2019. október 31., csütörtök

A tuningbox csodája

Tuningbox hirdetések lépten-nyomon felugranak az arra megfelelők keresőjében, egyéb oldalakon.

De mi is az a tunugbox mit ígér, és mi ebből az igazság?

Első sorban akár 20% fogyasztás csökkenést, másod sorban ( vagy fordítva? ) akár 30% teljesítmény növekedést ígér.
Ezekkel az adatokkal több baj is van.
A 20% fogyasztás csökkenés igen sok. Gondoljunk bele, egy jelenleg 9 l-es fogyasztású autó ezen túl csak 7,2 litert fog enni. A másik fő probléma, hogy azt írják, ez a 30% nem fog ártani a motornak, de ez nem igaz. Egy átlagos motornak a mechanikai tartaléka kb 10-12%, e fölött már biztosan kell számolni a megnövekvő kopással, csökkenő élettartammal.

Hogyan működik a tuningbox?
A forgalmazó leírása szerint :
A tuning box optimalizálja a motorban az égési folyamatot. Ennek köszönhetően jobb hatásfokkal hasznosul az üzemanyag. Így az autó nem erőlködik, a kívánt sebességet könnyebben eléri, szóval kevesebb üzemanyagot fog elégetni.
Na akkor nézzük.
Hogyan tudja az égési folyamatot optimalizálni? Valami adattal csalnak, de azt nem írják le, hogy pontosan mivel. Valamint hogyan lehet ezt technikailag megoldani? Szerintem semmivel, mert a jelenlegi emissziós szabályok mellett nem nagyon van olyan lehetőség, amit esetleg a mérnökök kihagytak volna, ha egy kis tupírozással javíthatnak a motor fogyasztásán, ezzel a CO2 kibocsájtás mennyiségén.
Szerintem ez úgy ahogy van, egy baromság.

A tuningboxok működési elve.

A tuningboxokat jellemzően diesel autókhoz adják, mivel itt lehet mit keresni. A diesel autók minőségi keverékképzést használnak, azaz adott levegő mennyiséghez szabályozzák az üzemanyag mennyiséget. Itt lehet csalni a százalékokkal. 
A benzines motorok mennyiségi keverékképzést használnak, azaz mindig /közel/ azonos összetételű keveréket kap a motor, változó mennyiségben. Itt nincs mit tenni, a tuning mechanikai módosításokkal járna.
Marad tehát a diesel, ahol lehet csalni az üzemanyag mennyiséggel ( legegyszerűbben a hőmérő adatának megváltoztatásával ) vagy a turbo nyomással. Ezektől az autó lehet hogy akár érezhetően erősebb lesz, de jobban kormol, vizsga előtt érdemes kivenni a boxot, illetve a növelt teljesítmény gyorsabb elhasználódást is jelent a teljes hajtásláncon.



Ezt a dobozt a megfelelő ( hőmérő ) vezetékbe kell bekötni, és kész is

Viszont egy ellenálláson kívül semmi nincs benne, csak elcsalja a mérendő adatot.
Ez egy rakás sz@r.


A megnövekedett korom kibocsájtás az újabb részecskeszűrős autóknál plusz komoly problémákat adhat hiszen már most is sokszor a városi forgalom nem tesz jót nekik, nem tudnak regenerálni, és komoly pénzbe kerül egy korrekt tisztítás, nem hogy növelt korommennyiségnél.
Plusz ehhez jön még az EGR által visszavezetett növelt korom mennyiség, aminek örülünk, mert így az általunk (is) forgalmazott maghéj őrleménynek nagyobb lesz a kereslete.

Természetesen vannak már olyan boxok is, ahol egyszerre akár 3-4 jellemzőbe nyúl bele a rendszer, de ezek nem is 20-40.000 Ft-os tételek, illetve egyes esetekben egész komoly szoftveres háttérrel rendelkeznek. Ettől függetlenül a fent leírt igazságok még megmaradnak.


De hogy valami jót is írjak, számoljunk is egy kicsit.

Az egyik ismert oldalon egy átlagosnak mondható Opel zafirához a tunungbox ára 44700 Ft.
Az ígéret szerint ez 5-6 hónap alatt megtérül.
A mai üzemanyag árakkal számolva, mely 380 Ft körül van, ez az összeg 117,6 liter. üzemanyagra elég.
Ha azt vesszük, hogy az ígért 20% spórolás befigyel, akkor a vélt fogyasztása ezen idő alatt az autónak 588 l lett volna.
Ennyi üzemanyaggal 100 km-enként 8 literes átlagot számolva (588/8x100) 7350 km-t lehet megtenni, ez kb megfelel 1330 km-es havi futással, mely valljuk be, a hazai éves átlagfutáshoz képest jóval a fölött van. A felmérések szerint a hazai autósok 35-40%-a 5-10.000 km között használja az autóját évente. Az átlag futást a munkaautók húzzák fel jóval e fölé, de azok nem az a vásárló réteg, amiről itt beszélünk.
Tehát ha igaz a 20% ( ami egyébként nagyon sok ) akkor ez még esetleg igaz is lehet. Sajnos azonban az elolvasott tapasztalatok ennek a csökkenésnek csak a töredékeit írják le, valamint a prognosztizált futás is túlbecsült, ezért ez sem olyan fényes dolog ahogy lefestik.

Hozzá kell tennünk viszont, hogy a leírásokban mindig ott van az "akár" szócska, ez sok állítás alól kibúvót ad, valamint tegyük mellé az "akár" 30% teljesítmény növekedést is, ami kettő együtt biztosan nem igaz.

Végül is mindenki döntse el maga, hogy mit szeretne.

Tisztelettel
Bálint Balázs gépjárműtechnikus
www.muhelynet.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése