2018. április 13., péntek

A HKPS szabvány

Szabvány körbetekintésünket egy speciális szabvánnyal, a HKPS szabvánnyal folytatom, mert ez egy kicsit nagyobb lélegzetű magyarázatra szorul.



A HKPS szabvány.
Magát a megnevezést kevesen ismerik, még kevesebben a rendszert, és a lényegét, a rendszer lelkét alig páran a világon. Mindemellett könnyen lehet, hogy sok műszaki ember használja azt tudtán kívül, azt akár saját képére formálva a gyakorlatban.

Története.
Valamikor réges-régen... na neeem...
Nem olyan régen a 90-es évek vége felé összeállt két figura. Egy húron pedültek, egyként gondolkodtak, és egy szívvel álltak be az autóversenyzők nagy táborába. Mindkettőnek más a volt az érdeklődési köre, foglalkozása, munkája, háttere, de az autók és a versenyzés szeretete összekötötte őket.
A páros egyik tagja Kárpáti Ferenc, míg a másik, talán nem is kell említenem, én magam voltam.

Maga a HKPS mint eredeti név, idegen, mondhatni külső névadással jelent meg az életünkben, majd a rövidítést az érthetőség kedvéért magunk alkottuk.

Az igaz történet:
Nem volt anyagi keret a versenyautónkat felszerelni speciális gumikkal, így a meglévő gumik mintáját magunk vágtuk, vágattuk át. 
A versenyen odajött az egyik cimbora és a mintát nézve azt mondta, ez egy Hakkapeliitta minta volt, de így megvágva ez már nem is az, inkább hakapeszi, ami nekünk megtetszett. A hakapeszi nevet nemzetközileg is érthetőbbé, és olvashatóbbá téve így írjuk : Hakapessy. Ennek rövidítése a HKPS.

Érdekes közjáték volt, amikor már 2 év versenyzés után, mivel minden autónkon megjelent a felirat és a megnevezés, valamint magunk is emlegettük, és a versenyek nevezési listáin is így szerepeltek az általunk alkotott gépek, hírdetve a HKPS rendszert ( Hakapessy parts and tyres ) és tuning alkatrészeket, az egyik versenyzőtárs megkérdezte : "Titeket tényleg támogat a hakapessy ?" Felvilágosítottuk, hogy igen, de azok mi magunk vagyunk. Persze ez a válasz az életben úgy kezdődött, hogy "te hülye..."  :-))









A szabványt viccből magunk, magunknak találtuk ki, a lényege és alapja a hit, hogy szükség
esetén szinte bármiből lehet bármi, függetlenül az eredeti alkatrész feladatától és az elvárt megoldástól. Végül is olyan sincs, hogy valami nem sörnyitó...

A nevezési listán is így szerepeltünk, itt a 2000-es év bajnokságának végeredménye :




Itt nem kell nézni, hogy egy alkatrész vagy alkotó elem miért készült, milyen a fizikai felépítése, anyaga, vagy bármely más jellemzője, csak az számít, hogy az eredetitől akár teljesen eltérő új feladatnak megfelel-e. Persze sok esetben az új feladat megkövetel némi átalakítást, kiegészítést, de ezek csak apró módosítások ha egyáltalán kell ilyen. Az esetleges módosítások ellenére az eredeti alkatrész minden esetben felismerhető marad.

Viszont nem igaz, az "ahogy esik úgy puffan" szemlélet sem, mert akármely alkatrész nem helyettesíthet bármit, azt meg kell látni, bele kell gondolni, műszakilag statikailag, és biztonságtechnikailag megfelel-e a feladatnak.

Egy példa Kárpáti Ferenctől, melyben azonnal megértjük a lényeget:
Ha egy autóban a gyári légszűrőt más, akár direkt szűrőre cseréljük, nem szükséges megvásárolni hozzá a drága gyári átalakító szettet, ha a feladatot maradéktalanul el tudja látni pl egy PVC csőidom is, melyet eredendően a vizes szakiparnak gyártottak.
A megoldás műszakilag teljesen egyenértékű a gyárilag javasolttal, de annál lényegesen olcsóbb, könnyebben elérhető anyagokból jött létre, esetleg a fizikai méretei, beépíthetősége miatt még annál jobb, célszerűbb is lehet.

Innen nézve a HKPS szabványnak minden alkatrész megfelelhet, de véletlenül sem a saját helyén, saját közegében, illetve úgy semmiképp, ahogy az a tervező asztalon megszületett. Az eltérő hely lehet egy másik műszaki egység ( amikor pl motor alkatrésszel alakítottunk át egy futóművet ), de lehet más márkából való is ( amikor nemrégen egy SAAB ülést házasítottam össze egy Opel üléssel, hogy az utóbbi motoros állítású, de gyári Opel kinézetű legyen ). 



Itt még az ülés szétszedés állapotai.

Itt már az Opel szivacs és huzat van a támlán, ami nem látszik, hogy az Opel légzsák és a Saab ülés döntő motor is be van szerelve a megfelelő helyekre.


Egy HKPS adapteres sport légszűrő beépítése egy veterán Toyota MR2 versenyautóba.



Itt is a HKPS szabvány érvényesül.

A légszűrő máa adapterrel nem is nagyon fért volna el, de a megfelelő HKPS alkatrésszel nagy csak hogy elfért, a csóidom minden külső és belső mérete pont megfelelő a feladathoz.

Ezek az egymással összeszerelhető alkatrészek a mi szemünkben HKPS kompatibilisek, és a kitalálók, megalkotók speciális szemlélettel kell, hogy rendelkezzenek.
Ők a Hakapessialisták.

Tisztelettel
Bálint Balázs hakapessialista

www.muhelynet.hu




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése