2019. március 21., csütörtök

Autó akkumulátorok ellenőrzése

Egyik előző írásomban leginkább azzal foglalkoztam, hogyan NEM lehet ellenőrizni egy autó indító akkumulátorának állapotát.

Most hagy írjak arról hogy lehet, illetve kell ezt megtenni, úgy, hogy azt akár otthon, akár komolyabb körülmények között nagyjából a valósághoz közelítő, de minimum használható végeredményhez jussunk hozzá.

Első sorban vegyük számba miért lehet egy autó indítása nehézkes, ami az akku valamilyen meghibásodására utalhat.

Akku lemerülése.
Töltés elégtelenség, valamilyen fogyasztó rajta marad bekapcsolva, a töltő kábel vagy test kábel kontakt hibája.

Akku gyenge "nem teker"eléggé
Test vagy pozitív kábel korróziója, hibája, akkusaru laza, akku lemerült vagy szulfátos és veszett a kapacitásából, önindító szénkefe kopott, önindító menetzárlatos.

A szükséges eszközök nem ezek :





A fenti eszközök feszültség mérők, még ha akku ellenőrzésre is ajánlják azokat. Az akkut, annak állapotára csak nagyon áttételesen lehet következtetni belőlük, kellő tapasztalat és szakértelem nélkül ez nem fog sikerülni, vagy az eredmény nagyon elvisz az erdőbe.

Amire jó : töltő feszültség ( fedélzeti feszültség ) gyors ellenőrzése, szivargyújtós kivitel esetén akár a motortér kinyitása nélkül. Olyan helyeken célszerű, ahol a gyors diagnosztika elegendő lehet ( szervizben előzetes mérések ) illetve modernebb autókon ahol az akku nagyon be van építve, nem hozzáférhető..

Indító akku állapotát ( és általában bármilyen akkumulátor vagy elem állapotát ) csak kellő mű vagy valós terheléssel lehet mérni, különben a kapocs feszültségen kívül nem látunk sokat. A kapacitás, teljesítmény méréséhez mindenképp kellő terhelés kell.


Minimum ez kellene a méréshez :


Vagy inkább ez, de persze ez otthon ritkán fordul elő.



Ezek a műszerek kellő terhelés mellett tudják mérni a kapocs feszültséget, és ebből, a feszültség változásából igen pontosan számolható, illetve következtethető az akku állapota. Ezek mellett azt nehezebb kimérni, hogy a hiba miből adódik, azt több lépésben, ellenőrzött és teljes akku töltés után lehet csak elvégezni.

Akku problémára utalhat ha az indító motor nehezen vagy lassan teker, de tolásra indul az autó, vagy gyorsan kezd tekerni, de nagyon gyorsan lelassul a tekerés.

Mindezekért ha pontos értéket vagy diagnosztikát szeretnénk, akkor el kell zarándokolnunk egy megfelelő felszereltségű műhelybe.

Ha kérdésük merül fel, természetesen segítünk.

Tisztelettel Bálint Balázs gépjárműtechnikus szerszámspecialista


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése