2015. szeptember 24., csütörtök

Önmentő csörlőkről általában, tudni valók

Néhány tudni való, mielőtt önmentő csörlőt vásárol

A csörlőkről sok tévhit, de sok komoly tudni való is kering mindenfelé, ezért igyekszem tömören összefoglalni az ezzel kapcsolatos tudnivalókat.

A csörlő kiválasztása :
Csörlőt alapvetően terhelés/terhelhetőség alapján választunk, és a szerint, hogy kézi vagy elektromos meghajtással szeretnék-e használni.
Kézi csörlőt általában utánfutókon ( autószállító, quad, hajó szállító ), építkezéseken, vagy vésztartaléknak válasszunk. Elektromos csörlőnél mindig figyeljünk az elérhető táp értékére, azaz 12V-24v egyenáram, vagy 230 V váltóáram. Speciális esetekben mechanikus maghajtás hidraulikával, direkt hajtással.
Evidens, hogy autókra 12 vagy 24 V-os csörlőt választunk, ezek a legkönnyebben felszerelhető és üzemeltethető gépek.
Vannak még direkt és hidraulikus csörlők is, ezek csak a meghajtás módjában térnek el a kézi vagy elektromos csörlőktől, egyéb technikai méretezésükben nem.

Önmentő csörlő méretezése:
Autókra, terepjárókra un. önmentő csörlőket használunk, arra az esetre ha elakadunk valahol és ki kell húzni magunkat.
Alapszabály, hogy a csörlő maximális húzó ereje minimum a mentendő jármű súlyának a kétszerese legyen. Ez esetben nem érhet nagy meglepetés.
A csörlők sorozatszáma általában a maximális húzóerő első kötélsoron, angol fontban megadva, ennek kg értéke kb. a fele alatt van kicsivel.
A terhelhetőség az effektív emelési teljesítményt ( súlyt ) adja meg, azonban az önmentő csörlők csak vonszolásra valók, emelésre nem szabad használni biztonsági szempontok miatt, de erről majd később.
sorozatszám/terhelhetőség ( kb. ):
2000-es=900 kg
3000-es=1400 kg
6000-es=2700 kg
8000-es=3600 kg
Tehát egy terepjáróra általában minimum 8000-es csörlő kell.

A csörlő felszerelése:
Minden esetben bízzuk szakemberre a felszerelést ! Ha mégis magunk csináljuk, vegyük figyelembe, hogy éles körülmények között a csörlővel ( fordító csigákkal akár ), de a névleges húzóerő 2-3 szorosát is fogjuk húzni !
A felszerelés helyét e szerint válasszuk meg, és rögzítsük oda a csörlőt.
Általában a csomagban kapunk gyári csavarokat, ha lehet, ezeket használjuk. Ha nem akkor semmiképpen sem vékonyabbat, és minimum 10.9 minőséget.
Lehetőleg az autó/utánfutó alvázára közvetlenül tegyük a csörlőt, ha plusz tartó bakot, platformot építünk be, akkor azt is megfelelő csavarozással, vagy hegesztéssel rögzítsük.

A csörlő használata előtt :
Figyelem ! A csörlőzés veszélyes üzem ! Ha nem tapasztalt, kérjen tanácsot ismerősétől, vagy éppen Tőlem ! Szívesen segítek !
Ha csörlővel dolgozik, a folyamat minden részét kövesse fokozott figyelemmel !

Munka / csörlőzés közben is óvjuk a természetet !
csörlőzés közben nem az a cél, hogy döntsük/irtsuk a fákat, hanem, hogy saját magunkat vagy társunkat mentsuk ki a sár vagy egyéb természeti csapda fogságából.
Használjunk favédő hevedert, talajhorgonyt, horgony vasakat, stb, hogy a környéket csak annyira túrjuk fel/szét amennyire feltétlenül szükséges.

Csörlőzés alatt :
A kötelet csak kesztyűvel vagy egyéb segédeszközzel fogjuk meg ( pl. kampó ).
Ha a kötél hosszú, tegyünk rá a láthatóság kedvéért egy rongyot ( egy láthatósági mellény tökéletes megoldás ) , vagy faágat, nehogy más autó neki menjen vagy ember átessen rajta.
A feszülő kötélen ne lépkedjünk át, sem fölötte, sem rajta, ne álljunk a húzás irányába.
Ha hosszú a kötél, és nagy terhelésen dolgozunk, érdemes egy súlyt akasztani rá ( pl. homokzsák ), így az esetleg ostorcsapás módjára elszabaduló szakadt kötél nem csapódik messzire, kevesebb kárt okozva bennünk, társunkban vagy a technikában.
Legyünk figyelemmel a csörlőre, ne használjuk nagy terhelésen fölöslegesen hosszú ideig. Ügyeljünk rá, hogy azonos elektromos teljesítmény mellett a csökkenő tápfeszültség növekvő áramerősséget eredményez, és ez fokozott melegedéssel jár. Szükség esetén ráöntött, ráfolyatott vízzel is hűthetjük a csörlő motorját.
Ha túl nagy terheléssel dolgozunk, ne erőltessük a motort, inkább használjunk fordító csigát de végső esetben egy-két sekli is megteszi. Ezek méretezése mindig legyen összhangban a csörlő teljesítményével.
Mindig szemből csörlőzzünk, ha ez nem lehetséges, használhatunk segéd kötelet egy csigával, ezzel kikötve fordítva el a húzás irányát.

Fő különbség a vonszoló és emelő csörlők között :
A vonszoló ( önmentő ) csörlőkön is van fék, de nincs fix biztosítású retesz vagy kötél fék ami a kötél véletlen vagy akaratlan kúszását, megindulását abszolut biztos módon megakadályozná. Tehát ezeken a csörlőkön a kötél "kúszasa" terhelt állapotban lehetséges, és nem kizárt.
Az emelő csörlőkön megfelelően mértezett automatikus fék, vagy retesz dolgozik, mely biztonságosan rögzíti a kötél dobot és/vagy magát a kötelet megindulás, leszaladás ellen. Ez utóbbi emelő csörlők a vonszoló csörlőknél lényegesen drágábbak, és un. emelő gép minősítéssel kell rendelkezzenek.

Bármilyen segédeszközt használunk, mindig az adott célnek megfelelően kialakított és méretezett kiegészítőt válasszunk.

Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és webshop

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése