Ezek az intézkedések nekünk sokszor furcsák, vagy éppen eltúlzottnak, erőltetettnek tűnnek.
Pl. a biztonsági ellenőrzések, közbiztonság.
Igen erre is ki kell térni.
Az országba belépésnél arckép, ujjlenyomat vétel van, szigorú ellenőrzéssel, ami az útlevél, vízum, a vízum előzetes kérelem arcképe, jelenlegi arckép, és minden adat összevetését jelenti. Kilépésnél ugyanez, de akkor már értelemszerűen a többszöri ellenőrzések miatt akár 5-8 arckép is megjelenhet az ellenőrző monitorján.
Figyelnek a tömegközlekedés biztonságára is, mint kiemelt tényezőre, ilyen a metró is.
Minden metró állomáson ki és beengedő kapu vannak, ahol jeggyel, bérlettel, vagy telefonnal lehet ki és be menni. Kijáratnál is kell a jegy, amit elvesz ( plasztik jegyek vannak, előre fizetve az igényelt utazási távot, majd a jegyeket újra használják a kiadó automatákban ), ha bérletünk van csak le kell csippantani, és azt a végén sem veszi el a gép.
Minden bejáratnál fémkereső kapuk, és csomag átvilágító röntgenek vannak, nincs kivétel.
Az ember hamar rászokik, hogy már odamenet leveszi a hátizsákot, és a kézi táskát, bőröndöt, egyebeket rutinból teszi a szalagra, majd a másik oldalon kiveszi és megy tovább. nagyon gyors és zökkenőmentes minden, a személyzet rendkívül gyakorlott, nincs fölösleges kecmec.
A vonat állomás szinte minden tekintetben komolyabb, mint Európában egy repülőtér, olyan komoly az ellenőrzés is, és valóban hatalmas méretűek. A hangzhoui pályaudvaron a terminálon pl 2x26 beszálló kapu van ( mindegyikből A és B! ), mindegyik külön elektronikus beengedő rendszerrel, ha nem éppen arra a járatra van jegyünk, a peron közelébe sem jutunk. A vonatokra sem lehet felvinni semmilyen veszélyesnek minősített tárgyat, pl a szprés flakonokat, öngyújtókat is elvehetik.
A vonatok kényelmesek, nagyon halkak, és alap esetben is 250-260 körül mennek.
A pályaudvarokon kint és bent mindenhol rendőrök, és biztonsági őrök hada. Időnként igazoltatnak, is de nem okoskodnak, elkérik a papírt, megnézik, mennek tovább. Nem tudom mi történik ha gyanús elemmel találkoznak, nem láttam ilyen esetet.
A rendőrök egy része egyszerű közrendőr, ők nincsenek szuper kütyükkel felszerelve, de a villogó vállap, adó-vevő azért ott van. Fegyverük csak a magasabb ragúaknak van. A komolyabban felszerelt rendőrök már mindennel el vannak látva, és bizony ezek egyre többen vannak.
Egy csinos rendőrlány. A látható felszerelések, a kék-piros villogó a vállapon, arc felismerővel egybe épített napszemüveg, okos telefon, adóvevő.
Ha vonat jegyet szeretne külföldi vásárolni, megteheti de csak személyesen, útlevéllel ( benne a vízummal ) felszerelkezve, és a rendszer által tárolt arcképet itt is ellenőrzik, de az útlevél adatait és a tárolt fényképeket összevetik az adatbázissal. Itt rólunk már minimum 3-4 kép is volt a rendszerben.
Helyi állampolgárok, vagy tartózkodási engedéllyel rendelkező külföldiek online, vagy helyben automatából is vehetnek jegyet.
Vasútállomás Shanghaiban. éppen "alig" vannak...
A váró alatti szinten mozognak a szerelvények annyi vágányon ahány beszálló kapu van, itt 26.A peronon, és a váróban nincs tolongás, mindenkinek a jegyén ott van melyik kapu és mikor nyílik az időkapu amíg be lehet szállni. Méretben és szervezettségben is lenyűgöző a hazai szemnek.
A vonatok így néznek, ki. Nincs késés, nincs előbb indulás.
Pontos helyjegy rendszer, csend, kényelmes fotelek.
Pontos helyjegy rendszer, csend, kényelmes fotelek.
Kínában van jelenleg a világon a legtöbb megfigyelő kamera és ez látszik is, sőt számok napról napra csak növekszik. Hatalmas kamera erdő van mindenütt, 20-50 m-enként mindenhol van legalább egy.
Volt olyan T elágazás ahol egy oszlopon 6 kamera volt, természetesen mindenhol fix és mozgatható is, illetve éjjeli infra és nappali led világításokkal felszerelve.
A taxikban is sokszor legalább két kamera figyeli az utasokat, a buszokon, és egyéb tömegközlekedési eszközökön is vannak kamerák, ugyanúgy ahogy a szállodák bejáratában, és az áruházaktól a legkisebb boltokig. valamint akár a liftekben, és a vendéglőkben.
Viszont fura módon ez nem volt nyomasztó, magam elfogadtam ( ha nem is biztos hogy így van ), hogy értem vannak, az én biztonságomat szolgálják, nagy biztonságérzetet adott.
A közbiztonság egyébként mindenhol kiváló volt amerre csak jártunk. Senkinek nem jut eszébe, hogy a külföldit lehúzzák, esetleg meglopják, bántalmazzák, vagy akármi. Hangzhouban ha egy fiatal lány hajnalban vagy éjszaka át akar menni egy sötét parkon, nyugodtan megteheti, semmi baja nem lesz. Gyanítom Shanghaiban nem ilyen rózsás a helyzet, néhol volt olyan érzésem, hogy ha éjjel megyek arra akkor hamar vesedonor lesz belőlem, de semmi atrocitás vagy annak a legkisebb jele nem történt velünk egyszer sem sehol.
Pedig jártunk amolyan nyócker-kőbánya kombó szerű helyen is :-) ...
E helyütt járva egyszer csak azt vettük észre, hogy minden kihaltabb, hirtelen sötétebb az egész környék. És bizony éppen sötétedett is már... Hatalmas lakóházak tövében füves területek, alattuk parkolók, de az utak minősége olyan volt, hogy a motorosok inkább a járdán mentek. Ahogy haladtunk térképen kinézett célunk felé, egyszer csak megláttuk a fényeket, mintha egy elmaradott kietlen helyről néznék a távolban az élettel teli utca forgatagát.
Ahogy kiértünk a területről az utca forgalmába, és a fénybe, akkor vettük észre a rossz érzés okát, ugyanis a lakóövezet egy elkerített városrész volt, melyet ki és belépő kapuk, kameraerdő, és biztonsági őrök vigyáztak. Ez bemenetkor fel sem tűnt.
Tehát megint, és sokadszor mondom, van mit tanulni Kínától, még akkor is, ha a világ jó része ezt elnyomásnak tekinti. Biztosan vannak olyan momentumok az ottaniak életében, amikor azt kívánják, lenne szabadabb, egyszerűbb az életünk, de külső szemlélőként minden politikai felhang nélkül azt mondom, egy ekkora népesség nem irányítható, vagy éppen tartható rendben a megfelelő eszközök nélkül.
Maradok tisztelettel
Bálint Balázs
Műhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház
www.muhelynet.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése