2017. augusztus 8., kedd

Az autóverseny is egy üzleti modell 2. rész

Az előző részben leírtam Szabolcs Róbert barátunk és ügyfelünk sajnálatos de nem egyedi esetét a versenypályán, és azt ígértem, hogy az általam felismert céges párhuzamot is elárulom bőségesen kifejtve.

Az első rést itt találják :

Mert mi történhet egy céggel ? / folytatás /

1. Akadozik a motor, fullad nem megy.
Van valami baj, talán magunk sem tudjuk még, hogy mi, de csökken a bevétel, elmaradnak a vevők, csökken a forgalom, a bevétel. A cég még működik, de nem az igazi, nyomjuk neki hátha, kínlódunk a vezetéssel, bízunk a szerencsében, vagy a széljárás megfordulásában.

2. Végleg feladja a motor a harcot, kigyullad az autó.
Hiába küzdünk, mivel a hiba okát nem tudjuk ( esetleg csak sejtjük merre lehet ) a hibát magát nem tudjuk kijavítani, be kell látnunk, hogy a hullámok összecsaphatnak a fejünk fölött.
Ilyenkor egy cégvezető ( ha szerencsés és felismerte a mélyrepülés kezdetét ) több dolgot tesz vagy tehet.

3. Azonnali reakció, a probléma meglétének felmérése egy pillanat alatt.
Ha már megéltünk ilyen helyzetet, akkor talán rutinból csapjuk le a sisak plexijét,. hogy a lángok ne érjék az arcunk, a többi felület védve van a tűzálló ruhával.
Azaz a cég valamennyire védve van, a készletekkel, a bankszámlával, a beszállítói partner háttérrel, esetleg egyéb kintlévőségeivel, de a sisak plexijét akkor is azonnal le kell csapni.
Leállítjuk a kiadásokat amit csak lehet, elkezdünk a lehetőségeken gondolkodni, számba vesszük azokat a területeket, ahol azonnali megtakarításokat tudunk elérni.

4. Elkezdődik a tűz eloltása
Beindítjuk a tűzoltó készüléket.
Ebben a szakaszban még mindig nem tudjuk a tűz okát csak azt látjuk nagy a baj, és lépünk a megoldás, illetve a kárenyhítés irányába.
Visszafogjuk a további kiadásokat, esetleg leállítunk a céges járműveket, azonnali megtakarítási lehetőségeket keresünk.
Ilyenkor le lehet állítani a reklámokat, illetve a fizetős megjelenéseket, ezek úgysem azonnal hatnak vissza, sokszor több hónap a lecsengés ideje. Kikapcsoljuk az irodai nagy elektromos fogyasztókat, klímákat, ha sok gépet használunk kényelemből, azokat leállítjuk, minden lehető módon a rövid távú vagy azonnali kiadásokat csökkentjük. Nagyon nehéz meghatározni persze hogy mik ezek, de józan ésszel, esetleg kívülről megpróbálva átnézni a rendszert van esélyünk ezeknek a pontoknak a megtalálására.

5. Megjelennek a tűzoltók, a mentő, és beszállnak a tűz oltásába, segítségünkre sietnek.
Nagyon fontos részlet, hogy míg a versenypályán a hivatásos segítők azonnal látják a bajt, és kérés nélkül megindulnak a segítésünkre, ez az életben a legritkább esetben sincs így.
Egy vállalkozás lassulását, esetleg a baj jeleit nagyon ritkán látni kívülről, ha ez így van, azok már nem a jelek, hanem a következmények és akkor már esetleg nagyon késő van.
Tehát ebben a fázisban magunknak kell kérnünk a külső segítséget, illetve a megfelelő köröket tájékoztatnunk kell.
( Velünk is volt már olyan, hogy átmeneti pénzzavarba kerültünk egy egy nagyobb kiadás miatt vagy a bejövő pénzek csúszása miatt, ilyenkor jelezzük 1-2 beszállítónknak a helyzetet, és kérjük őket, hogy halasszunk a fizetésen amíg kicsit vissza nem állunk a rendes kerékvágásba. )
Értesítsük tehát azokat a megbízható beszállítóinkat, akiknél egyébként nagyobb forgalmat bonyolítunk, tájékoztassuk őket az átmeneti problémáról ( csak amennyire feltétlenül kell ), kérjünk az adósságainkra halasztott fizetést, a számlák átütemezését, esetleg számlavezető bankunktól kérdezzük meg milyen folyószámla, vagy egyéb jó kondíciókkal rendelkező hitelkeretet tudnak ajánlani.
Minden beszállítónknak, szolgáltatónknak, és a bankunknak is az az érdeke, hogy talpra álljunk, mert nekik mi adjuk a forgalmat, tehát segíteni fognak.

6. A tűz eloltva az autót kiviszik a pályáról, addig a segítők várnak, nehogy újra felcsapjanak a lángok.
A gyors beavatkozásnak köszönhetően már nem fokozódik abaj, a költségek csökkennek, a segítők átütemezték az adósságainkat, folyószámla hitelhez vagy más bevont tőkéhez jutottunk, egyenesbe kezdünk jönni, már legalábbis ami az alap működést illeti.
Kicsit fel tudunk lélegezni, az első nagy harcot megvívtuk, belekapaszkodunk a mentőövbe, egyelőre megmenekültünk a porig égéstől.
A segítők persze még mellettünk állnak, és mivel ismerik a problémát, figyelnek, akár tanáccsal látnak el, és még az is lehet, hgy maguk ajánlják fel az újabb segítségeket, hisz náluk is van poroltó, lehet ők már tapasztaltabbak is ilyen esetekben.



Az autó már szállítón, tűz biztonságosan eloltva forrás : duen.hu

7. A hiba okainak feltárása.
Az autót szétszedjük, ha kell szakembereket hívunk a hiba megtalálására.
Átnézzük a vállalkozást, akár hónapokkal, fél, vagy évekkel visszamenőleg. Ha egyébként nem tudjuk a tűz okat ( túl nagy kiadások, évente visszatérő leállás nyáron, külföldi gyártónál problémák, valuta árfolyam hirtelen növekedése, stb ) akkor nagyon fontos azt feltárni, meglátni és tudatosítani magunkban, hiszen amíg a pontos okot vagy okokat nem ismerjük addig mi ellen teszünk ? Ha csak úgy elkezdünk vagdalkozni, talán bele találunk vakon is, de ez elég kicsi esély.
Bevonhatunk külső segítséget is, bár a szakértők drágák, de van az a méret, ami fölött elengedhetetlen az ilyen komoly szakemberek felkérése. Természetesen kisebb cégnél is egyeztethetünk ismerős cégvezetőkkel, hozzáértő külsősökkel, a könyvelőnkkel, első sorban persze saját munkatársainkkal, stb.
Fontos, hogy belülről nézve nagyon nehéz meglátni a gondok nagy részét.

Saját példánk :
Gondoljunk csak bele.
Adott egy üzlet ahova nap mint nap bejár a főnök dolgozni, majd egyszer csak megérezik egy külsős, egy beszállító partner képviselője. Mi magunk nem látjuk a gondokat, mert naponta elmegyünk mellettük, velünk együtt "nőttek fel", számunkra szinte természetes, hogy ott vannak. A külsős azonban nem látta még a boltunk, ő máshoz van szokva, tehát neki feltűnnek olyan dolgok, amiket valószínűleg más betérő vevők is észre vesznek, csak éppen nem tesznek szóvá. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ez tetszik nekik... !! Ekkor a külsős szóvá tette, mi felismertük, hogy igaza van, és tettünk ellene.

7. Az autó hibáit, sérüléseit kijavítják.
Ha a hiba oka meg van, akkor azt ki kell javítani valós és átvitt értelemben is.
Egy részt magunk, de ha kell ismét a megfelelő szakértők, szakemberek bevonásával is meg kell tudnunk tenni. Az ismert hibákat vissza kell vezetni az okokra és azokat kell megszüntetni. Lehettek ezek túlzott kiadások, megnövekedett fenntartási költségek, adatok kiszivárogtatása, sok minden.
Minden hiba lehetőséget meg kell szüntetni, akár a megfelelő helyeket erősítéseket beépíteni, pl hozzáférési szintek átalakítása a rendszerünkön belül, a kiadások engedélyezésének szigorítása, a raktári készlet átalakítása, esetleg a nem vagy nehezen fizető vevők leépítése.

8. Az autó a következő versenyeken úgy megy, hogy az előző malőrt lassan mindenki elfelejti. Csak mi nem...
A cégünk újra elindul, még persze finoman, nem túl durván nyomjuk a gázt, de látjuk, érezzük, hogy a bajt kijavítottuk, minden közeledik a régihez, vagy akár annál is jobb. Szépen visszaállunk a baj ( tűzeset ) előtti mederbe, haladunk, jönnek a vásárlók, veszünk, eladunk, termelünk ahogy kell, fejlődünk, újra a régi önmagunk vagy még jobbak is vagyunk.
A tűzesetből megerősödve jövünk ki.
Egy részről sokat tanultunk belőle, nem felejtjük el ami történt ( mondhatni belénk égett ), ezen túl előbb felismerjük a jeleket, jobban tudjuk mit kell tennünk, kikhez fordulhatunk segítségért, hogy éljük át a következő tüzeket. A másik oldalról persze a partnerek felé is emelkedik a becsületünk, mert bebizonyítottuk, hogy fel tudunk állni egy vesztettnek tűnő helyzetből, így ha legközelebb segítséget kérünk tőlük, már szívesebben, nagyobb bizalommal állnak mellénk, a tapasztalatuk szerint kicsi az esélye, hogy magunkkal rántjuk őket, nem adtuk fel, nagyobb a magbecsülésünk.

9. Az utolsó dolog amiről nem beszéltünk, a nézők a lelátón.
Sokan, mint magam is, aki az autósportban járatos vagyok, azonnal láttam, hogy baj van, láttam a lángokat, láttam a gyors reakciót, láttam és elismeréssel néztem a segtítők gyors beavatkozását.
Mások szintén láthatták a lángokat, látták a segítőket, de igazából nem tudták mi van a háttérben, csak tudták, valami nem jó, még talán kíváncsian figyelték is, na ebből mi lesz.
Megint mások nem is láttak semmit, éppen más irányba néztek, vagy a szendvicsüket majszolták, esetleg a lelátón szomszéd lány combját bámulták...
Tehát biztos vannak olyan ügyfeleink, akiket nem értesítünk semmiről, mégis látják, és pontosan tudják mi történik velünk. Esetleg érdeklődnek, mi történt rendben van-e minden ( én is megtettem, telefonon hívtam a depót mit tudnak ).
Mások látják, hogy valami nincs rendben, de mivel egyébként a cég működik, talán nem is gondolnak tovább, nekik elég ha a kiszolgálás nem áll le.
És megint mások semmit nem vesznek észre. Ugyanúgy rendelnek, vásárolnak, fel sem tűnik nekik mi folyik a háttérben, és valljuk be, ez így is van rendjén.
Nekünk az a jó ha minden partnerünkkel a nekik megfelelő helyen tartjuk a kapcsolatot.
Akik bele látnak mélyebben az esetbe, sok esetben maguk ajánlják fel a segítségüket, nekik nyíltan el lehet mondani mindent. Akik látják, hogy baj van, és esetleg szóval teszik, rákérdeznek, őket lehet tájékoztatni arról, hogy jól látják, de már dolgozunk a megoldáson.
Akik semmit nem vesznek észre azoknak meg nem kell semmit az orrukra kötni, jöjjenek csak és vásároljanak tőlünk továbbra is, ők a túlélésünk egyik zálogai.

Talán kicsit hosszúra nyúlt ezen írásomat egy mondhatni mindennapos autóverseny esete ihlette. Magam is meglepődtem, amikor ráeszméltem mennyire azonos a tűzoltás a szó valós és átvitt értelmében vett sorrendje, ezért voltam bátor a témában klaviatúrát ragadni.

Maradok tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és webáruház.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése