Részecske szűrő tisztítás lényege, és folyamata.
Az autógyárak folyamatosan egyre szigorúbb környezet védelmi
előrírásoknak kell eleget tenniük, ezért egyre újabb olyan megoldásokkal állnak
elő, melyek a gyártási folyamatot, anyag felhasználást, vagy éppen az
üzemeltetést teszik tisztábbá.
Sok esetben mint az nem régen történt különböző trükkökkel
próbálnak manipulálni, de van amikor értelmes dolog kerül ki a tervező
asztalról.
Hogy a részecske szűrő ( angol betűszó szerint DPF )
mennyire az, megoszlanak a vélemények, de a modern diesel autó nem lehet meg
nélküle.
A részecske szűrő feladata, hogy a motorból kiáramló
kipufogó gázban lévő korom szemcséket felfogja egy speciális szőrővel, ezzel
óvva a környezetet. Tisztítását ( kiégetését ) maga a motor vezérlő elektronika
végzi, ha a megfelelő üzemi körülmények fenn állnak. Nagy azonban a hiba
lehetőség, ha a nevezett jármű sokat üzemel városi körülmények között, vagy
valamilyen más ok miatt a motor üzemanyag fogyasztása változik, ekkor ugyanis
nem alakul ki olyan körülmény, amikor a rendszer az öntisztítási folyamatot
beindíthatná. Ekkor a részecske szűrő eltömődhet, ami a motor súlyos kárára is mehet.
Ilyenkor van szükség a részecske szűrő ( DPF ) külön
tisztítására, ami több módon is történhet.
1.
Spray formában kapható részecske szűrő tisztító.
Több gyártó kínálatában is elérhető, használata úgy
történik, hogy ez egyik kivezetést a kipuffogó dobon lekötik ( itt minta vevő,
elvezető csövek is vannak ) és azon keresztül a hatóanyagot a részecske szűrő
elé befújják. Előny, hogy egyszerű, bárki által kivitelezhető, hátránya, hogy
nagyon kis mértékben hatásos, ugyanis a befújt hatóanyag nem képes a teljes
felületre eljutni, és az esetleg eloldott korom részecskék sem kerülnak át csak
úgy a részecske szűrő kimeneti oldalára, tehát a hatás nagyon kétséges, és kis
mértékeű, Inkább szükség megoldást jelenthet.
2.
A részecske szűrő kiégetése.
Ilyenkor a kpuffogó szétszerelésével magát a részecske
szűrőt akár kívülről melegítve, levegő befújással kiégetik. Előnye az aránylag
magas hatásfok, hátránya, a kikerülő ( kifújt ) elégett korom a levegőbe kerül,
súlyosan szennyezcve a kornyezetet, és nagy felkészülést, technikai hátteret
feltételez. Sok esetben csak a szűső betét külső rétegei tisztulnak meg, a betét
belső, a melegítéstől távolabb eső részei kevésbé.
3.
A részecske szűrő kimosása
A kipuffogó szetszerelése után a megfelelő csöveket le
kedugózzák és az egész dobot a katalizátorral és DPF egységgel együtt egy
speciális folyadékkal feltöltik. Ezt a folyadékot úgy alkotják meg, hogy bár a
korom szemcsék mint olyan ( tiszta szén ) nem oldhatók, a korom szemcsék
közötti fizikai kötés ( olaj, zsíros maradványok, egyén oldható alkotóelemek )
megszüktetésével a korom szemcsék még a legeltömöttebb részecske szűrőből is
kimoshatók. A megfelelő idejű áztatás ( időnként átmozgatás, öblítés ha kell )
után a szűrőt nagynyomású mosóval ( speciálisan adalékolt vízzel ) átmossák. A
mosó folyadék az egész dobot feltölti, a legeldugottabb részekbe is eljut,
mindenhol kifejti a hatását. Nagy előnye az igen magas hatásfok, akár a gyári
tisztísági állapot elérése, ami alapvető cél, valamint a kimosott korom nem a
levegőbe, hanem a mosó vízbe kerül, így az kezelhető marad.
4.
A részecske szúrő eltávolítása a rendszerből.
Direkt hagytam utoljára. Nem szabályos, sőt büntethető
megoldás, sok esetben nem is járható. A részecske szűrő kiszerelésével ugyanis
felborul a motor szabályzási rendszere, és ezt csak a vezérlő progra átírásával
a vezérlés átprogrampzásával lehet kiküszöbölni, márpedig egyre több gyártó
ennek a lehetőségét kizárja, tehát egyre több esetben maga az út nem járható, a
DPF megszüntetésével a motor nem fog megfelelően működni, folyamatos hiba jelet
ad, vagy éppen egyáltalán nem is műkörik.
Hibajelzés a műszerfalon :
A fenti okok miatt mi a GreenHand részecske szűrő tisztító
koncentrátumot javasoljuk, ami Magyar fejlesztés és gyártás, kb fél év
kísérletezése után állt össze a legmegfelelőbb receptúra.
A GreenHand részecske szűrő tisztító koncentrátum környezet
barát anyag, a környezetben 90% fölött lebomlik, nem tartalmaz szulfátot, vagy
egyéb súlyosan mérgező adalékot, teljes mértékben közömbösíthető.
Használata igen egyszerű.
A koncetrátumot tiszta, minimum kézmeleg ( de lehet melegebb is ) csapvízzel 1:1 arányban higítjuk, majd a
leszerelt részecske szűrőt a kimeneti oldalon, és a kivezetéseknél víz záró
módon ledugózzuk, és azt csurig töltjük. Ehhez általában maximum 5 liter
koncentrátum elégséges. A feltöltött dobot ha szükségesnek látjuk időnkét
megmozgatjuk, és a folyadékot minimum 24 órát ( de inkább 36-48 órát ) hatni
hagyjuk. A ható idő letelte után a folyadékot kiöntjük, majd nagynyomású
mosóval először a gáz folyás irányával ellentétes irányban ( visszafelé ) majd azonos
irányban, az irányokat többször váltva kimossuk, maíg a kifolyó víz teljesen tiszta nem
lesz.
Ez után a részecske szűrőt a megfelelő módon vissza
szereljük, és a jármű újra használható.
Figyelem !
A felhasznált GreenHand részecske szűrő tisztító folyadék
újra már nem használható fel, a szennyezett folyadékot veszélyes hulladékként
kell kezelni !
Mivel a tisztítás ( ha az üzemeltetési körülmények azonosak
)időnként szükséges folyamat, a jármű élete alatt azt többször ( szésőséges
esetben akár 1-2-szer évente ) el kell végezni, az nagy költséggel is járhat,
és ezért az otthoni, kisműhelyi körülmények jelentősen csökkentik az anyagi ráfordítást.
A hatást két módon tudjuk ellenőrizni.
1.
Autó diagnosztikai műszerrel
Az autó computeréből a megfelelő adatok kiolvasásával a
tisztítás hatásfoka pontosan megállapítható, ez új autónál maximum 2-3%, ez egy
megfelelő tisztítással is elérhető, de az 5% már nagyon jó érték.
2.
Próba úttal
A próba úton ( ha nincs műszerünk ) az autó nem adhat hiba
jelet, illetve ki kell kényszeríteni, hogy az autó katalizátorja beindúljon, ez
általában a megfelelő kipuffogó gáz áramást ( is ) jelenti egyben, ez pedig azt
mutatja, hogy a tisztítás hatásfoka, bár a pontos értéket nem ismerjük meg,
megfelelő volt.
A szerelés ilyen módon néhány megfelelő eszközzel akár
háilagosan is elvégezhető, alacsony költséggel olyan időszakban, amikor a jármű
egyébként sem üzemel, így a termelésből sem kell hosszabb időre kivenni azt.
A GreenHand részecske szűrő tisztító koncentrátum megtalálható a Műhelynet webshopban, és néhány viszonteladónál is.
Remélem cikkemmel segítem a gazdaságos jármű üzemeltetést,
ha bármilyen kérdésük felmerül, kérem keressenek minket elérhetőségeinken.
Jó munkát kívánva maradok tisztelettel.
Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és webshop
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése