Nem kell olyan drága infrastruktúra mint a kötött pályás járművekhez, könnyen, rugalmasan variálhatók, gyakorlatilag kihagyhatatlan rendszer a nagy egészben.
Itthon több dolgot is el lehet mondani a városi buszokról.
Leginkább: öregek, lepusztultak, büdösek, zörögnek, sokszor megbízhatatlanok, és nem utolsó sorban drágák.
A világ más részein, így kínában is teljesen mások.
A buszok Shanghaiban inkább dieselek, míg Hangzhouban vannak diesel kézi és automata váltósok, diesel-troli hibridek ( nappal diesel motorral, éjszaka illetve villamosított vonalakon troli üzemmódban futnak, először ilyet még 30 éve az Olasz riviérán láttam ) és tisztán elektromos buszok is. Azt nem sikerült kideríteni melyik kivitel melyik viszonylatban jár, mert rengeteg vonal van, és számunkra szinte átláthatatlan a rendszer. Volt hosszabb úton elektromossal dolgunk, de diesel kézi váltós is közlekedik a belvárosban.
Az Arany Sárkány busz gyár udvara, buszok átadás előtt.
A buszok között természetesen vannak jobb és kevésbé jobb állapotúak, de amiket egyszer sem láttunk: füstölő buszok, rohadós karosszéria, lepukkant belső, vagy kosz.
Minden busz tiszta, belül modern, kényelmes ( bár helyi méretekre van szabva ), mindenhol lcd monitorok, és kijelzők, hangosbemondó segít az utasoknak.
Ez nem reklám, tényleg ilyenek.
A járművek jó része újszerű, de természetesen az elektromosak teljesen újak. A kézi váltós dieseleknél persze van, hogy a sofőr padlóig nyomja a gázt kettes fokozatban mert nem akar folyton váltogatni, de ezt teljesen megértem egy műszak végén.
Egyik busz ( de semelyik autó vagy teherautó ) sem füstöl!!
A végállomásokon ahol sofőr váró is van, nem csak forduló, mindenhol van valaki aki a beérkező buszt kitakarítja, kis söprűvel, és lapátkával végig járja. Dohányozni természetesen itt tilos, de nem is láttam semmi koszt, eldobált papírfecnit egyiken sem.
Shenzen elektromos buszok a pályaudvaron
A busz is számunkra igen olcsó, egy jegy 2-3 jüan ( 40-120 Ft ), nincs távolsági megkötés, felszállástól leszállásig érvényes. Egy járatot láttunk ami 7 yuan-os jegyért ( 280 Ft) futott, de az nálunk már távolsági busz lenne, mert a végállomás a várostól több mint 70 km volt.
A busz fizethető készpézzel egy bedobós perselybe, bérlettel, mely lehet több féle lejáratú is ( heti, havi, vagy pár napos túrista ), illetve mint mindent ezt is fizethetjük mobil aplikációval.
A pekingi "one card pass" amivel utazhatunk buszon, metrón, taxival, de akár a nagy fal belépőjét is fizethetjük vele, kimoöndottan túristáknak ajánlva.
forrás : www.tour-beijing.com
Lányunk szerint aki pénzzel fizet, az mind vidéki vagy túrista, és ebben teljesen igaza is van.
Jegyet a fizetéskor nem adnak, ki van téve egy tömb, ha valakinek kell, hát tép egyet, de egyszer sem láttam, hogy valaki élne vele.
A buszosok toleránsak, ha valaki nem ér oda a megállóba, de már előre kalimpál, hogy jön, vagy megvárják, vagy megállnak neki külön, és felveszik.
Itt is nagy tömegek mozognak, nincs udvariaskodás. Ha fel kell szállni egy buszra, akkor fel kell szállni. Nem engednek senkit előre, de ha valaki így tesz, az menthetetlenül lemarad. Itt menni kell, tolni a sort, nyomakodni, senki nem fog ránk szólni, vagy furán nézni. Persze ennek is vannak határai, mert soha nem láttam bunkóságot.
Azért vannak kisebb kivételek, pl egy esetben egy nagymama a karján kisgyerekkel várt a buszra, őt előre engedték, tehát ebben a hihetetlen méretű és folyamatosan mozgó embertömegben is van emberség, és figyelmesség.
Jó lenne ha a világban, nem csak helyi okosok mondanák meg egy-egy dologról, rendszerről, hogy ők mit gondolnak, hanem a dárga pénzeket végzett utazások, tanulmányok előtt, közben, nem csak néznénak, hanem látnának is.
Sokadszor kérdezem.
Ha valami működik, és láthatóan jól működik, miért kell azt újra kitalálni?
Miért nem lehet odamenni, és megkérdezni, hogyan csinájátok, esetleg tudtok-e segíteni?
Nem kell hozzá sok.
Tisztelettel
Bálint Balázs.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése