A tömegközlekedésre hatalmas hangsúlyt fektetnek, hiszen ekkora ember tömegeket kezelni kell, még pedig jól, különben káosz lesz.
Metró Shanghai, legnagyobb hálózat a világon
Kínában valahogy nem szokatlan a jelző valamire, hogy a világ legnagyobbja, leggyorsabbja.
Shanghaiban jelenleg 17 metró vonal van, több mint 800 km hosszal, a világ legnagyobbja, és bővítik folyamatosan... Óriási tömegeket, akár napi 20 millió embert mozgatnak vele. Kínaiul és Angolul is folyamatosan bemondanak és legtöbbször ki is írnak mindent, az utastájékoztatás kiváló, sok a biztonsági, és felügyelő ember.
A metró hálózat sematikus képe
A metró állomásokon a kisebb forgalmú helyeken korlát, míg a nagyobb forgalmúakon a mennyezetig fal van, nehogy valaki beessen a sinek közé. Az ajtó csak akkor nyílik amikor a metró ajtaja is, így elkerülhetők a balesetek.
Nagyon jó megoldás a földön lévő irányító nyilak utasítása. Jelzi hova állj, honnan szállj be, mert a kiszállóknak is kell a hely. Nem várják meg míg a kiszállók végeznek, a mozgás egyszerre történik be és ki.
Pontosan és érthetően jelezve van a ki és beszállás helye, iránya.
Saját kép.
A metró vonalak színnel vannak jelölve. ez visszaköszön a megállóban az irányító táblákon, az üvegfalon, magán a metró oldalán és a metró ülésein is, nem lehet eltéveszteni.
Ez a sárga metró vonal, ez teljesen világos.
Saját kép.
Vannak olyan vonal szakaszok, ahol két vonal is párhuzamosan fut,. ilyen kor felváltva jönnek a sárga vagy épp a lila metrók ugyanarra a megálló peronra. Nem kell sétálni az átszálláshoz, leszállok, várok majd a másikra felszállok.
Természetesen van olyan hely is, ahol akár 3 vonal találkozik, ezeknél némi séta is kell, hogy egyikről a másokra eljussunk, de ez is rendben, folyamatosan, a két irányú mozgást korláttal elválasztva működik.
Leszállásnál senki nem áll föl előre, jelezve a szándékát akár a többi utasnak, megállás után állnak fel az ülésről, vagy indulnak el az ajtók felé. Lefelé is tömegnyomor jelenetek alakulnak ki az ajtónál a leszállni akarók és nem akarók között, plusz ahogy nyílik az ajtó ( főleg a metrónál ) nincs várakozás a kiszállókra, a kinti tömeg azonnal tódul befelé. Ha valaki rossz helyen áll, hát elsodorják, vagy kapaszkodjon erősen. Mert amúgy senki nem néz fel,mindenki, és tényleg mindenki a telefonját basztatja.
Pl. Megáll a metró ajtót jelző helyen, az első helyen, és nyomkodja a telóját. Jön a metró, igyekeznek a népek fel és leszállni, de ő nem mozdul. Kicsit elsodorják, kicsit ellökik, de ennyi, aztán áll tovább, és játszik, mert pl éppen nyerésben van a kocka kirakósban.
Vagy megáll bent az ajtó közepénél, vagy akárhol és nem érdekli ki hova akar menni, ő ott áll, pittyegi a telefonját, és kész. Ha szerencséje van akkor a tömeg nem viszi ki magával, ha nincs, akkor így járt.
A metrók sebessége 80-90 km/h, ami nagyon gyors eljutást tesz lehetővé mindenhova.
Nagyon gyors és egyszerű közlekedési eszköz. Föld alatt, szintben és emelve magas vasútként is üzemel, függően a lehetőségektől.
Minden megállót bemindanak Kínai és Angol nyelven is, közérthetően, tisztán. Bemondják azt is, melyik oldalon fog nyílni az ajtó, illetve sok vagonban ( több gyártmányút használnak ) futó fényes kijelző, vagy az ajtók fölött ledes állapot kijelző is van.
A metró kocsik leginkább alstrom és bombardier gyártmányok, de Német licenc által helyben gyártott is egyre több van. Vezető természeetsen nincs bennük. Jelenleg mintegy 170-180 szerelvény mozog folyamatosan a vonalak összességén.
Különleges dolg, hogy az egész környék több száz km-es körben gyakorlatilag mocsár, de így is az utóbbi 10 évben évi 50 km metrót építettek a legjobb minőségben, és még nem álltak le. Jelenleg "verseny" van Shanghai és Peking között, kié lesz a legnagyobb hálózat. Peking is folyamatosan bővít, a tervek 1200 km-es hálózatot mutatnak. A Shanghai metró terveiben 2020-ig 18 vonal és 890 km-es hálózat szerepel.
Metró természetesen Hangzhouban is van ( mintsok más városban ), most 3 vonallal, de építik ezt is folyamatosan. A város vezetése felismerte, hogy az egyik egyetemi területet be kell kötni a rendszerbe, egy részt a város üzleti negyede felé, más részt a másik egyetemi résszel összekacsolva, jelenleg ezt 2nyomják" de igen nagyratörő tervek vannak itt is.
A jelenlegi vonalhálózat.
Pár év múlva ilyen lesz.
Az építkezés, ha lehet a felszínen zajlik, hiszen ez a legolcsóbb megoldás. De ne pár km-ben gondolkodjuk, minimum 20-30 km-es távokat képzeljünk el már most, és még hol a vége!
Az építési területet fallal zárják le a közlekedéstől, ez mindenhol így történik, nálunk is.
Na de az, hogy ezt a falat műfűvel vonják be, hogy szép is legyen, netán éjszaka ki is világítják, az már számunkra teljesen hihetetlen megoldás. A fal sem akármilyen állványra odacsavarozott osb lap, hanem rendesen szendvicspanelből építve, szépen oszlopokra téve, hgy mutasson, és tartson is.
A képet buszról készített saját videóbókból vágtam ki.
És nem ám akárhogy csak úgy oda vágják a takarást, hanem akkurátusan, szépen, kifeszítve, kisimítva teszik fel a borítást, arra a megfelelő vonal szerinti táblát teszik, hogy mi készül a falon túl, majd az egészet megvilágítják, részben hogy ne menjen neki senki, részben pedig mert mindnhol zöld a város, miért ne lássuk ezt is zöldben akár éjjel is?
Mivel nagy tömegek mozognak, így az esetleges terrortámadás esélye is nagyobb.
Ezért minden metró lejáratnál csak fém kereső kapun tudunk bejutni, a csomagjainkat pedig minden esetben röntgennel világítják át.
Ez csak elsőre volt szokatlan, 1-2 nap után a kapuhoz közeledve rutinosan vettük le a hátizsákot, és tettük futószalagra, gyorsen zökkenőmentesen haladt a sor.
A ki és belépésnél is bérlet ( állandó vagy időszakos turista ) illetve jegy ellenőrző kapuk vannak.
A jegyet a felszállástól a megadott állomásig lehet automatákból megvenni, ezek visszaforgatható plasztik kártyák, amiket utazás végén a gép benyel, és ujra használják azokat.
A bérlet megmarad, hiszen ki tudja még használjuk-e lejárati időn belül.
Nincsenek pénztárak, mindent automatákból lehet venni. Ez igényel némi nylevtudást, mert angolul kevés tud.
A fizetés történhet telefonos aplikációval ( ez mindenhol működik, de tényleg mindenhol, majd külön cikkben kitérek rá) vagy készpénzzel.
Egy nagyon jó bemutató video hogyan vásároljuk metró jegyet
A metró jegyek általában egy sematikus város képet mutatnak, a bérletek mindig valamilyen aktuális rendezvénnyel kapcsolatos képpel, vagy oktató, figyelmeztető grafikával vannak ellátva. Mindegyik mutatós, kedves darab.
Az én bérletem, az én kezem, az én képem :-) a bérletet természetesen hazahoztam.
Szóval ahogy már írtam, mondtam, van mit tanulnunk Kínától...
Tisztelettel Bálint Balázs
Műhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése