgő, kerékagy csapágy de akár motorolaj vagy légszűrő is.

Mi ebből az igazság ?

Hát maga a doboz!
Ugyanis egyik autógyár sem maga gyárt minden alkatrészt az autóihoz.

Ugyan minek gyártana pl a subaru vagy a toyota gyújtógyertyát ha van ennek sokkal tapasztaltabb gyártója Japánban, mint pl az NGK. Leadják a megrendelést, és az NGK vagy polcról ( a meglévő kínálatból ) ad egy megfelelő gyertya típust, vagy az ismert igények alapján alkotnak egy új gyertyát.
Ugyanez a helyzet a csapágyakkal. Minden autóban van belőle szép számmal, de gyikben sem az autó márkája szerepel, hanem a csapágy gyártó, pl SKF, Timken, vagy FAG. Valóban vannak olyan csapágyak amik csak egy bizonyos márka egy bizonyos típusú fődarabjához valók, de attól a gyártó nem az autógyár.

Folyatathatnánk a sort az elektromos alkatrészekkel, fék alkatrészekkel, szélvédővel és egyéb üvegekkel, kárpitokkal, üzemanyag tankkal, kényelmi felszerelésekkel, légzsákkal, és ki tudja még mivel. Ma már ott tartunk, hogy sok esetben maga amotor vagy éppen a futómű is egy teljesen más márkából kerül át az új autóba ( persze sokszor némi átalakítással, vezérés módosítással ).

Tehát a gyári alkatrész megfogalmazás szerintem egy bőven idejét múlt és sok esetben éretlemtlen megfogalmazás. Sokkal helyesebb lenne a gyári minőségű alkatrész jelzés.

Rengeteg alkatrészt megtalálunk a piacon gyári minőségben de annál jóval olcsóbban.


A gyári minőséget megvásárolhatjuk magától a beszállítótól, a valódi gyártótól is, mert ha átkerül egy autómárkás dobozba, azonnal magasabb lesz az ára.

Szó esett már a problémról, illetve a jelenségről ebben a cikkünkben is, ahol az kenőolajokat vizsgáltuk.
http://szerszamblog.blogspot.hu/2017/10/a-kenoolajokrol.html

Az egyik kedvencem az ismereteim közül, amikor egy Subaru gyári dobozban van egy SKF nylon zacskó leheggesztve, és abban egy NTN csapágy. Akkár már miért nem a NTN-től vesszük meg ?

A képen egy Nipparts logóval ellátott alkatrész van, a nevezett feszítő görgő, de azon jól látzsik az NTN márkajelzés. De általában ugyanez az alkatrész található az SKF, és Dayco dobozokban is.


A fenti kérdésre két válasz lehetséges.
1. nem ismerjük, vagy igen kevesen, csak a dologgal foglalkozók ismerik azt a láncolatot ami az alkatrész beszállításban működik
2. mégis ragaszkodunk a gyárinak nevezett alkatrészekhez, vagy mert annyira sznobok vagyunk, vagy mert nem visszük gyak akreditált márkaszervizbe az autónkat, vagy mert csak ebben hiszünk műszaki tájékzatlanságunk miatt.

Az alkatrész beszállítás igen fontos üzletág, és sok esetben valóban nem lehet tudni ki az illető márka adott típusának beszállítója. Az autógyártók is törekednek a biztonságra, a beszállítás folyamatos biztosítására, így lehetőleg senki nem dolgozik csak egy külső partnerrel, hanem minden alkatrésznek van akár több beszállítója is.

Így fordulhat elő, hogy az egyik Opel pl Lucas fékrendszerrel, a másik Girling, vagy ATE fékkel kerül el a szalagról. Mindegyik a feladatnak teljesen megfelelő, mindegyik nagyon magas minőség, mégsem lehet az egyik márkát a másikkal felcserélgetni, összeházasítani.

Ilyen az is amikor az egyik autó ugyanabból a medellből Bosch, míg a másik esetleg Lucas, vagy Marelli gyújtáselektronikával van szerelve.
A Japán autók is általában NGK vagy Denso gyertyákkal kerülnek forgalomba, az Olasz autók Marellivel, a Német autók Bosch-al, a Franciák pl. Lucas-al.
A víz és olaj hűtőket is a Német autókhoz a BEHR, míg a távolkeletiekhez a Nissens szállítja.
Német autók Elring tömítésekkel jönnek le a sorról, míg a Japánok általában Nakamoto tömítésekkel.
Ékszij beszállítók leginkább a Gates, Dayco, Contitech, Bosch.

Ezeket a márkákat talán kevesen ismerik a mezei autóvezetők közül, viszont meg lehet azokat venni a gyártó neve szerint is, az autó márkás csomagolás nélkül, de annál sokszor jóval olcsóbban.

Régen az alkarész gyártás kicsit beszűkült, hisz a szocialista tömb autóihoz hogy lehetett volna kapitalista gyártó termékeit hozzáépíteni, és viszont, hisz a kapitalista világ általában nem szorult rá a szicialista/kommunista vívmányokra.
Így került az NDK autókba Isolator, a Cseh autókba PAL, az Orosz ( Szovjet ) autókba a Magyar gyártmányú KLG vagy "eredeti" Orosz gyújtógyertya, megjegyzem ez utóbbi volt a legrosszabb. Később persze bejöttek a jobb gyertyák, ezért a Wartburgok, Trabantok és MZ-k Bosch super, a zsigulik pedig leginkább Marelli vagy Bosch gyertyákkal futottak ha tehette a tulaj.



Érdekes volt, hogy a Skodák valóban a PAL, míg az NDK kétüteműek az isolator gyertyákat szerették, hiszen ezek kimondottan ezekhez a járművekhez lettek tervezve, míg más nyugati gyártmányoknál a meglévő szortimentból lehetett kisérletezni, ami vagy bejött vagy sem.

Bár sokszor van az egyes gyártók termékei között minőségi különbség, ezt előre nem lehet megmondani mi lesz 5 vagy akár 10 év múlva, márpedig egy járműnek azért 10 év elmúltával is illik ugyanúgy muzsikálni, nem kell feltétel nélkül elfogadni a fogyasztói társadalom által "diktált" megveszem-eldobom szemléletet.

Tisztázzuk tehát mi a különbség az alkatrészek eredetét illetően.

Gyári alkatrészek
Gyári alkatrésznek hívjuk azokat a darabokat amik gyári csomagolásban vannak. A fentiek fényében tehát lehet a dobozban bármi.

Első beépítésű, OEM alkatrészek
OEM alkatrészek, beszállítók azok amelyek un. első beépítésű alkatrészek, ezek a gyártók szállítanak az autógyárnak, és az autógyár az új autókba építik be ezeket az alkatrészeket. A gyári csomagolásban is ezeket a márkákat találjuk meg, még ha nincs is feltétlenül beszállítói márkajelzés a nevezett alkatrészen.

Utángyártott alkatrészek
Utángyártott alkatrészek azok, amelyek sem a gyártó sorra, sem a gyári felirat közelébe nem jutnak. Ezek az alkatrészek az igényeknek megfelelően készülnek egyes gyárakban, sok esetben megközelítve vagy elérve a gyári minőséget, mégis valamilyen ok miatt ( ez akár lehet összeférhetetlenség más márka miatt vagy csak únszimpátia is ) az autógyártó nem építi be maga az autóiba.
Sajnos ezek között az utángyártott alkatrészek között nagyon sok a valóban kevéssé vagy egyáltalán nem használható darab. Gondoljunk itt akár a karosszéria elemekre, amik a gyárihoz képest akár több mm méreteltérésekkel készülnek, vagy azokra az igen rossz minőségű alkarészekre, amit jobb érzésű korrekt szerelő meg sem próbál beépíteni. Sajnos magam is többször találkoztam ilyennel, amikor rénézésre meg lehetett mondani, hogy a nevezett alkatrész beépítése  szakmai öngyilkosság.
Viszont ezek a gagyi alkatrészek olcsón megvásárolhatók, sokaknak csak ez számít, nem az, hogy akár rövidebb távon is mekkora kárt tudnak okozni.

Sok olyan alkatrész létezik, aminek a gyár nem adta ki az utángyártás endedélyét, ezt csak gyári emblémázott csomagolásban lehet megvásárolni, ez egy fajta márka védelem, más oldalról üzleti megfontolás vagy érdek is lehet. Persze néhány esetben itt sem maga az autógyár készíti az alkatrészt, de a gyártó csak neki szállíthatja azokat.

Vannak olyan gyártók, akiknek a termékei soha nem kerülnek gyárilag az autókba, de a piacot, illetve annak egy szeletét az áraikkal el tudják foglalni. Manapság a kínai és legújabban az indiai gyártók árasztják el termékeikkel ezt az iparágat is, amely kínálatban megtalálhatjuk a valóban életveszélyes alkatrészeket és a megfelelő minőségű darabokat is.

A végeredmény tehát az, hogy aki ragaszkodik a gyári alkatrészekhez, az vigye az autóját akreditált márkaszervizbe, aki pedig a saját jól bevált, és általa megbízhatónak vélt szerelőhöz viszi, tájékozodjon, vagy beszélje meg a szerelővel hogy ő mit ajánl.
 Mert sokszor biztosan jóval nagyobb tapasztalattal bír e téren mint maga az autó tulaja.

Térjünk ki itt egy kicsit azokra az autó tulajdonosokra, akik "nagggyon okosak"...

Ezek elmennek a szerelőhöz, felméretik a hibákat, kérik a hiba, és az alkatrész listát és beszerzik maguk a kellő alkatrészeket.
Van azonban ennek nem is egy buktatója.
1. Hozott alkatrészre és az általa okozott kárra a szerelő nem vállal, és nem is vállalhat garanciát, van ahol meg sem engedik, hogy az autó tulaja hozza az alkatrészt, csak saját beszerzéssel dolgoznak.
2. Sok esetben mivel az autó tulajdonosa sokkal kisebb típus vagy márkaismerettel rendelkezik, rossz alkatrészt visz, így jó ha már a kapuban kiderül a tévedés, de ha az autó már emelőn van szétszedve akkor minimum nagyon csúnyán néznek rá, de sokszor egyszerúen felszámolják az időt amit az autó a jó alkatrész beszerzéséig az emelőn tölt, hisz a műhelynek ez komoly kárt, munka és bevétel kiesést  jelenthet.
3. Velem is többször előfordult, hogy az ügyfél hivatkozva mindenféle kapcsolataira, majd ő olcsóbban hozza a cuccot. Szinte minden esetben kiderült, hogy a mi műhelyünk olcsóbban adta volna a nevezett alkatrészt mint amennyiért ő beszerezte, max ugyanannyiért, csak sokkal jobb minőségben.

Egy velünk megtörtént eset :
Subaru justy hengerfej tömítés csere volt a feladat. Az ügyfél hivatkozva Osztrák kapcsolataira, mondta majd ő hozza a kellő gyári alkatrészeket. Amíg ő beszerezte ezeket, az autót szétszedtük. Az alkatrészek megjöttek, persze nem azok amik kellettek volna ( más motor térfogathoz jött az alkatrész ). A második körben már jó alkatrészek jöttek, de nem gyári minőségben, és nem jó árban, ekkor megmutattam az ügyfélnek, hogy míg őt jól átverték a haverok Ausztriából egy Spanyol utángyártott tömítéssel, mi addig polcról eredeti Japán gyári minőségű tömítést tudtunk volna adni ugyanannyiért.
Az már csak hab a törtán, hogy a Spanyol tömítés 2 hónap után megadta magát, és az ügyfél perrel fenyegetőzve jött vissza. Ennek a vége az lett, hogy igazságügyi szakértő jelenlétében szedtük szét újra az autót, melynek teljes költségét ( a szakértő és a szerelés ) az ügyfél fizette, mivel nem volt igaza abban, hogy a hibát szerelési probléma okozta volna, egyértelmű volt az alkatrész minőségi hibája. Persze ekkor már szépen kérte, hogy csináljuk meg neki a magunk által biztosított alkatrésszel, de az autót tréleren kellett elvitetnie, semelyik szerelőnek nincs szüksége az ilyen  problémákra, és ilyen ügyfelekre.

Tehát a végső tanúlság az, hogy csak megfelelő minőségű, és lehetőleg igazolt hátterű alkatrészeket építsünk, építtetsünk be az autóinkba, ne feledjük, a magunk, családunk, és a többi közlekedő élete is múlhat rajta !

Aki nem akar szerelőjével vagy más szakemberrel konzultálni az alkatrész beszerzéséről, esetleg nem hisz az alkatrész kereskedőnek ( "mert azok csak átverik a vevőt, és a legdrágábbat/legrosszabbat adják el" ) az nyugodtan fordúljon a márka fórumok világához, vagy a haverokhoz. Ennek is meg van a maga veszélye, de még mindig jobb egy fokkal mint ha magunk kísérletezünk az autónkkal.

Remélem tudtamn kicsit segíteni az alkatrész választás világában, ha kérdésük van, kérem keressenek meg elérhetőségeinken.

Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecialista ( gépjárműtechnikus )
Műhelynet szerszám kereskedés és szerszámwebáruház
www.muhelynet.hu



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése