A Michelin kezdeti évei, a Bibendum születése
Ma gyakorlatilag nincs olyan ember Európában, aki ne ismerné fel a Michelin méltán híres logóját, a Michelin bábut, vagy más néven a Bibendumot. Eme logó több mint 100 éve velünk van, beleivódott a köztudatba, miközben a Michelin egy csőd szélén álló vállalatból a világ vezető gumiabroncsokat gyártó cégévé nőtte ki magát. Jelen cikkemben röviden szeretném ismertetni a Michelin cég alapítását, kezdeti éveit, valamint a Bibendum születését.
A híres testvérpár André és Edouard Michelin fiatalkorukban nagy valószínűséggel álmodni sem merték, hogy nevük valaha is szorosan összefűződik a gumiiparral. A Clermont-Ferrand-i vállalatot anyai nagyapjuk, Aristide Barbier hozta létre 1832-ben. Halálát követően a céget először egy hozzá nem értő örökös, majd egy elég ügyetlen üzletember vette át. 1886-ban az akkor mindössze 33 éves, mérnök-építész André Michelinre hárult a feladat, hogy a vállalatot visszarántsa a csőd széléről és újból felvirágoztassa azt. Mind a mai napig titok övezi, hogy André-nak hogyan sikerült rávennie a friss képzőművészeti diplomáját átvevő, a gumigyártáshoz szintén semmit sem értő testvérét arra, hogy társuljon az üzletbe és segítsen életre hívni egy ismételten nyereséges üzemet. Testvére társulásával 1889 május 28-án, André és Edouard Michelin vezetése alatt megszületett a Michelin és Tsa.
Kezdetben gyakorlatilag mindent gyártottak: gáz- és vízcsöveket, szelepeket valamint csuklóelemeket is. A forgalom viszonylag csekély volt, egyik legsikeresebb termékük egy gyerekeknek szánt gumilabda volt, melyet még Barbier nagypapa kezdett el gyártani. A másik fontos, kiemelendő sikertermék az 1889-es párizsi Világkiállításon bemutatott „The Silent”, a vászonból és gumiból készült féksarujuk volt. Mint a neve is jelzi, ez a féksaru sokkal csendesebb volt az akkoriban kapható, fülsértően csikorgó, vasból készült társaihoz képest.
1889-ben egy szerencsétlenül járt biciklis tévedt be Michelin-ékhez. Kerékpárja nem a kor akkoriban elterjedt tömörabroncsával, hanem a Dunlop márkájú, „levegővel felfújt, vászonnal borított gumicső”-vel, a pneumatikkal, vagy köznapi nevén a „virsli”-vel volt felszerelve. A pneumatik, a „csontnyúzó” tömörabroncshoz képest kényelmes utazást biztosított. Egyik legnagyobb hibája viszont, hogy nem volt cserélhető, szilárdan az abroncshoz volt rögzítve. Ebből következően kidurranása esetén javításához speciális készletre és nem kevés kézügyességre volt szükség. Edouard és egyik mérnöke (Laroche) azon kezdtek gondolkodni, hogyan lehetne szétválasztani a gumit az abroncstól. Körülbelül kétévnyi próbálkozás után 1891-ben három találmányt is bejegyeztetnek, köztük az úgynevezett „Cserélhető”-t. A bejegyzést követően mindössze 24 nappal indult a Párizs-Brest-Párizs kerékpárverseny, ahol az egyik induló, Charles Trenton, már a Michelin fivérek által fejlesztett „Cserélhetővel” állt a rajthoz. A végeredményben elsöprő, 9 órás előnnyel versenyt nyerő Trenton meghozza a sikert, így kezdetét veszi Michelin-ék reklámhadjárata, a gumiabroncsok továbbfejlesztésének és széles körben való elterjedésének időszaka.
A Michelin bábu ötlete 1894-ben született meg Edouard fejében. A két fivér részt vett a lyon-i gyarmati- és világkiállításon, ahol standjuknak vezetője – a „Cserélhető” egyedi bemutatásának eszközeként – két hatalmas tornyot épített a különböző átmérőjű gumiabroncsokból. Edouard szerint, már csak a kezek hiányoztak rá, hogy tökéletes emberi alakot öltsön. Pár év elteltével Marius Rossillon (művésznevén O’Galop) egyik, a müncheni sörfőzde által elutasított rajzán akadt meg André szeme, majd kis módosítást követően létrejött Bibendum. Neve a plakáton szereplő Horatius idézetből származik: „Nunc est bibendum”, mely magyarra fordítva „Most pedig igyunk”. A plakáton Bibendum kezében egy pohár található, mely tele van szegekkel és üvegcserepekkel. Ehhez kapcsolódik a szemléletes metafora: „Az abroncs megissza az akadályokat”.
Ettől a pillanattól kezdve a Michelin cég életében különleges helyet foglalt el eme különös reklámfigura. Az évek során számos grafikus segítette a Michelin céget, így kezdetben Bibendum is számos alakban tűnt fel, leggyakrabban alkalmazkodva aktuális környezetéhez, adott országhoz: szivarozó úriember, Sir Bibendum lovag (Anglia), utazó (Amerika), diplomata (Franciaország), vagy éppen beduin (Észak-Afrika). Egy dolog viszont általában közös volt; a legtöbb plakáton Bibendum egy testes, szemüveges, szivarozó úriemberként jelent meg.
1930-tól kezdve egyre kevesebb grafikus dolgozott a Michelin bábu megrajzolásán, így alakja sztenderdizálódott, ám az országspecifikusság változatlan maradt. A gumiabroncsok fejlődésével párhuzamosan Bibendum is soványodott, egészségesebb életmódra váltva abbahagyta a szivarozást, míg végül elérte a napjainkban is ismert formáját.
Sokan nem is tudják, hogy a Michelin-csillag és a világ vezető gumiabroncs gyártó cége között van összefüggés. A legelső, piros borítójú útikönyvet (Guide Michelin) André a viszonteladók között ingyen osztogatta, ezzel ösztönözve mindenkit az utazásra, valamint a gumiabroncsok alkalmazására. A könyv céljaként tűzte ki, hogy segítséget nyújtson a szerelésben, valamint útmutatást adjon az utazóknak, hogy hol szálljanak meg, és mit egyenek Franciaországban. 1919-ben már több országra vonatkozó adatokat is tartalmazott a kiskönyv, melyet a második világháború előtt már zöld színű borítóval nyomtattak. Az éttermek csillaggal történő minősítését 1926-ban kezdték el. Ekkor egy csillagot kaptak a jó éttermek, majd 1930-tól már a napjainkban is alkalmazott, háromfokozatú skálán értékelték az éttermeket.
Összefoglalómban röviden áttekintettük a Michelin cég megalakulását, kezdeti éveit és első, igazi sikert hozó termékét a „Cserélhető”-t. Láthattuk, hogyan született meg a ma már mindenki által jól ismert figura, a jelenlegi gumiipar leghíresebb és talán legnagyobb múltú logója, a Bibendum. Végeredményben belátható, hogy egy jól sikerült logó nagymértékben előrelendítheti a cég sikereit pont úgy, ahogy azt Bibendum is tette, miközben több mint száz éve töretlenül kíséri a Michelin cég útját.
Cikkünk a cnc media eredeti cikke alapján íródott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése