2015. augusztus 29., szombat

Fúrógépek tokmányainak rövid ismertetése, cseréjük

Fúrógépek tokmányainak rövid ismertetése, cseréjük
Mivel minden mechanikus szerkezet kopik, időnként szükséges annak javítása, ha ez nem lehetséges, cseréje.

Fokozottan igénybe vett alkatrészeknél ez különösen igaz, ide tartoznak a fúrógépek tokmányai is.
Mivel ezek a részelemek nem kimondottan drágák, így általában alkatrész sem kapható hozzájuk, illetve csak azon színvonalú tokmányokhoz kapható külön javító szett, amivel magunk a hétköznapi munka során valószínűleg soha nem fogunk találkozni.
A fúrógépek szerkezete általában sokat kibír, többet mint a gép tokmánya. Mindezekért időnként szükséges a fúrógépek tokmányának cseréje, legyen szó hálózati, vagy akkumulátoros gépről, esetleg motoros csavar behajtó szerszámról, kulccsal szorítható, vagy gyors ( kulcs nélküli ) tokmányról.

Először nézzük milyen tokmányokkal találkozhatunk.
A tokmányok több féle kialakításúak lehetnek
csatlakozásuk szerint:
1. kúpos tokmány
2. menetes tokmány
megfogásuk szerint :
1. kulcsos tokmány
2. kulcs nélküli / gyors tokmány


A fentieket tovább osztályozhatjuk :
1. a kúpos tokányokat több méretre oszthatjuk, bár általában kézi fúrókon csak a kisebbekkel ( B12-B16 ) találkozunk :
B12, B16, B18, B22
2. a menetes tokmányokat feloszthatjuk a menetük mérete szerint :
1/2", 3/8", ritkábban metrikus méretű
illetve a menetük iránya szerint:
jobbos vagy balos

Lehet még különbséget tenni a befogási kapacitás:
leggyakrabban 0.8 mm-től 16-18 mm-ig
a pofák anyaga:
acél, bór-karbid, volfrám-karbid ( vídia )
esetleg a tokmány külső anyaga:
acél, műanyag, alumínium ötvözet
szerint is.

Valamint az összes paraméter szinte minden variációja oda és vissza...

Kézi fúrógépeken legtöbbször bal menetes 1/2" vagy 3/8" menetes tokmányokkal találkozhatunk.

A mai világban egyre kevesebben keresik a kulcsos tokmányokat, ennek több oka is van, bár sokan vannak azok is akik ragaszkodnak a bevált technikához.
A kulcsos tokmányok kulcsai elveszhetnek, helytelen használat ( nem megfelelő méretű kulcs, figyelmetlen használat ) esetén a kulcs és a tokmány fogas koszorúja elkopik, használhatatlanná válik.
Viszont azonos megfogási erő / méret mellett a kulcsos tokmány általában olcsóbb, és még az alacsonyabb minőség is közel olyan megfogási erőt garantál, mint esetleg a kicsit magasabb minőségű kézi / gyors tokmány.

A gyors tokmányok olcsóbbik változatai az ütvefúrást nem bírják, kilazulnak, ha nagyon megszorítjuk azokat, nehezen oldhatók, illetve megfogási erejük, tartósságuk kisebb,mint az azonos méretű kulcsos kialakításoké.

A komolyabb minőségű akár karbid ( vídia ) pofás gyors tokmányok általában teljesen fém kivitelűek, viszont áruk is lényegesen magasabb.

Több féle tokmányt megtalálhatnak kínálatunkban is.
Cikkszámaik : MB8898010, MB8898002, MB79991, MB79998

Így azt kell mondjuk, tokmány választásakor az alábbi tényezőket kell figyelembe vennünk:
1. a használni kívánt fúrógép teljesítménye. Ez a fúrógépen fel van tüntetve, illetve a tokmányokon is jelzik a maximális fúrógép teljesítményt amire méretezve van.
2. használat módja, azaz, milyen környezetben, mennyit, milyen módon használjuk.
3. sajnos ki kell mondanunk, a pénztárcánk "mérete".
Ha kérdése merül fel, keressen meg minket, és segítünk a választásban.

Egy kevéssé tárgyalt téma a tokmányok cseréje.

Ez a munka sokszor okoz fejtörést, mert sokan nem is tudják hogyan van a tokmány a gép tengelyére fogatva.
Először nézzük meg milyen a tokmány csatlakozása, ezt az adatot a tokmányon meg kell, hogy találjuk.
Pl. 1/2" 20UNF ez egy 1/2 collos méretű menetes tokmány csatlakozást jelöl

Ha ez meg van, akkor a tokmány fogjunk be egy imbusz kulcsot ( a tokmány maximális befogásához mérten, legalább 2/3-3/4 méretet ), és a kihajtással ellentétes irányban határozottan, ne túlságosan nagy erővel üssük meg ahogy az első képen látszik. Itt egy bal menetes tokmány szerelését illusztráljuk.
menetes tokmány leszerelése első lépés

A következő lépésben nyissuk ki a tokmány pofáit és a középen lévő csavart ( általában kereszt hornyos ) vegyük ki.
Figyelem ! A csavar bal menetes szokott lenni !
Figyeljünk arra, hogy a megfelelő méretű és minőségű csavarhúzót használjunk, nehogy a csavar nútját "elnyaljuk" mert különben igen bajos lesz kifúrni.
tokmány leszerelése második lépés

Ha a csavar is kint van, újra fogjuk be a tokmányba a nevezett imbusz kulcsot, és lazítsuk meg a tokmányt.
tokmány leszerelése harmadik lépés

A felszerelésnél ellenkező sorrendben, de az utolsó ( leszerelésnél első ) lépést hagyjuk ki. viszont 1-2 használat után a központi megfogó csavart húzzuk utána.

Természetesen bal menetes tokmány leszerelésénél az irányok változnak, de a megfogó központi csavar menete sokszor ott is balos !

Ha kérdésük van a témával kapcsolatban, kérem keressenek meg elérhetőségeinken.

Biztonságos munkát kívánva maradok tisztelettel :

Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és webshop.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése