2017. július 9., vasárnap

Spuri tesz, az ellenpróba

Továbbra is folytatjuk a Spuri üzemanyag adalék tesztünket.

Ha az előző részeket nem olvasták volna, itt vannak :
SPURU üzemanyag adalék teszt sorozat

Most az ellenpróbáról lesz szó.

Minden teszt lényege, hogy az eredményeket az ellenpróbával igazoljuk, jelesül ez most azt jelenti, hogy a SPURI adalék nélkül, lehetőleg az előző tesztekhez legközelebbi körülmények között próbáljuk a hatást, illetve figyeljük annak elmaradását.

Ide tartozik Murphy egyik törvénye, mi szerint :
"sikeres kísérletet nem ismételj meg"

A próba 2017 nyarán vált aktuálissá, amikor egy előre láthatólag legalább 2000 km-es külföldi út következett, pontosabban egy horvátországi túra.

Néhány adalék információ aminek utána olvastam, illetve tapasztalat, egyéb leírások adtak.

1. "A külföldi benzin jobb" kitétel.
 Állítólag ( és ezt tanulmányokkal igyekeznek igazolni ) nem is jobb a külföldi benzin, hanem az utak burkolatának minősége jobb, azaz a burkolat kisebb gördülési ellenállása miatt változik meg szinte a határ átlépésekor a fogyasztás jó irányban. Fontos kiemelni, hogy a külföldi kisebb fogyasztás folyamatosan visszatérő téma szinte minden autósnál.
2. A SPURI adalék javítja az égés minőségét, hatékonyságát, ezzel fogyasztás csökkenés érhető el.
3. A SPURI adalék az égés javításával megnöveli a nyomatékot, illetve a nyomaték megjelenését alsóbb fordulatszám tartományokra helyezi.

Most nézzük a tesztet.

Előzmény:
3 teljes tank külön adalékolatlan üzemanyag elhasználása után jogosan jelenthetjük ki, hogy a SPURI adalék amit eddig töltögettünk az üzemanyagba teljesen kiürült a rendszerből, annak hatásai már semmilyen módon nem mérhetők, vagy megtalálhatók.
Az utolsó tankolást prémium üzemanyaggal tettük meg, a tank gyakorlatilag üres volt, a fedélzeti számítógép még 15 km lehetséges megtételét írta, ez mintegy 2 liter üzemanyagot jelent.

Tankolás Budapesten teli tankig.

Indulás autópályán Budapest-Zágráb-Karlovac-Split útvonalon.
Egész úton a sebesség 100-120 km/h között, egy érszt nem kellett sietni, más részt szépen a fogyasztásra is figyelve gazdaságosan szerettünk volna utazni, ugyanúgy ahogy egy éve Krakkó felé. Mondhatnánk az útviszonyok és utazási körülmények ( időjárás is ) közel azonosak voltak, azzal az egy különbséggel, hogy Krakkó felé gyakorlatilag nincs autópálya csak autóút, tehát ez is a déli utazás gazdaságossága elé billenti a mérleget.

A fogyasztás már Magyarországon beállt 7,2-7,3 liter közé, egy-egy komolyabb előzésnél felment 7,3 literre, hosszabb lejtó után visszament 7,2 literre.

Gyakorlatilag ez volt az egész úton, pedig az egyes pont szerint a határ átléptével ennek tovább kellet volna csökkennie, legalább 7 literes átlagig, vagy inkább az alá, tehát ez a kitétel cáfolva.

2. etap.
Tovább, Klek, Neum, majd vissza Seline, Budapest.
Az út ezen részén már Horvát benzinnel mentünk, a sebesség továbbra is 110-120 km/h, igaz némileg az elfogyasztott kaja mennyisége miatt csökkent a súly, de nem hiszem, hogy ez lényeges, hisz maximum 20-30 kiló lehetett a minusz.
A vissza úton a fogyasztás még lejjebb ment, 1350 km-nél már 6.9 l/100 km átlag volt, és az egész több mint 2100 km-es útra vetített átlag fogyasztás végül 6,7 l/100 km-re jött ki.

Tanulságok, tapasztalatok söszehasonlítása :

A krakkói úton használtuk a SPURI adalékot ( és utána is sokáig, valamint előtte már több tanknyi benzinnél ), így lett annak az útnak az átlaga 7 liter/100 km. Most a SPURI-t biztosan nem használtuk, sőt a hatása sem volt lehetséges, és a fogyasztás nem nőtt meg azzal a közel 10 %-al amit jósolnak megtakarításnak, sőt. Az első szakaszban a növekedés a krakkói teszt úthoz képest 3% alatt volt. Ha ehhez hozzá vesszük, hogy nem euro 95 hanem euro 95+ üzemanyag volt a tankban, lehet hogy a különbség nagyobb lenne, ezzel a SPURI valamilyen mértékű hatását igazolva. Azonban a külföldi normál E95-ös benzinnel haladva a fogyasztás a krakkói út és akkor a spuri használatával együtti érték alatt volt. A tesztek az igazolása egy újabb nagyobb távolságú mérés lesz amit még várhatóan ebben az évben megteszünk, mert van egy élő üzleti meghívásunk augusztusban Németországba egyik partnerünkhöz, egészen pontosan Nürnbergig kell mennünk.
Ha tehát feltesszük, hogy a SPURI adalék nagyobb mértékben segíti elő az üzemanyag megtakarítást, mint amennyivel jobb a benzinkúton kapható prémium üzemanyag, akkor lehetséges, hogy a SPURI jön ki győztesen.
Majd meglátjuk.


A második pont igazolása ezek szerint még hátra van, de a harmadik pontnál csak szubjektív tapasztalatra tudok támaszkodni, mi szerint a SPURI adalék megnöveli a motor nyomatékát, illetve a maximális nyomaték megjelenését alsóbb fordulatszám tartományba helyezi.
Őszinte leszek, semmi ilyet most nem tapasztalatom, bár emlékszem, hogy anno a javulást érzékeltem, de most az adalék nélkül a rosszabbodást semmikép. Lehet ez persze megint a prémium üzemanyag miatti igen kis különbség miatt volt, ezt még nem tudom, a következő hetek, illetve majd az őszi út talán ezt is megvilágítja.


Kérem felmerülő kérdéseikkel, esetleges tapasztalataikkal keressenek meg.

Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecilaista
Muhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése