2016. augusztus 24., szerda

Részecske szűrő DPF tisztítása GreenHand tisztító koncentrátummal

Részecske szűrő tisztítás lényege, és folyamata.

Az autógyárak folyamatosan egyre szigorúbb környezet védelmi előrírásoknak kell eleget tenniük, ezért egyre újabb olyan megoldásokkal állnak elő, melyek a gyártási folyamatot, anyag felhasználást, vagy éppen az üzemeltetést teszik tisztábbá.


Sok esetben mint az nem régen történt különböző trükkökkel próbálnak manipulálni, de van amikor értelmes dolog kerül ki a tervező asztalról.

Hogy a részecske szűrő ( angol betűszó szerint DPF ) mennyire az, megoszlanak a vélemények, de a modern diesel autó nem lehet meg nélküle.



A részecske szűrő feladata, hogy a motorból kiáramló kipufogó gázban lévő korom szemcséket felfogja egy speciális szőrővel, ezzel óvva a környezetet. Tisztítását ( kiégetését ) maga a motor vezérlő elektronika végzi, ha a megfelelő üzemi körülmények fenn állnak. Nagy azonban a hiba lehetőség, ha a nevezett jármű sokat üzemel városi körülmények között, vagy valamilyen más ok miatt a motor üzemanyag fogyasztása változik, ekkor ugyanis nem alakul ki olyan körülmény, amikor a rendszer az öntisztítási folyamatot beindíthatná. Ekkor a részecske szűrő eltömődhet, ami a motor súlyos kárára is mehet.



Ilyenkor van szükség a részecske szűrő ( DPF ) külön tisztítására, ami több módon is történhet.

1.       Spray formában kapható részecske szűrő tisztító.

Több gyártó kínálatában is elérhető, használata úgy történik, hogy ez egyik kivezetést a kipuffogó dobon lekötik ( itt minta vevő, elvezető csövek is vannak ) és azon keresztül a hatóanyagot a részecske szűrő elé befújják. Előny, hogy egyszerű, bárki által kivitelezhető, hátránya, hogy nagyon kis mértékben hatásos, ugyanis a befújt hatóanyag nem képes a teljes felületre eljutni, és az esetleg eloldott korom részecskék sem kerülnak át csak úgy a részecske szűrő kimeneti oldalára, tehát a hatás nagyon kétséges, és kis mértékeű, Inkább szükség megoldást jelenthet.

2.       A részecske szűrő kiégetése.

Ilyenkor a kpuffogó szétszerelésével magát a részecske szűrőt akár kívülről melegítve, levegő befújással kiégetik. Előnye az aránylag magas hatásfok, hátránya, a kikerülő ( kifújt ) elégett korom a levegőbe kerül, súlyosan szennyezcve a kornyezetet, és nagy felkészülést, technikai hátteret feltételez. Sok esetben csak a szűső betét külső rétegei tisztulnak meg, a betét belső, a melegítéstől távolabb eső részei kevésbé.

3.       A részecske szűrő kimosása

A kipuffogó szetszerelése után a megfelelő csöveket le kedugózzák és az egész dobot a katalizátorral és DPF egységgel együtt egy speciális folyadékkal feltöltik. Ezt a folyadékot úgy alkotják meg, hogy bár a korom szemcsék mint olyan ( tiszta szén ) nem oldhatók, a korom szemcsék közötti fizikai kötés ( olaj, zsíros maradványok, egyén oldható alkotóelemek ) megszüktetésével a korom szemcsék még a legeltömöttebb részecske szűrőből is kimoshatók. A megfelelő idejű áztatás ( időnként átmozgatás, öblítés ha kell ) után a szűrőt nagynyomású mosóval ( speciálisan adalékolt vízzel ) átmossák. A mosó folyadék az egész dobot feltölti, a legeldugottabb részekbe is eljut, mindenhol kifejti a hatását. Nagy előnye az igen magas hatásfok, akár a gyári tisztísági állapot elérése, ami alapvető cél, valamint a kimosott korom nem a levegőbe, hanem a mosó vízbe kerül, így az kezelhető marad.

4.       A részecske szúrő eltávolítása a rendszerből.

Direkt hagytam utoljára. Nem szabályos, sőt büntethető megoldás, sok esetben nem is járható. A részecske szűrő kiszerelésével ugyanis felborul a motor szabályzási rendszere, és ezt csak a vezérlő progra átírásával a vezérlés átprogrampzásával lehet kiküszöbölni, márpedig egyre több gyártó ennek a lehetőségét kizárja, tehát egyre több esetben maga az út nem járható, a DPF megszüntetésével a motor nem fog megfelelően működni, folyamatos hiba jelet ad, vagy éppen egyáltalán nem is műkörik.

Hibajelzés a műszerfalon :


A fenti okok miatt mi a GreenHand részecske szűrő tisztító koncentrátumot javasoljuk, ami Magyar fejlesztés és gyártás, kb fél év kísérletezése után állt össze a legmegfelelőbb receptúra.
A GreenHand részecske szűrő tisztító koncentrátum környezet barát anyag, a környezetben 90% fölött lebomlik, nem tartalmaz szulfátot, vagy egyéb súlyosan mérgező adalékot, teljes mértékben közömbösíthető.

Használata igen egyszerű.

A koncetrátumot tiszta, minimum kézmeleg ( de lehet melegebb is ) csapvízzel 1:1 arányban higítjuk, majd a leszerelt részecske szűrőt a kimeneti oldalon, és a kivezetéseknél víz záró módon ledugózzuk, és azt csurig töltjük. Ehhez általában maximum 5 liter koncentrátum elégséges. A feltöltött dobot ha szükségesnek látjuk időnkét megmozgatjuk, és a folyadékot minimum 24 órát ( de inkább 36-48 órát ) hatni hagyjuk. A ható idő letelte után a folyadékot kiöntjük, majd nagynyomású mosóval először a gáz folyás irányával ellentétes irányban ( visszafelé ) majd azonos irányban, az irányokat többször váltva kimossuk, maíg a kifolyó víz teljesen tiszta nem lesz.

Ez után a részecske szűrőt a megfelelő módon vissza szereljük, és a jármű újra használható.

Figyelem !

A felhasznált GreenHand részecske szűrő tisztító folyadék újra már nem használható fel, a szennyezett folyadékot veszélyes hulladékként kell kezelni !

Mivel a tisztítás ( ha az üzemeltetési körülmények azonosak )időnként szükséges folyamat, a jármű élete alatt azt többször ( szésőséges esetben akár 1-2-szer évente ) el kell végezni, az nagy költséggel is járhat, és ezért az otthoni, kisműhelyi körülmények jelentősen csökkentik az anyagi ráfordítást.

A hatást két módon tudjuk ellenőrizni.

1.       Autó diagnosztikai műszerrel

Az autó computeréből a megfelelő adatok kiolvasásával a tisztítás hatásfoka pontosan megállapítható, ez új autónál maximum 2-3%, ez egy megfelelő tisztítással is elérhető, de az 5% már nagyon jó érték.

2.       Próba úttal

A próba úton ( ha nincs műszerünk ) az autó nem adhat hiba jelet, illetve ki kell kényszeríteni, hogy az autó katalizátorja beindúljon, ez általában a megfelelő kipuffogó gáz áramást ( is ) jelenti egyben, ez pedig azt mutatja, hogy a tisztítás hatásfoka, bár a pontos értéket nem ismerjük meg, megfelelő volt.

A szerelés ilyen módon néhány megfelelő eszközzel akár háilagosan is elvégezhető, alacsony költséggel olyan időszakban, amikor a jármű egyébként sem üzemel, így a termelésből sem kell hosszabb időre kivenni azt.

A GreenHand részecske szűrő tisztító koncentrátum megtalálható a Műhelynet webshopban, és néhány viszonteladónál is.

Remélem cikkemmel segítem a gazdaságos jármű üzemeltetést, ha bármilyen kérdésük felmerül, kérem keressenek minket elérhetőségeinken.

Jó munkát kívánva maradok tisztelettel.
Bálint Balázs szerszámspecialista

Műhelynet szerszámbolt és webshop

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése