2018. november 9., péntek

A telefonos aplikációk térhódítása, és a nagy testvér.

Előző írásomban azt fejtettem ki, hogy gyakorlatilag ingyen eladunk ( oda adunk ) minden adatot magunkról, szokásainkról a kerekedőknek, hogy aztán még többet költsünk náluk.

Az adat hatalom, befolyás, lehetőség.

A személyes adatok birtokában pont azt a teméket lehet kínálni valakinek amit szeretne, az illetőt befolyásolni lehet döntéseiben, zsarolni, irányítani lehet, de ugyanígy lehet tönkre tenni vagy éppen felemelni egy vállalatot, vagy éppen egy országot is.

Megfelelő mennyiségű és főleg minőségű adat ( információ ) birtokában, nem túlzás, hogy akár a világ urai lehetünk.

Minden adat megszerezhető, hogy az egyes emberekről, vállalatokról, országokról, munkákról milyen adat és hol bukkan fel, csak attól függ mennyire értékes az illető projekt vagy személy, de ne legyenek illúzióink a felől, hogy bármely adatunk nem előkereshető, felhasználható ha valaki úgy gondolja.

Kicsit visszásnak tűnhet a történet, hiszen mi magunk is kereskedelemmel foglalkozunk, ha annak igen kis ágával is, de mi is a vevőkből élünk, adatokat kezelünk.

De talán van néhány apró különbség.

Nincs kártya programunk.
Sem személyes sem anyagi vagy technikai lehetőségünk nincs az adatok gyűjtésére, kiértékelésére, célzott felhasználására ilyen mennyiségben, nem is törekszünk erre, bár talán kellene, illetve lehetne.
Kis üzlet vagyunk, személyes kapcsolatokkal, mi a személyes bizalomra fektetjük a hangsúlyt, szerintünk ebben a méretben ez válik be jobban.
Egyszerűen nincs olyan méretű adatbázisunk sem amiből ki lehetne indulni. Még az a több ezer fős adathalmaz is kevés amivel rendelkezünk, itt sok tíz vagy százezres, netán több tízmilliós halmazokról kellene beszélnünk.


Folytatva az előző eszmefuttatást, az abban leírtak még mindig csak a jéghegy csúcsa.

A technika, technológia fejlődik, fokozódik az automatizmusok bevezetése, miként Virág elvtárs szerint a "nemzetközi helyzet" is. Senki ne gondolja, hogy izzadó technikusok elemzik az adatokat papíron rajzolgatva grafikonokat és összefüggéseket, ezek már mind a megfelelő digitális intelligenciák kezében vannak.

A technika fejlődésével az adathalmaz mennyisége és minősége is változik.

Mint írtam a világ legnagyobb adatgyűjtője a Google, és a Facebook.
Mit tudnak a felhasználóról?
Mindent, és bármit!
A keresési előzményeket, érdeklődési körünket, tartózkodási helyünket, családi állapotunkat, barátainkat, és azok helyét, kedvenc szórakozásunkat, netán aberrációinkat, mikor hova mennyivel mentünk autóval vagy repülővel, hol kivel nyaraltunk, kivel találkozunk, sőt még azt is, hogy egy buliban kivel beszélgettünk! Olyan alkalmazásaik vannak amiket földi halandó el sem hisz, azt gondolja, hogy csak a Star trek kitalációja. Tényleg mindent tudhatnak rólunk, ha akarnak.

Ugyanígy az üzletek is fejlődnek

A telefonos applikációk segítségével tovább lehet finomítani a célzott reklámokat.
Gondoljuk el.
A telefonunk nem csak a pontos tartózkodási helyünket is tudja, hanem azt is, hogy éppen merre fordulunk, és mivel a telefonszám alapján ( vagy ip cím szerint ) azonosít minket, teljesen egyedi ajánlatokkal tudnak bombázni.
Nem véletlen, hogy a Club Smat programból saját applikációra tért át a McDonalds. Sokkal pontosabban tudja ezek után mit szeretnénk. Minden telefonról tudja mikor hol vásárolt, mit vásárolt, melyek a kedvenc szendvicsei, milyen gyakran vásárol, stb. Ezeket megint csak az előzőekben vázolt adatokkal összevetve, előre tudja mit fogunk csinálni, mikor hol, mit fogunk venni náluk.

Futurisztikus elképzelések, amik már léteznek, működnek:
- beszélgetünk valakivel egy buliban, amikor is a zsebünkben lévő mobilok helyzetéből és irányából a rendszer tudja kivel mennyi ideig dumáltunk van épp mást csináltunk ( a távolságot is látja, hogy 50 cm, vagy esetleg csak 8-10 :-) ), és másnap már feldobja a Facebook az illetőt hogy jelöljem be mert ismerős. Természetesen azt is tudja a rendszer ha egymásnak háttal vagy egymás felé fordultunk.
- sétálok egy bevásárló központban, ami tele van led falas reklámokkal, és amikor haladok az egyik felé akkor pont azt a terméket fogja betolni reklámba amit a minap vettem máshol, vagy éppen annak a kiegészítő vagy kapcsolódó termékét, hiszen a rendszer tudja mit vásároltam, hol, mikor, mennyi időnként veszek olyan árucsoportból.

Nehezen hihető ugye? De a technika létezik, sőt működik!

Az adatgyűjtés üzletág másik oldala, az adatok értékesítése:
Adatkiadás bárkinek...

A nagy adatgyűjtő vállalkozások ( és itt megint a Google és a Facebook jön a képbe ) külső megkeresésére szinte bárkinek kiadnak adatokat jó pénzárt. De adatok, listák cserélnek gazdát nap mint nap az online értékesítés világában, ahol még annak is külön árfolyama van, hogy az adatok mennyire valósak, élők, firssek.
Persze mindenki dicsekszik, hogy a saját maga által kezelt adatait milyen magas szintű technikával védik, de az elmúlt években erre volt pár durva ellenpélda, amikor több millió felhasználó adatai kerültek ki. Ha ezek rossz kézbe kerülnek ( és miért ne kerülnének ) akkor annak beláthatatlan következményei is lehetnek, üzletileg és akár politikailag is.

Mi ebben nem veszünk részt.
Mint írtam, aránylag kis mennyiségű adattal foglalkozunk, még azokat az adatoknak a jó részét sem gyűjtük, amiket egyébként tudnánk, nem veszünk listákat ( ez szerintem a legocsmányabb üzleti fogások egyike ), és nem adunk ki adatot senkinek, még butított formában sem, kivéve a közvetlenül szükséges adatokat, pl a futárnak a kiszállítási címet, illetve a könyvelésnek a kellő adatokat.

Telefonos aplikációk.

A kártyás rendszerből a McDinalds jó időben, és jó érzékkel lépett ki, időben felismerték, az okos telefonokban rejlő hatalmas lehetőséget.
Felismerték, hogy mennyivel egyszerűbb, ha nem tukmálják senkire a kártyákat, hanem mindenki magától jön rá mennyire jó neki, ha letölti a porgramjukat a telefonjára.

Így több legyet is ütnek egy csapásra.
- a telefonos aplikáció olcsóbb, csak egyszer kell előállítani, nincs reklám vagy más nyomtatási költség, postadíj, stb.
- amint valaki letölti, sokkal több adatot ad meg magáról mint a kártyánál
- lehet tudni az illető mozgását, tartózkodási helyét, pontos életviteli ritmusát, amit eddig nem
- sokkal jobb reklám anyagokat lehet lejuttatni mindenkihez, sokkal olcsóbban
- lehet akár egyéneneként vagy más csoportosításban célzott, egyedi ajánlatokat kiküldeni
- jobban közelít a vírus marketing rendszeréhez, azaz könnyebben terjed, mert megosztható, ajánlható

Ma már egyre több cég áll át erre a megoldásra  fenti előnyök miatt. Az okos telefonok térhódítása olyan mértékű hogy azt nem is hinnénk ha benne élünk sem, és a következő generációk felnövekvésével ez is csak jobban fog terjedni.
Ma már vannak olyan szolgáltatások, amiket egyszerűen nem is lehet mobil nélékül igénybe venni, le kell tölteni a megfelelő programot hozzá, nincs más lehetőség.

Az adatgyűjtés további folyományai.

Az adatgyűjtést, megfigyelést állítólag több országban már állami szintre emelték. Nem csak olyan országokról beszélek, ahol totális diktatura van ( pl Kórea ) hanem olyan helyekről ahol egyébként demokrácia van, de az ország érdekeire való hivatkozással ezt állítólag mégis megteszik.
Több cikk is szól arról, hogy Kínában vagy Dubaiban a térfigyelő kamerákat összekötötték a komplett informatikai adatgyűjtő rendszerűkkel.
Ez alatt értsük, hogy a demográfiai. családi adatokat, banki, pénzügyi adatokat, politikai, bűnügyi nyilvántartásokat, és szinte mindent amit egy rendszer vagy ország tudhat az ott élőkről, legyen az illető állampolgár vagy sem.
Kína pl. kifejlesztette saját chat programját is ( ott elvileg nincs Facebook, Google ), amit a világon több mint 1.400.000.000-an használnak, naponta több mint 950.000.000 bejelentkezés van. Nem mondom, hogy az infrmáció szerzés állami szinten volt a cél, de ekkora adatmennyiségből már lehet válogatni...

A WeChat logója


A program egyébként a Facebook kínai megfelelőjének a Weibo-nak a levelező programjának indult, de ma már elektronikus levelezésre, telefon beszélgetésre, hang és video üzenetek továbbítására, sőt a bankszámlával összekötve általánosan fizetésre, egymás közötti pénzküldésre is használható, lehet azon keresztül rendezvényre regisztrálni, és belépő jegynek is használható, lassan mindenhol ( még taxiban is ) lehet fizetni vele, szerintem az egyik legjobb ilyen jellegű program a világon. Nem mellesleg teljesen ingyenes ( nem véletlenül ), és több funkcióját magam is használom. Jelenleg több fejlesztés mellett azon is dolgoznak, hogy a világon bármely bankszámlával össze lehessen kötni, most egyébként is ez a trend, hogy a kártyás fizetésből kihagyjuk magát a kártyát mert az a rendszernek egy drága, és fizikailag sérülékeny része.
Nem véletlenül aWeChat egyre népszerűbb a világ minden táján, Kínán kívül leginkább Európában és az USA-ban.

Egyes cikkek szerint a kínai rendszer a legdurvább, a sok millió ( állítólag mintegy 200 millió, és növekszik ) kamerával, arc és egyéb felismerő rendszerrel, és ezen rendszerek összekötésével.

Állítólag így figyel a nagy testvér Kínában.

A rendszer üzemeltetése hivatalosan a bűnözés visszaszorításáért fontos, de valljuk be egy ekkora országot ( akár más hasonló méretű országot, gondolok itt az USA-ra vagy Oroszországra is ) nem lehet csak szép szóval irányítani, előre vinni, fejleszteni.

Dohaban pedig kimondottan büszkék arra, hogy a nagy számú és magas szintű megfigyelő pontnak hála, a világ legalacsonyabb bűnözési rátájával dicsekedhetnek. Itt egyértelműen az elrettentésen van a fő hangsúly.

De ugyanígy durván figyelt terület Japán legtöbb nagyvárosa, és a világ rengeteg városának egyes kiemelt részei. Érdekes módon olyan országok is hihetetlen mennyiségben gyűjtenek adatokat kamerákkal, mint az emberi jogok fő harcosa az USA, vagy Izrael, bár előbbi inkább elektronikus és távközlési rendszerekből, az utóbbi pedig titkosszolgálati és kormányzati rendszereken keresztül.

Tehát a nagy testvér egyre jobban és többet tud rólunk, akár mit is csinálunk. Mi lehet a megoldás? Nem tudok erre ötetet adni, talán éljünk tisztességesen törvényeket betartva, és akit zavar hogy minden percét megfigyelik, az kültözzön valahova egy hatalmas erdő közepére. Csak ne vásároljon kártyával, mert akkor ott is lőttek az elszigeteltségnek :-)

Az adatokat pedig folyamatosan adják-veszik, hol az országot irányító szervezetek, hol azok ellenségei használják fel azokat, hol egy-egy kisebb vagy nagyobb kereskedő cég, legyen az az adott országban belföldi, vagy nemzetközi.

Az adat jelenleg a legnagyobb tőke, és ez adja a legnagyobb hatalmat is, ezt ne feledjük.

Ne legyenek illúzióink e felé halad a világ...



Tisztelettel Bálint Balázs

www.muhelynet.hu



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése