2017. január 5., csütörtök

Csörlő kérdések, már nem először.

Gyakori kérdésekkel találkozunk ügyfeleink részéről csörlő felszerelés, használat vagy éppen aklatrészek és javítás ügyben.

A leggyakoribb kérdéseket gyűjtöttem össze, azokat meg is válaszolva amennyire lehet, természetesen a "gyűjteményt" adott esetben bővítem még.

       Winch márkájú csörlőm van
Nincs ilyen. A winch a csörlő megnevezlése angolul, ha csak ennyi a felirat a csörlőn akkor semmit sem tudunk róla.

       Mekkora csörlőt vegyek az autómra ?
Önmentő csörlőnek az autó súlyának a dupláját kell elhúznia, azaz egy 1500 kg-os autóhoz minimum 3000 kg-os csörlő kell, ez 7000-8000-es Lbs-es csörlőnek felel meg.

    A 8000-es csörlőm 8 tonnás.
Hát nem. A 8000-es csörlő 3,6 tonnát tud emelni első kötélsoron, azaz minél több kötél van a kötél dobona annál kisebb a teljesítménye ( erő x erőkar ), így ha a kötél nagy része fel van tekerve akkor az erő akár a negyede is lehet.

       LBS és Kg mi a különbség és mit jelent ?
A csörlők méretét LBS-ben adják meg, ez általában maga a sorozatszám, pl 3000, 8000, 12000 Lbs. Ez fontban a legnagyobb emelési erőt adja meg. Kg-ra átszámolva a 3000-es 1350 kg, a 8000-es 3600 Kg erővel bír. Tudni kell, hogy ez a számozás a vonszoló csörlőkre vonatkozik, emelőkre kg-ban adják meg az értéket.

      Lejtőn mekkora autót tud elhúzni ?
Igazából senkit nem érdekel ez az adat a csörlőről. A csörlő teljesítménye, maximális ereje az első kötél soron ( amit a kötél dobra felteker ) mért maximális emelési teljesítménye. Lejtő, lapos gumi, beállt kerék, akár víz felületen hajó nem érdekes, nem lehet számolni vele. Ha egy csörlő teljesítményt úgy andank meg, hogy vizen vagy „X” emelkedésű lejtőn mit húz, ne is foglalkozzunk vele, mert átverés szaga van a dolognak, ezek az adatok csak kozmetikázásnak jók.

       De fordító csigával tudja !
Senkit nem érdekel ki hány és milyen csigát tesz a csörlőzésbe. Az egyetlen lényeges erő a csörlő maga, aztán majd a körülmények adják a csiga, vagy csigák használatát, ezt soha ne tervezzük be előre.

       Segítségnek ez is jó lesz.
Persze, csak hova és mikor ? Mert amikor az autó elakad, akkor már gondolkodhatunk hogy hova mekkora erő kell. Ilyenkor mindjárt kevés lesz a 2000-3000-es csörlő.

   Felteszek a vonóhorogra egy 5 tonnás csörlőt és megoldom.
Gondolkozzunk már egy kicsit... Mekkora erőt bír a vonóhorgunk ? Ha erre meg van a válasz akkor azonnal értelmetlenné válik az ötlet.

       A lökhárítóra teszem, elég erős, nem kell komoly felszerelés.
Aztán majd valahogy összeszedem a leszakadt lökhárítót az erdőből... Ha egy csörlő tud 2500-3000 kg-ot húzni, és még bele is teszek egy csigát akkor azt a kb 5 tonnát mi fogja meg ? Majd a lemez lökhárító ? Tehát ha néhány 10.000 Ft-ért felszereltetjük korrekten a csörlőt akkor az nekünk lesz jó végül, és nem feltétlenül lehúzás még 60-70000 ft sem, vannak típusok ahol kimondottan körülményes a felszerelés.

Így hirtelen.

Természetesen bármilyen kérdésük felmerül állok rendelkezésükre.

Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecialista

Műhelynet szerszámbolt és webáruház

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése