2017. szeptember 8., péntek

A világító szelepsapka és társai

Sok tuning megoldás létezik, és sok irányzat fér el egymás mellett amikor autók jobbításáról beszélünk.

Kezdetben a tuning kifejezés leginkább a motor erőre vonatkozott, később a külső és belső megjelenésre, illetve manapság akár a beépített hangtechnikára is. Mindegyik ágazatnak meg vannak a maga követői, és művelői.

Az optokai tudning egyik eleme pl. a szelepspka, amit gyakran a gyári helyett másra cserélnek.

Gyári szelepsapkák, régen fém, ezt sokszor nehéz volt letekerni, de a tűszelep hiba ellen is védelmet adott, az új műanyag, kisebb súlyú, olcsóbb, könnyen kezelhető, de nem zár légmentesen, nyomást nem tart meg.



Az új sapka lehet szines, fém vagy műanyag, lehet a márkajellel logózott, gimu nyomást kijelző, vagy éppen világítós is.

Az egyszerű műanyag szelepsapka is létezik fekete, sárga, piros és zöld színben. Érdekesség, hogy míg a szinek nagyja csak dizájnelem, a zöld szelepsapkával a tisztán nitrogén töltésű gumikat szokás jelezni, hogy a következő javításnál a kolléga tudja, ez a gumi nem levegővel töltött.

A nitrogén töltés érdekességeiről a : Nitrogén töltésű gumi. Miért jó ez ? című cikkünkben olvashat bővebben.


Tényleg nincs olyan szelepsapka ami nincs...



Nagyon jól mutatnak, némelyiknek még valós értelme is van, de vannak olyan hátulütői is, amik miatt ezeknek a használatát erősen meg kell gondolni.

Az autójavításban ( gumiszerelésben ) alapvetően behúzható gumi szelepeket használunk. Ennek több oka is van. A gumi szelepek maguk jól tömítenek, nem kell szerelni őket, gyorsan egyszerűen egy behúzó célszersuámmal be lehet azokat helyezni a felni megfelelően kialakított furatába. Olcsók, könnyen cserélhetők, de van hátrányuk is. Nem véletlen, hogy a gumisok szinte minden gumi cserénél a gumi szelepet is kidobják, akár évente is, és bár ennek is van egy olyan oka, hogy megint el lehet adni egy garnitura szelepet, az is benne van, hogy ezek a gumi szelepek kb 2 év alatt eléggé kezdenek elöregedni, és bár akár 4-5 évet kibírnak, akkor már porozusak, repedezettek lesznek és a levegő fokozott fesztése mellett akár egy szakadással gyorsdefekt-szerű problémát is okozhatnak.

Gumiszelep fajták, a számozásuk határozza meg a hosszt és kellő furat méretet :




Másik megoldás a szerelhető fém szelep. Ezeket macerásab beszerelni ( csavarral kell megszorítani a felni furatában ) és drágábbak is, de szinte örök életűek. Nekem saját autómon is van olyan amely már 7-8 éves, még nem kellett cserélni, vagy javítani. Áruk jóval magasabb, akár a gumi szepe tízszerese, de üzembiztonságban, és nem utolsó sorban kinézetével szerintem megéri.



Visszatérve a szelepsapkákra.

Sokan nem is gondolják egy szelepnek mekkora erőket kell kibírniuk.
A kerék forog, nem kis sebességgel, a centrifugális erő hataémas lehet.

A mai autók egyike sem megy "csak" 100-120 km/órával, mindegyik tud 150-160-al menni, vagy jóval 200 km/óra fölött is, ha nem is szabad esetleg, és ilyen kerék fordulatszámnál bizony az erők is nagyok. Egy normál kerék szelepre ilyen, már 100 km/órás sebbességnél akár 40 kg húzó-szakító erő is hathat. És ez akkor ha a gyári pille könnyű műanyag szelep sapka van rajta.

Képzeljük el mindezt úgy,. hogy egy olyan spéci fém vagy egyéb különleges, és a gyárinál jóval nehezebb beltartalommal bíró szelepsapkát teszünk rá ami hú de divatos, vagy vagány.

A világítós sapkában van elem, rugó, érintkezők, led, és van egy aránylag vastag plexi vagy polikarbonát fedél. A nyomás kijelzős szelepsapka, bár a biztonságot elvileg növeli, mégis egy műanyag rudacska van benne rugóval megtámasztva szintén egy erős, nyomás álló kis kupola alatt.
Ezek az egyébként a kosz védelmére használt sapkák kiváltására való kütyük az eredetihez képest akár tízszer, hússzor nehezebbek. És akkor még nem beszéltünk az acél, jobb esetben alu sapkákról, melyek szinesek, szépek, de nehezek.

Nyomás jelzős szelepsapka :

Vagány világítós szelepsapka :

Alumínium szelepsapkák :



Ne feledjük, a szelep sapkának nem feltétlenül a díszítés a feladata, még kevésbé az esetleg hibás tűszelep miatti levegő vesztés elkerülése, hanem kizárólag a külső piszok elleni védelem. Ha már a szelepsapkára bízzuk pl. a nyomás tartást ott baj van, azt meg kell oldani egy tűszelep vagy komplett szelep cserével, másképp a "rendszer" nem lesz biztonságos.

Ha mégis szeretnénk autónk kinézetét egy jópofa vagy éppen szép szelepsapkával javítani, akkor alapnek mindenképp egy teljesen fém szelepet válasszunk, mert ennek a komoly erős fém felépítése ki fogja bírni azt a plusz erőt amit az esetleg nagyobb súlyú szelepsapka jelent.

Tehát érdemes gondolkodni, mielőtt valami hiperszuper szelepsapkával kívánjuk emelni az autónk "szépségét".


Tisztelettel Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és webáruház




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése