Sokan bíznak különféle kütyükben, felszerelésekben, de mi az igazság?
Mint szakmabeli ( autószerelő, autómentő ) sokszor dolgoztam én is hivatalosan úgy, hogy felkérésre autót nyitottam egy bezárt kulcs vagy elromlott riasztó miatt, esetleg lezárt autót kellett elszállítanunk. Ilyenkor a járművet gyakorlatilag feltörtem, természetesen ha az ügyfél igazolni tudta jogos tulajdonát, vagy ha a papír állítólag az autóban volt, akkor rendőrt hívtam, és annak jelenlétében nyitottam az autót.
Sajnos azonban a feltörés, lopás az alvilági könnyű kereset kategóriáját is jelenti, aminek sok más társam mellett úgy a családom néhány tagja, mint magam is voltunk már szenvedő alanyai.
A tv, és most már az internetes reklámok döntik a megoldásokat, ilyen, vagy olyan, ellophatatlan autó szlogennel kínált felszerelésekről. Megjegyzem ezek túlnyomó többsége egyszerű hazugság, de legalábbis erős túlzás.
Emlékezzünk csak vissza hogyan kezdődött.
Voltak pl a zsigulik, melynek első pillangó ablakát a használattal ellentétes irányban el lehetett fordítani, arra nem reteszelt a gyári zár, és már be is lehetett nyúlni, kinyitni az ajtót. Egy elmés magyar megoldás egy kis füllel megoldotta a dolgot.
A wartburgok hátsó ajtajának háromszög ablakát ki lehetett venni.
A volgáknak szintén az első háromszög ablakát lehetett nyitni dróttal.
Aki a szakmában dolgozott bármely oldalon, az tudta ezeket, és így van ez a mai napig is.
Dolgoztunk álkulccsal, feszítő párnával, kis feszítővassal, műanyag vagy fa ékekkel, dróttal, lemezzel, bálaszalaggal, kinek mi volt az amit megtanult, vagy éppen kedvelt.
Nekem általában az ajtókeret feszítés, és drót jött be, célszerűen cb antennákból előre hajlított profilokkal.
A feltörés azonban mindig a megoldás előtt járt, hiszen nem lehet megoldás arra ami nincs.
Így születtek meg a kézifék, és kormány zárak, váltó zárak, gps alapú nyomkövetők, riasztó és lopásgátló ( immoboliser ) rendszerek. Mind azt hangsúlyozza, hogy az övé a legjobb, csak tőlük kerülhet a birtokunka a szent grál.
De mi az igazság?
A helyzet az, és bármíly szomorú ez, nincs ellophatatlan autó, ahogy feltörhetetlen ház vagy lakat sincs. Minden csak idő kérdése, lehet az mechanikus vagy elektronikus védelem.
És most arról mi a tolvaj legfőbb ellensége?
Hát persze az idő.
Minden a "munkával" eltöltött pillanat többszörösére növelheti a lebukás veszélyét, ezért a tolvaj minden esetben a legegyszerűbb, számára legolcsóbb, és leggyorsabb megoldást választja, nem törődve természetesen azzal, hogy milyen, akár helyrehozhatatlan kárt okoz vele.
Tehát felszakítja az ajtót, betöri az ablakot, széttépi a kormányzárat vagy a műszerfal egyes részeit, neki nem számít csak a gyors megoldás.
A piacot elárasztó jónál jobbnak hirdetett megoldások szinte mindegyikének vannak gyenge pontjai.
Miért?
Mert semelyik gyártó nem számol józanul azzal a lehetőséggel, hogy a tolvajnak mindegy milyen kárt okoz, és gyakorlatilag a feszítő vastól, az űrtechnikáig minden a rendelkezésére áll.
Most nézzünk meg pár szerkezetet, amik a maguk idejében jó ötletnek tűntek, de igazából 1-5 mp-en belül mind leszedhető, sok esetben akár puszta kézzel!!!
Előre bocsátom, hogy nem osztok meg olyan információt, ami esetleg a neten nem található meg pillanatok alatt, tehát senki ne vádoljon, hogy a tolvajok kezére játszom. Ezek mindegyike a "szakmában" közismert, annak a legalacsonyabb szintjén is ismert és akár használt dolog.
Az egyik legrégebbi megoldás az un. esernyő zár, amikor a fék vagy kuplung pedált összezárjuk a kormánnyal. A cél az, hogy az autó kormányát, és valamelyik pedálját is használhatatlanná tegye.
A baj az, hogy akár két módon is egy pillanat alatt le lehet venni.
1. egy erővágóval egyszerűen elvágjuk
2. a kormánykereket lefeszítve leakasztjuk. Nem is kell hozzá díjbirkózónak tenni, tapasztalatból mondom. Rosszabb esetben ilyenkor az autó nyitása után mindkét oldalra beülnek a tolvajok, és együtt oldják meg.
A kormány elfordulását megakadályozó szerkezetek.
Ezeket megint csak simán erővel lehet nyitni, a beszerelt zárak egyszerűen a saját maga által kínált erőkarral egy mozdulattal szétroppanthatók és kész.
A másik megoldásnál az akasztó lemez elhajlításával az kiakasztható és a szerkezet megint csak letéphető.
A harmadik megoldásnál két lehetőség is van. Vagy egy erővágóval egyszerűen elvágjuk az anyagot, vagy középen a leggyengébb részen erősen meghúzva, a kiálló kart ellenfogásnak használva elgörbítjük, és kiakasztjuk.
Komolyabb megoldás ez:
Egy jó megoldás lehet a teljes kormányt beborító szerkezet, ami tesztek szerint akár 2,5-3 perccel is hosszabbíthatja a lopás idejét. Valljuk be az már olyan kockázati tényező amit a tolvaj igen ritkán vállal fel.
Na de most komolyan kérdezem. Mennyi idő letekerni vagy letépni egy váltógombot? Ugye?
Gondolták volna? Pedig van még tovább is... de az már a szakma komolyabb része.
Viszont mindegyik dolog hosszabbítja a lopás idejét, vagy csak egyszerűen zavarja azt, és ezt lehet a védelemben nagyon jól kihasználni! Sajnos más lehetősége nincs az utca emberének.
A megoldás igazából pofon egyszerű.
Ha elfogadjuk ( márpedig igaz), hogy ellophatatlan autó nincs, akkor azt is el kell, hogy fogadjuk, hogy ha a mi autónkat mindenképp el akarják lopni, akkor el is fogják lopni.
Viszont, ha nem feltétlenül az a bizonyos darab kell neki, akkor két lehetőség is van, hogy a tolvajt másik autó választására ösztönözzük. A tolvaj ugyanis bármelyik autót töri fel, ugyanakkora kockázatot vállal, tehát keresi a jobb megtérülés lehetőségét.
Így bármely megoldást használjuk ( természetesen a leggagyibbak kivételével), azzal a lopás várható időtartamát növeljük, és a tolvaj inkább választ más olyan autót amiben semmilyen védelmet nem lát vagy feltételez.
Az egyszerű és hasznos, vagy komolyabb megoldásokról következő cikkemben szólok.
Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése