2018. december 17., hétfő

Levegő csatlakozók és problémáik

Naponta hangzanak el kérdések üzletünkben a különböző levegő csatlakozókról, méretükről, használhatóságukról.

A csatlakozók fajtái. 
Most leginkább a DIN normás csatlakozókről lesz szó, ezek az un. gyorscsatlakozók, amikkel mindenhol találkozthatunk, ahol légtechnikai szerszámok, rendszerek vannak.
2 méretet tartunk, a DIN7,5 ( normál méret ) és a DIN5 ( mignon méret ) melyek kialakításukban azonosak, csak méretükben térnek el.

Anyaguk.
Preferáljuk a réz, vagy nikkelezett réz kivitelt, mert itt sokkal kisebb a korrózió veszélye mint a vas anyagúaknál, tapasztalatunk szerint ezekkel kevesebb a mechanikai meghibásodás is, bár talán kicsit drágábbak, de igazából ez sem jellemző.
Anyaguk szerint lehet fém ( réz, acél, inox ) vagy műanyag, esetleg műanyag-kompozit, acél elemekkel kombinálva.

Extol pérmium nikkelezett réz csatlakozók


Kivitel.
Mint írtam DIN kivitelekről van szó, ezek erősen behatárolják a lehetséges megoldásokat, mégis van pár extra. Van olyan, ahol egy gallér hátrahúzásával tudjuk oldani, máshol gomb nyomásra, sőt vannak olyanok is ahol kétszer kell megnyomni a gombot, mert elsőre a levegőt erszti el a csatlakozó, másodszorra tudjuk szétakasztani azt. Ez egy biztonsági megoldás, hogy a csatlakozót a levegő nyomása ne "vágja" le.
Természetesen a felsoroltakon kívül rengeteg kivitel van, úgy külsőre mint besőre, vagy éppen a tömlő csatlakoztatás lehetőségeiben, ezekre most nem térek ki.

Márka.
Vannak ismert márkák, és vannak kevésbé ismertek, vagy akár noname kivitelek is.
Sajnos a legismertebbeket, mint pl. a Rectus, Festo, erősen hamisítják, így több ügyfelünk is csalódott ezekben, még ha oly drágán is vásárolta, mint az eredetit..
Mi első sorban az évek óta tartósan bevált Extol márkát forgalmazzuk, kiegészítve néhány más márkával, amikkel az esetleg hiányzó méreteket pótoljuk.
Nem hiszek abban, hogy normál felhasználás és igény mellett az egyik csatlakozó 3x, 4x annyit ér mint a másik. Speciális igények mellett persze más a helyzet, de oda nem is gyárt mindenki.

Kopás, elhasználódás.
Tapasztalatunk szerint a kopás első számú oka a kenetlenség.
Mint minden levegős szerszámnak, ezeknek a csatlakozóknak is szükséges a megfelelő, de kis mértékű kenés. Ezt a levegő által szállított kenőanyag biztosítja, és nagyon sok olyan esetünk volt, ahol garanciális vagy garanbcián túli meghibásodással jelentkezett az ügyfelünk, de kiderült hogy egy csepp olaj orvosolja a problémát.
Mint minden kopó alkatrész, idővel természetesen ezek is cserére szorulnak, de ez az idő ipari felhasználás mellett is több évre tehető, ha a megfelelő minimális karbantartást megadjuk.

A leggyakoribb hiba a kopás. 
Okai a nedvesség ( víz ) jelenléte és a kenetlenség.



A kopások következményei :
Nehezen csatlakoztatható vagy oldható a csatlakozó
Ereszti a levegőt
Szétcsatlakoztatás után nem zár le.
A kopott "papa" roncsolja a "mama" gumi tömítését, ezzel tönkre téve azt.

Melyik jobb, melyik nem, és mire.
Mint írtam, normál használat mellett nem hiszek abban, hogy egy jól használható közép kategóriás darabnál egy komolyabb nevű sokkal többet ér, annyival biztosan nem mint amennyivel többe kerül.
Specilis felhasználás mellett ( ez lehet vizes környezet, vagy éppen folyadék szállítás, különösen nagy igénybevétel ) természetesen speciális csatlakozók is kellenek, és ezek bizony igén drágák.
Mig pl egy normál csatlakozó 1400-1500 Ft, ugyanannak az inox kivitele 4500-5000 Ft árban van.

Végül is melyiket vásároljuk?
Ha nem tudja mire van szüksége keressen meg minket, és segítünk a választásban.
Normál otthoni, kis vagy nagy műhelyes felhasználásra is teljesen megfelelőek az általunk folyamatosan tartott és forgalmazott csatlakozók.
Szükség esetén különleges igényeket is ki tudunk elégíteni, mert elérhető a mignon méret ( ezeket orvos technikai vagy kisebb méretű eszközökhöz viszik, ahol számít a méret és a súly ), minden méretből és csatlakozóból inox ( rozsdamentes kivitel ), de beszerzünk műanyag, vagy éppen robbanásbiztos csatlakozókat is.

Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecilaista
Műhelynet szerszámbolt és webáruház



2018. december 14., péntek

Szakszerviz vs márkaszerviz

Folyamatosan hallom innen-onnan a szakszerviz és márkaszerviz megjelöléseket, sokszor sajnos rosszul megfogalmazva vagy rosszul értelmezve.


Szeretném kicsit rendbe tenni a dolgot.


Autók használati-kezelési utasításaiban, szerviz könyvében pl leírják, hogy a garancia megléte a márkaszervizben való szervizeltetés, időszakos olajcsere, stb.
Máskor a szakszervizek magas áraira panaszkodnak az ügyfelek, mondván ebben vagy abban a kereskedésben milyen árak vannak.

Sokszor olvasni amikor valaki panaszkodik egy műhely munkájára, és valamely hozzászóló megkérdezi miért nem szakszervizbe vitte az autóját.

Ezek a meglátások, hozzászólások általában tévedések, esetenként az autó tulajdonosok tudatlanságát vagy tájékozatlanságát kihasználva rá is játszanak erre egyes márkakereskedések, márkaszervizek.

Márkaszerviz meghatározása általam úgy, hogy az legyen közérthető.

A márkaszerviz egy bizonyos márka, vagy márka csoport javítására szakosodott, és specializálódott olyan autójavító vállalkozás, ahol gyári célszerszámokkal, gyári technológiai előírások szerint és gyári alkatrészekkel javítják az autókat, a gyártó engedélye alapján.

A szakszerviz meghatározása ugyanígy.

A szakszerviz minden olyan autójavító vállalkozás, melynek érvényes tevékenységi engedélye van autó vagy egyéb jármű javító tevékenységet végezni.

Ez utóbbinál nincs megkötés milyen márkával foglalkoznak, lehet az teljesen egy típusra specializálódott, vagy általános javító műhely is. Itt nem kötelező a gyári technológia betartása, inkább az értelem, a célszerűség és a gyakorlat vezérli a javítást. Nem kötelező a gyári cikkszámos célszerszámokat tartani, javíthatnak ( természetesen szakmai mérlegelés után ) utángyártott, gyári vagy OEM alkatrészekkel, akár bontott alkatrészeket is beépíthetnek. Nincs megkötve a használt kenő és segéd anyagok márkája, vélt vagy valós minősége sem.
Mindez nem jelenti azt, hogy a szakértelem vagy a kiadott elvégzett munka minősége alacsonyabb lenne, vagy a szakemberek képzettsége elmaradna a márkaszervizekétől.

Ma már az sem különbség, hogy hol milyen képzéseken vesznek részt a dolgozók, a magára valamit is adó szervizek mindegyike időszakosan képezteti a munkásait, folyamatosan megismertetve őket a legújabb technikai vívmányokkal a szakmájuk táján.

Meglátásom alapján nem igaz az az állítás, mi szerint egy márkaszervizben magasabban képzettek a kollégák, sőt sok esetben épp az ellenkezője is igaz lehet.
Sok esetben valóban egy-egy típus jellegzetes vagy speciális hibáját jobban ismerik, de sokkal kisebb a kombinatív készségük, ugyanis erre nincs szükségük. Kisebb tapasztalatuk van a különleges hibák okának felismerésében, és ki merem mondani sok esetben inkább alkatrész cserélő szakmunkások, mint autószerelők.

Ezzel szemben egy "független" ( értsd márkafüggetlen ) autójavítónál bizony nagy szükség van a gondolkodásra, magas szintű szakértelemre, hiszen akár óránként más márka más hibáival kerülnek szembe. Sokkal szélesebb a látókörük, és ez pont akkor jön kapóra amikor egy olyan hibával találkoznak, amit még tankönyvben sem írnak le, mert hivatalosan nem is létezhet olyan hiba. Megjegyzem sok ilyenbe botlottam már magam is, amikor nem a szakmai tudás közvetlenül, hanem annak a háttér ismereti anyagai, a sokrétű tapasztalat voltak segítségemre az ok megfejtésében.

A márkaszerviz indokai a folyamatos képzés, a speciális szerszámellátás, a magas szintű munka a gyári előírások szigorú betartása.

Mivel régóta vagyok a szakmában, ezek minden betűjét konkrét példákkal cáfolni tudnám. Ez nem jelenti azt, hogy egy útszéli műhely ennél többet tud, de sok esetben bizony kevesebbet sem.
Csak a magam példáját tudom mondani akkor, amikor olyan munkát vállaltunk és végeztünk el az ügyfél teljes megelégedettségére, amit a márkaszerviz motor cserével oldott volna meg, nálunk meg pár tízezer Ft volt a végösszeg. Ez egyszerűen az előírások követése miatt volt, ami ebben az esetben értelmetlen volt, mert sokkal egyszerűbb megoldás is adódott, csak kicsit el kellett vonatkoztatni az írott szabályoktól az íratlanok, vagy a tapasztalat javára.

A következő ferdítés, amikor egy új autó vásárlásánál kikötik, hogy azt csak márkaszervizben lehet javíttatni, különben elvész a garancia.

Valóban, az átvizsgálásokkal, időszakos kötelező ellenőrzésekkel összekötött szervizeket a márkaszervizekben kell elvégeztetni, mert ott rendelkezésre áll az a bizonyos lista, mely szerint végig ellenőrzik az autónkat, sőt sokkal előbb jutnak hozzá a gyártótól olyan leírásokhoz amik az esetleges rendszeresen felmerülő hibákról tájékoztatnak. Ilyenek lehetnek egy hibás vagy alul méretezett alkatrész kötelező cseréje, biztonsági berendezés hibája miatti kötelező ellenőrzés, stb.
Viszont, azokat az időszakos kenőanyag ( olaj ) cseréket, melyek mellé nincs előírva más ellenőrzés ( általában minden második alkalom ), nem kötelező márkaszervizbe menni, elegendő egy megfelelő szakszervíz, ahol ugyanúgy mint a márkaszervizben bepecsételik a megfeleleő helyre az olajcsere tényét, leírva a használt anyagokat, és kész.

Nem elhanyagolható az a tény is, hogy bár a gyári célszerszámok és a gyári javítási leírások elérhetőségét sokáig a gyártók szigorúan titkolták, sok éve már, hogy egy uniós szabályzat ezt a titkolózást megtiltotta. Gyakorlatilag bárki hozzájuthat ezekhez, persze ha van elég pénze rá.

A célszerszámokat, diagnosztikai műszereket, szoftvereket pedig szinte minden esetben igen gyorsan be lehet szerezni ma már a piacról, akár utángyártott, de a gyárival azonos szintű, akár gyári minőségű az.

Sőt!
Vannak olyan hibák, javítási lehetőségek, amelyeket a gyári szerviz nem ismer, vagy ha tud róla, azt nem alkalmazhatja. Ezek a hibák a gyári technológia miatt nem javíthatók. Hogy ez azért van, mert a piacpolitika miatt inkább új alkatrész megvételére kényszerítik a vásárlót, vagy valamilyen számítási eredmény alapján döntöttek így, nem tudhatom, de tény hogy nem egy olyan nagy értékű alkatrész megmentését oldották már meg az egyéb szakszervizek, melyeket a javítási költség akár sok tízsszereséért lehetne csak beszerezni a gyártótól.
Tudnunk kell, hogy ezek a megoldások nem az utcán hevernek, általában sok vagy sok tíz éves gyakorlat, tapasztalat, esetenként kísérletezés eredményei. Viszont ha egy ilyen megoldás a birtokunkban van, az nagy üzleti érték és ütőkártya, mindenki mással szemben is.

Sokan a nem márkaszervizt azonosítják az olajsáros, sötét lyukban dolgozó fusizókkal, akik mindan apróságot elvállalnak, fillérekért javítják az autókat, hiszen semmilyen közteher vagy kötelező költség nem terheli őket, és folyamatos életveszélyt idéznek elő az utakon.
Sőt még ezt a fenti meglátást is részben vitatom, hiszen attól, hogy valamelyik szerelőnek a műhely kialakítása nem olyan mint egy szépen burkolt csarnok, még meg lehet a szakértelme, és a felszerelése a magas szintű javításhoz.

Tudok olyan nagy nevű márkaszervizről, akiknek a munkája után egy másik, a márkára szakosodott szakszerviznek állandó munkája van, ugyanis abban szakszervizben jóval magasabban képzett dolgozók dolgoznak, akik az adott márka minden porcikáját évek tapasztalata szerint jól ismerik, míg a nagy nevű márkaszorvizt sokszor csak ugródeszkának, vagy átmeneti melegedőnek használják, amíg jobb nem lesz. Eszük ágában sincs sok esetben ott maradni, mert ilyen vagy olyan okok miatt nem is fizetik meg úgy a kollégákat. A nagy fluktuáció miatt pedig nem tudnak beletanulni a márkába, nem ismerik meg azt eléggé, tehát nem is tudnak elég magas színvonalú munkát végezni. Így a márkaszerviz javításai után a független szakszerviz feladata a nem megfelelően rögzített burkolatok újbóli felszerelése, az eltört patentok cseréje, gyakorlatilag a márkaszerviz munkájának befejezése, esetenként kijavítása.

Természetesen a márkaszervizek is kinevelhetik a kiváló szakembereiket, akár specialistáikat, akikre az oda járó ügyfelek akár várnak is, csak ne más javítsa az autójukat. Ezek a szakik valóban olyan szakemberek, akik a hivatásukkal szemben alázatosak, hajlandóak és tudnak is fejlődni ahogy a márka is fejlődik, nyitottak az új információk irányába. Ők azok akik esetenként húzzák a szervizt, mondhatni akik miatt sokan oda járnak. Viszont ők azok akik egy idő után elhagyják a márkkaszervizt és saját parxist nyitnak, magukkal víve a szaktudásukat és sok esetben az ügyfél körüket is.

Pontosan emlékszem arra, amikor még szakközépiskolás koromban mint tanulók kerestük a szakmai gyakorlatok helyét. A mi időnkben még nem a tanuló, hanem az iskola szerződése adta meg hol lesz a szakmai gyakorlat, esetemben, és általában a hunkarocamion, a fősped, vagy valamelyik volán telep volt ez. Viszont többen is voltak akik családjában már volt gyakorló autószerelő saját megfelelő műhellyel és ekkor az iskola engedélyezhette, hogy a tanuló ott töltse a gyakorlati idejét. Nem tudom elmondani mennyire irigykedtük ezekre a srácokra, hiszen már akkor pontosan láttuk, hol van a nagyobb és/vagy az életben jobban hasznosítható szaktudás.

Van még sok érvem erre és arra az oldalra is, pl az, hogy a márka szervizek a 20-25 évesnél idősebb autókkal sok esetben egyszerűen nem tudnak mit kezdeni, hiszen a javítástechnológia már feledésbe merült ( a technika fejlődésével a javítási utasításoknál minden autógyártó átállt a nyomtatott helyett a digitális formátumra, amiből a régi típusok adatai, leírásai rendre kimaradnak ), akik értettek az adott típushoz már nyugdíjasok, alkatrészek gyári forrásból nem vagy csak igen nehezen elérhetők.

Végül pedig megint kijelentem, hogy nem helyezem előrébb sem a márkaszervizt, sem a szakszervizt. Mindkét esetben vannak nagyon magas színvonalú és nagyon jól dolgozó vállalkozások, és mindkét esetben vannak olyanok, ahonnan leginkább menekül az ügyfél.

Tisztelettel
Bálint Balázs

Műhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház


2018. december 10., hétfő

Drótkötél emelő szerkezetek helyes kezelése

Ne tévesszen meg senkit a cím, az alábbi írásommal inkább elrettenteni szeretnék.

Minap egyik partnerünknél járva figyeltem fel egy horogban végződő drótkötél szerkezetre, amely első ránézésre is, hogy is mondjam, nem volt túl bizalom gerjesztő. Mi több, érdeklődésemre elmondták ártatlan arccal, hogy persze hogy használják, miért ne...

Szerintem döntsék el maguk.

Mivel jómagam emelő emelőgép/daru kezelő és az ezzel összetartozó darukötöző vizsgával is rendelkezem, valamint jó pár évet eltöltöttem daruk és különböző emelő gépek szerelésével, kezelésével, van némi fogalmam arról, hogy egy emelő kötelet, vagy egyéb szerelékeket hogyan kell használni, tárolni, ellenőrizni.
Na a nevezett darab a világon semmilyen követelménynek nem felel meg.

Vegyük sorban.
- Egy emelő kötelet addig lehet használni, amíg egy pászma vagy egy méteren maximum 10 elemi szál szakadás nincs rajta. A kisebb sérüléseket engedi a szabályozás, egy részt mert azok szinte elkerülhetetlenek, más részt az emelő kötelek 5x, a hozzájuk tartozó szerelékek szintén 5x túl vannak méretezve.
Megjegyzem, amikor először tanultam erről még '89-ben, akkor hétszeres, utána '95-'96 környékén hatszoros, most ötszörös túlméretezéssel kell tervezni és számolni. Ez az engedmény minden bizonnyal az új gyártási minőségbiztosításoknak, és a sokkal egyenletesebb szintű gyártási minőségnek köszönhető.

Ez így nem szép látvány, leginkább elborzasztja a nézelődőt.


- Emelő horgot meghajtani, vagy hajlott, kinyílt horoggal tilos dolgozni.
Nem hogy hajtogatták a horgot, még be is lett vágva, jól láthatóan a biztosító fül csonkját vágták le róla



- A kötél visszabandázsolása nem lehet sérült.
Erre mit mondjak ??


- A kötélen jól láthatóan fel kell tüntetni a terhelhetőséget.
Ilyen sehol nincs rajta.

Ezek mellett ami szintén a használhatóságot kizárja az a jól látható korrózió a külső felületeken, ez persze feltételezi, hogy belül is minimum ugyanilyen, mi több akár sokkal rosszabb is lehet, a mostoha tartási körülmények miatt.
Még egy észrevétel, a bandázsolás, nem is annyira a minősége, mert az szót sem érdemel, olyan, mintha nem is lenne, hanem a kivitele. Manapság nem használják ezt a megoldást, hanem préselik a kötél végeket. A huzalos bandázsolást már csak igen ritkán alkalmazzák, de sok mai szakember nem is ért már hozzá, a kötél végek visszafűzése külön tudomány.

Nehéz ezek után megszólalni, főleg ha belegondolok, hogy ezt az izét még használják is.
Kis öröm az ürömben, hogy állítólag csak egy telepen belül egyes emeléseknél használják, így legalább csak azok vannak életveszélyben akik ott vannak, nem esetleg egy ártatlan nézelődő az utcán.


Tisztelettel Bálint Balázs
Műhelynet szerszámboltwww.muhelynet.hu és szerszám webáruház





2018. december 3., hétfő

Alu vagy acél felni?

Sok nézet van ebben a témában, most a magam magán és szakmai álláspontját és meglátásaimat írom le.

Nem kívánok most kitérni a méretre, kinézetek sokaságára.

Első sorban tisztázzuk mi micsoda.

Acél felni.
Acél lemezből hegesztve, sajtolva, formázva készült keréktárcsa.

Alu vagy könnyűfém felni:
Alumínium ötvözet vagy más könnyűfém ötvözetből öntéssel ( présöntéssel ) készült keréktárcsa, ami lehet egy vagy több részből is, ez utóbbi akár csavarozva akár hegesztve.

Nem azért könnyűfém, mert feltétlenül könnyebb mint az acél felni, hanem azért mert az alapanyaga könnyűfém, azaz jó részt alumínium, és ennek ötvözői.

Az acél felni formája, kialakítása a gyártás technológiája miatt aránylag behatárolt, bár anno sok olyan szép darab is készült, aminek a kinézete vetekszik néhány alu ( maradjunk e megnevezésnél ) felniével. Manapság egy kaptafára készülnek, úgyis megy rá dísztárcsa, ez jóval olcsóbb megoldás. Mindezekért ezeket a felniket szinte csak fekete színben gyártják, hogy a dísztárcsa kinézetébe ne zavarjon be, ne látszék mellette más felület.

Az alu felniknél sokkal nagyobb a tervezési, kivitelezési szabadság, úgy fomára, kiakaításra, mint pl a felület finomságára. Lehet matt, polírozott, vagy szálcsiszolt, festett, esztergált felület is, lehet natur vagy festett, akár több színű is.

A választást sok oldalon online próba lehetőség is segíti.

Megkeressük katalógusból az autónkat és virtuálisan fel tudjuk rá próbálni a lehetséges felni választékot. Nagyon jó eladási technika.


Az utcai alu felni csak látványában jobb mint az acél, kevés valós előnye mellett sok a hátránya is.

Az alu felni előnye, a dizájn, általában nagyobb merevség, de hártánya a sérülések sokkal nehezebb és drágább javíthatósága, és a bekerülési ára.
Az acél lemez felni előnye az ára, a könnyű javíthatóság, esetleg alakíthatósága, kisebb a sérülékenysége, hátránya, hogy nem olyan szép.

A korróziót azért nem írtam egyik javára vagy hátrányára sem, mert az mindkettő esetben fenn áll, ez ellen csak jó alap festéssel, és utána gondos figyelemmel lehet tenni.
Az acél felni rozsdásodhat sérülés esetén, de az alu felni is korrodálódhat, mégpedig elég csúnyán.

Nyárra vagy télire?

Ezt igazából döntse el ki-ki maga.

Általános nézet, hogy nyárra alu míg télire acél felnit használjunk, ennek több oka is van.
Nyáron szép az alu felni, télen viszont a hóban sérülékenyebb, akár egy keményebb jég darab is megsértheti a skszor milliós tételű felnit. A hóban, sárban az esetleges úthibák kevéssé látszanak, nagyobb a sérülés veszélye, és bizony a sólé is meg tudja enni akár egy idény alatt.

Sokan persze egy garnitura felnit használnak télen nyáron, de ez több okból sem célszerű, illetve hosszabb távon drágább is. Erről talán majd egy másik cikkben.

Magam két garniturafelnit használok minden autómra már évek óta, és valóban nyárra a szépség és a látvány miatt alu, télre acél felniket, azokat is dísztárcsa nélkül, mert télen így célszerűbb. A dísztárcsa sérülékeny, leviheti egy nagyobb hókupac, alatta kevésbé tisztul a felni, tele mehet hóval ami aztán jéggé válik, és rohasztja az egész kereket. Nem mellesleg a gagyi barkácsáruházas kategóriájú dísztárcsáktól kiráz a hideg még nyáron is, a gyári dísztárcsák meg szinte egy vas felni árával azonosak, ezért ez utóbbiakra vigyázni illik.

Van autóm, ahol téli gumi van a gyári 20 éves alu felnin, mondván annak már úgyis mindegy ( egyébként szép és jól karban tartott felniről van szó ), és fölsöleges lett volna elcserélnem egy acél garniturára, és nyárra egy új, karcmentes ( most még ) 2 éves felni garnitúrára szerelt gumi szettet használok. Mindkettőt szerelt full fém szeleppel, így azt a gumi teljes élettartama alatt nem kell cserélnem sem.

Tévhitek és hamis indokok.

- Az alu felni könnyebb mint az acél felni, ezért kisebb a fogyasztás, jobban kíméli a futóművet.
HAMIS!!
Részben, vagy annyira sem igaz. A magas minőségű, vagy verseny felnik valóban könnyebbek, de ez az utcai általános felniknél nem mondható el. Van, sőt elég gyakori, hogy egy egyszerűbb gyári vagy utángyártott alu felni még nehezebb is mint az azonos autóra való acél felni. Ez a súly többlet akár 2-3 kg is lehet, tehát leginkább a fenti állítás ellenkezője az igaz.

- Az alu felni növeli az autó teljesítményét.
HAMIS!!
Talán az egyik legnagyobb butaság, és összefügg a súly tévhitével. Miért növelné csak az anyaga miatt? Maximum annyira mint egy "no fear" matrica a hátsó szélvédőn.

- Alacsonyabb mértékű lesz a gumikopás.
HAMIS!!
Ez is miért? Nem tudom, de ezt mondják. Ha van két felni, amik azonos méretűek, kialakításúak, de eltérő anyagúak, az miért befolyásolná a gumi kopását vagy egyéb állapotát?

A fenti indokok egyszerűen szakmailag nem megindokolt ferdítések, melyek általában az alu felni eladását hivatottak segíteni.

Az alumínium felnik elterjedésének két fő oka egyszerű és puritán.

1. Kinézet. 
Ez az indok akár a státusszimbolumnak is beillik, meg lehet mutatni nekem ez is bele fér. Ide jöhet még a divat is, akár utcai akár verseny autókra gondolunk, mivel sok alu felni a valóban speciális verseny felniket utánozza, amiknek tényleg van értelmük, de csak ott averseny pályán.
2. Méret.
17" méret vagy a fölött alig gyártanak személyautó acél felnit, sokkal könnyebb alu felnit gyártani. A megalománia már akár 24"-ig elmegy, de gyári autókon sem ritka ma már a 19" vagy akár a 21" kerék átmérő. Ezek a méretek már inkább a prémium kategóriákra jellemzőek, ott pedig a kinézet is igen fontos szempont.

Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház





2018. november 28., szerda

Otthoni fékjavítás menete pontosan

Azaz hogyan javítsunk otthon jól olyan alkatrészt, mint pl. az autók fékjei.

Sok leírás, video kering a neten a járművek és szinte akármilyen szerkezet akármelyik részegységének a javításáról, alkatrész cseréjéről.

Ezek a leírások, utasítások, videók sokszor nem hűen vagy kellő alapossággal mutatják meg a szükséges szerszámokat, munkafázisokat, tennivalókat, mire kell odafigyelni, mire esetleg kevésbé.
Most egy olyan alkatrész cseréjének fogunk virtuálisan nekikezdeni, mint egy autó fékbetétje.

Magam a sok éves szakma tanulás, és több autós szakirányú végzettségem mellett immár 35 éves autójavítói gyakorlattal is rendelkezem, higyjék el tudom mit hogyan kell csinálni, ezért is gondoltam, hogy bár biztosan vannak jó leírások is, de sokak ezeket nem találják meg, és inkább megpróbálok egy olyan átfogó cikket írni, amiből mindenki megtudhatja mit hogyan csináljon, ha a végére nem akar balesetet okozni, esetleg megölni magát, a családját, vagy másokat.

Magyarok vagyunk, mindent megoldunk ha kell, ha nem, de legalább azt csináljuk okosan,megközelítően jól.
Minek fizessünk ki akár 10-20 ezer Forintot egy olyan szerelőnek aki úgyis dúskál a pénzben, azt sem tudja hova tegye, mert annyit elkér amennyit nem szégyell, ráadásul úgysincs ideje, elhajt minket a fenébe, ilyen apróságokkal nem foglalkozik.

Első kérdés, hogy miért kell cserélni a fékbetétet.
Ennek sok oka lehetséges :
- szólt az utolsó vizsgán a vizsgabiztos, hogy nemsokára kell cserélni,
- mondta a haver, hogy vékony a betét,
- a szomszéd Józsi bácsi mondta hogy időnként kell,
- biztos ki kell cserélni olyan régen volt már hozzá nyúlva,
- nagyon vas hangja van, talán érdemes,
- nem fog, stb.

Ha tudjuk mit szeretnénk, zarándokoljunk el egy autós boltba, ne felejtsük otthon a forgalmi engedélyt, mert ennek alapján tudják nekünk eladni a nagy valószínűséggel az autónkhoz való fékbetétet.
Azon elegánsan lépjünk tovább, hogy nem csak a fékbetét kopik, hanem a féktárcsa/fékdob is, mert ezeknek a cseréje bár kötelező lenne a megfelelően elvégzett mérések után eldöntve, de az autógyártók általában ezt csak azért találják ki, hogy lehúzzák az autóst, szinte biztos, hogy jó lesz az még, és csak a tárcsafék betétjét kell cserélnünk. Meg különben is ez a legegyszerűbb és a legolcsóbb dolog, a többi szimpla pénzkidobás.

Milyen gyártmányú fékbetétet vegyünk?
Leginkább amilyet adnak. Úgyis mind egyforma, minek válogatni, az egyik ugyanannyit tud mint a másik, csak a reklám kérdése mennyit kérnek el a különböző márkákért.
Vegyük meg a legolcsóbbat, de ha tele vagyunk lével és bízunk az eladóban, akkor lehet egy kicsit drágábbat is, max majd elmondhatjuk mennyire szeretjük az autónkat, így mindent megadunk neki, meg azért ránézésre a biztonságra is rámegyünk kicsit, elegalábbis amikor a "fácsén" posztoljuk a hét végi munkánkat.

forrás : www.alkatreszek.hu


Nincs mindenkinek otthon szerelő aknája, emelője, műhelye, ezért mondjuk válasszunk egy olyan szép kora őszi napot a munkára amikor még jó az idő, de nincs se túl meleg,s e túl hideg.
Kivételt képehzet ez alól amikor a haverokkal kalákában szerelünk, mert akkor úgyis jobban fogy a sör, a jókedv magasra hág, kit érdekel ha egy kicsit melegebb van, netán fázunk?



A szerelés első lépéseként tehát kell egy olyan fix, lehetőleg szilárd beton vagy szafalt felület ahol a kellő munkát el tudjuk végezni.

Ha ez meg van nézzünk körül mire van még szükségünk.

A munkafázisok során az alábbi szerszámokra lesz szükségünk:
- kell egy autó emelő. Megteszi a gyári emelő is, mert úgyis arra van, de ha műszaki vénával áldott meg az élet akkor biztosan van otthon krokodil emelő is.
- kell kerékkulcs, hiszen le kell venni a kereket ahhoz, hogy hozzá férjünk a fékekhez
- kell néhány egyéb kulcs is, ezeket itt nehéz lenne felsorolni, mert szinte ahány típus annyi féle méret és kialakítás kellhet, a legjobb ha elő veszünk egy csillag-villás kulcs készletet
- legyen nálunk egy kalapács, kb 1 kilós
- kell 1-2 nagyobb lapos csavarhúzó
- vízpumpa ( papagály vagy kacsa ) fogó
- asztalos szorító ha vissza kell nyomni a fék munkahengert
- nem árt ha van szerelő bakunk, bár vidéken ezt téglával oldják meg, de ha nincs az sem baj, majd vigyázunk
- legyen egy kitámasztó ékünk is, de erre is jó a tégla, de ha sima a felület úgysem gurul el az autó munka közben
- kell nyomaték kulcs is, a féknyereg és a kerék végső lehúzásához, de ezt is el lehet hagyni, elég ha jól meghúzzuk a csavarokat

Ekkorra kb így fog kinézni a környékünk :


Vagy igy :



De nem kell ezt az egészet túl misztifikálni!


Álljunk be az autóval a kiszemelt placcra, de úgy, hogy legyen elég helyünk körben a munkához.

Ha idáig eljutottunk, most jön a legfontosabb amit nem szabad kihagyni a munakafázisokból, és ez tényleg a legeslegfontosabb!!








A jó Istenért hozzá ne nyúlj ahhoz a qrva fékhez, mert az nem érdekel hogy megölöd magad, de az én családom is az utcán jár és őket is veszélyezteted!!


Inkább vidd el egy szervizbe, ahol láttak már ilyen munkát, netán csináltak is, fel vannak készülve minden felmerülő hibára, van kellő szerszámozottságuk és szakértelmük.

Mert ha idáig eljutottunk úgy az olvasással, mint az előkészületekkel, akkor az két dolgot jelenthet:

1. valaki tényleg annyira nem ért az egészhez, hogy képes egy ilyen hülyeséget elolvasni hogyan javítson szaktudás nélkül féket

2. ért hozzá és szórakoztatja a sok hülyeség amit leírtam. 
Ez utóbbi a jobbik eset...

Mért hülyeség amiket írtam ?

Mert kihagytam ( szándékosan ) egy marék olyan lépést, ellenőrzést, amit egy normális szerelő soha nem hagy el, leírtam olyan baromságokat amit egy hozzáértő soha nem követ el, nem írtam a célszerszámokról, sok kellő eszközről, elhallgattam vagy elbagatelizáltam egy marék tényt vagy kötelezően elvégzendő munkafázist.

Most hagy kérdezzem meg a tisztelt olvasót, ha tényleg nem autószerelő végzettségű, vagy nem kellő tudás nélkül vágott volna bele a munkába.
Komolyan azt hiszi, hogy az autószerelést könyvből, meg akármilyen hülyegyerekek által feltöltött videókból meg lehet tanulni?
Hogy a tanuló azért ül évekig az iskola padban, mert kint esik az eső vagy hideg van?
Hogy azért találták ki a munka végén kötelező fékmérést mert az úri huncutság?

Na ne vicceljünk már!

Ha tényleg van olyan aki pont a féken akar így spórolni, az egy részt felháborító és szomorú, más részt olyan szégyen, és sötétség, hogy remélem nem jelentkezik.

Szigorúan elitélek minden olyan leírást, videót ami pl. pont az otthoni "fékjavítás csináld magad" kategóriát érinti!

Még egy gyakorlott szakember is véthet hibát, erre igen sok bizonyítk és példa van, és egy kis hibából halálos baleset kerekedhet. Akkor hogy gondolja bárki, hogy hozzá nem értve, vagy majd a többi ugyanolyan fotelszakértő haverjával együtt javítanak egy ilyen alkatrészt, vagy részegységet?
Még az is lehet hogy sikerül, de mi van ha nem?
Ha ez akkor derül ki amikor a munkát befejeztük, és kidöntjük a szomszéd kerítését, még éppen időben, de ha akkor amikor összetörtünk egy rakás autót, netán gyalogosok közé hajtottunk akkor már kicsit késő.

Határozottan kijelentem, engem nem érdekel ki hogyan öli meg magát, ezt felfoghatjuk természetes kiválasztódásnak is, hagy hulljon a hülyegyerek, de az hogy magával ránt a halálba, vagy súlyos sérülésbe másokat a saját felelőtlensége vagy szarrágósága miatt az mélységesen felháborító.

Köszönöm ha elolvasta cikkemet, ha véleménye, hozzászólása van, szívesen veszem.

Tisztelettel
Bálint Balázs autószerelő, gépjármű technikus ( és még sok más )

www.muhelynet.hu


2018. november 22., csütörtök

Sapka vagy lámpa?

Sokszor használunk fejlámpákat, mert egy részt nem látunk, más részt szabad kell legyen a kezünk a munkához.

Mondhatnánk a címben feltett kérdésre, legyen inkább a kettő egyben!



Jön a tél, már valóban beköszöntöttek a hidegek, ilyenkor kell a sapka is.
A fejlámpát viszont sapkára nehezebb feltenni, a pántja csúszkál, és jól ki is áll a fejünk előtt, így szűkebb helyeken nem is férünk el vele rendesen.

Nem mellékesen egy jó fejlámpa oda világít ahova nézünk, így állítgatni sem kell.

Ebben kínál megoldást az az új fejlesztésű Extol Prémium minőségű sapka ami lámpa is egyben.

Erről van szó:

Meleg sapesz, kompakt kialakítás, zsebben is jól efér.


Itt adott egy jól tisztítható kötött sapka, nem túl vastag, de nem is vékony, hidegebb időben ideális. A hátsó részén van egy fényvisszaverő felület ami kerékpározásnál vagy csak egyszerű sétálás közben igen célszerű a jól láthatóság miatt.


Hátul fényvisszaverő a jól láthatóságért.


De elöl van a lényeg!

Elöl egy igen lapos, a fejből alig kiálló ledes lámpa van.
Fényereje több fokozatban állítható, így ha sétélunk, kerékpározunk akkor a nagy fényerővel látjuk mi van előttünk, de ha szűkebb helyen dolgozunk, akkor a kisebb fényerővel nem vakít a munkafelületről visszaverődő fény, vagy éppen minket jobban vesznek észre a közlekedők.
Mi több, a lámpa egy mozdulattal kivehető a sapkából, így a sapka könnyen, akár gépben is mosható.

A lámpatest akár közvetlenül tölthető bármely szabványos normál usb csatlakozóról.


Technikai adatok:
Li-Ion akku, nincs memória effektus, gyorsan tölthető, a töltés vezérlő elektronika magában a lámpatestben van
Akár 2,5 óra működési idő, ez több mint elég.
Akku kapacitás 300 mAh, akku feszültsge 3,7 V, teljes töltési idő kb 2 óra
4 db led, és opál átvilágított felület ez erős és egyenletes megvilágításért
3 változtatható fényerő 100%, 75%, 50%
4x45 lumen fényerő

A lámpa lapos, így helyet nem foglal, akkumulátoros, amit a beépített usb csatlakozón keresztül közvetlenül is lehet tölteni, akár autóban menet közben az egyik munkahelyről másikra menet, akár otthon, de még akkubankról is közvetlenül, kábel vagy átalakító nélkül is.
Maga a lámpa a sapkában egy bevarrt kemény gumi keretben van biztonságosan rögzítve, nem lehetséges, hogy onnan használat közben kimozdul, vagy kiesik.
Viszont a lámpatest szükség esetén kivehető, kicsi, szűk helyeken külön is használható, olyan kicsi, hogy akár mellényzsebben is elfér kényelmesen.

Összehajtva, papír tartóban kínáljuk, mely a kipróbálást is lehetővé teszi.


Nem mellesleg ára a konkurens termékeknél kedvezőbb, a megszokott Extol minőségben.

Érdemes használni, egy felől a kényelmes, a fejet nem nyomó lámpa miatt más részt ne járjanak úgy mint akár magam is, hogy sapkátlan korszakom miatt lassan alig van mit fésülni reggelente.

Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház

2018. november 19., hétfő

Egy szerelőakna építése kapcsán

Mivel a partnerünk nem járult hozzá konkrét hely, vagy képek közzétételéhez, így talán maradjunk abban, hogy lenti írásom egy elvi megvalósítási lehetőség, egy álom, mely valósággá válhat bármikor, bárki számára aki érez rá késztetést, és műszaki, anyagi feltételei is adottak.

Tehát a "mese".

Feladatul kaptuk, hogy kivitelezési megoldást ajánljunk egy személyautó javító műhely szerelőaknájának létesítéséhez.

A műhely tulajdonosa jó autószerelő, de igazából nem tudta mennyibe kerülhet egy ilyen műtárgy, mennyire kell a zsebébe nyúlnia, egyáltalán megengedheti-e magának, illetve mikorra tudja beütemezni a végrehajtást.

Bár a szerelő aknákra is létezik szabvány, és a szabványos kialakítás tervrajzát meg is lehet vásárolni jelenleg 5000 Ft körüli áron, ezt elvetettük, mert ami mindenre jó az ugye igazából semmire sem jó, és nem általános, hanem egyedi megoldást kerestünk. E mellett gyakorlatunkat, a szabványt, és tapasztalatainkat is figyelembe véve igyekeztünk meghatározni a jó méretezést.

Első sorban ki kellett kérdezni a kollégát, hogy a szerelőakna helyileg hol, és pontosan milyen célra létesüljön, ugyanis több lehetőség van.
Tudtuk, hogy személyautó szereléssel foglalkozik a vállalkozás, de milyen autókkal? Beszélgetésünk során kiderült, hogy általános autószerelő szervizről van szó, de e mellett kimondottan javítanak 16-30 fős kisbuszokat is. Ezek a kisbuszok igen hosszúak, akár 7,5-8 m hosszúságúak is lehetnek.
A fizikai méretek ( autók és rendelkezésre álló hely ) miatt 8 m hosszúságú aknát ajánlottunk létrehozni. Ez elegendő a nevezett nagyobb autók javítására is, és szükség esetén akár két kisebb autóval el lehet férni rajta, akár részlegesen, valamint a műhely méretei sem engednek meg nagyobb hosszt.

Az akna szélességének meghatározása.

Egy mai normál autó nyomtávja kb 1400 mm ( Suzuki ignis ) és        ( Mercedes sprinter ), így az akna belső szélessége 1,4 m lett.
Hosszát már említettem, 8 m, a fizikai határok miatt.
Teljes mélysége 1,7 m. Ezt részben saját tapasztalat, részben a partnerrel való egyeztetés adta meg. Inkább picit hajoljunk le néha, mint hogy állandóan kis emelvényeken kelljen dolgoznunk.



Az építési munkafolyamatok.
- térbeton megvágása, feltörése
- akna földmunka, kitermelt föld elszállítása
- akna vízszigetelése, gépészeti előkészítés
- zsalukővel kialakítani az akna falait, a falakat és az alját betonozni
- felső vas keret kialakítása, bebetonozása a tárburkolat javításával együtt
- akna fedés megoldása

Anyag igény fő részei.
- zsalukő 325 db
- beton 8,5 m3
- betonvas 300 fm
- szögvas vagy L vas a keretnek 20 fm

A teljes bekerülési összeg mintegy 700.000 Ft lett az előzetes számítások szerint. Ami ebben nincs benne, azok az olyan tételek amik nélkül az élet nem áll meg, pl. a gépészet, csempe burkolatok, deszkázás.



Egyéb szükséges anyagok, mint kábel csatorna, levegő cső, elektromos vezetékek, kötöző drót, egyebek, rendelkezésre álltak, mint egy régebbi építkezés maradékai. A gépészet egyéb elemei, mint a ledes világító testek ( IP65 ), levegő és elektromos csatlakozók majd később kerülnek beépítésre.

A falazás kialakításánál úgy jártunk el, hogy a majdani akna világítótesteket a falba süllyesztjük, valamint körben a falban, abba süllyesztve rakodó felületet ( mintegy párkányt ) alakítottunk ki. Ehhez, az alapból használt 25 cm széles zsalukő mellett, még két méretű, 50 cm, illetve 15 cm széles zsalukövet használtunk az egyszerűség okán, a kettő különbsége adta ki a "polc" méretét.

A keret erősségét úgy "lőttük" be, hogy az az esetleges ráhajtást is elviselje minden meghibásodás vagy károsodás nélkül, illetve a később behelyezendő aknaperem emelőt is ezen lehessen mozgatni.
Lehetett volna még olajleeresztő edényt és egyéb eszközöket is beépíteni a keretbe, de ezt a megoldást inkább a gyors-szervizzel foglalkozó cégek használják, általános szerelésnél erre kevesebb szükség van, és a helyet is foglalja.



A beton sarokcsiszolóval lett megvágva, hogy a kis forgó rakodó ne törje fel, a beton szélei korrektek legyenek. A vágás szélessége a majdani munka szélességnél 70 cm-el lett szélesebb, bele véve a zsalukövek méretét és némi keretet is.
A földmunkát kis forgó rakodó végezte, amely a föld kitermelése után kanál cserével a földet konténerekbe rakodta, és azt így vitték el. 3 db 8 m3-es konténerrel számoltunk, melyből az utolsó a munka befejeztéig vissza lett tartva, az esetleges föld visszatöltés miatt. A föld kitermelése az akna munkaszélessége+2x25+5 cm-ben lett meghatározva. A szélesebb 50 cm-es zsalukövek helyét a fal rakása közben kézzel alakítottuk ki.
A szigetelést sicofol mélyépítési szigetelő fóliával javasoltuk, ez akár házilag saját anyagával átlapolva hegeszthető, jól alakítható, vágható, megfelelően használva tökéletes vízzárást ad, bár némileg drágább mint a kátrány papír, vagy egyéb kátrányos szigetelők, de sokkal jobban, egyszerűbben használható, nyújtható, formázható.
A szigeteléssel együtt kerültek behelyezésre a majdani világítás és elektromos konnektorok,kapcsolók védőcsövei és a préslég ellátás nyomócsövei is az előre maghatározott helyekre.
A zsalukövek behelyezés után mixer betonnal kerültek kiöntésre, előbb az alsó járó felület, majd az egymással szemben kimerevített falazás. Mivel aránylag nagy falvastagsággal ( 25 cm ) számoltunk, csak kézi tömörítés történt.
A betonozás a már behelyezett és kiszintezett vas keret mellé is megtörtént, mely keretet megfelelő számú és méretű praclival láttunk el, a zsalukő vasalásához is bekötve. A keret mellett a felső látszó felület is ezzel együtt került elhúzásra.
A megfelelő kötési és száradási idő után az akna egy beton festékes festés után használatba került. A fal felület elsimítását, vagy esetleges csempe burkolását az idő rövidsége miatt későbbre halasztottuk, ami gyakorlatilag egyet jelent a "soha"-val :-) .
Az akna lejáratát a célszerűség okán vas lépcsővel oldottuk meg, mely így mobil lett, akár az akna végéből, akár oldalról le lehet jutni. A lépcsőt salgó lépcső elemekből, és 40x20 mm-es zárt szelvényből hegesztettük össze.

A szerelőakna a munkák folyamén jól bevált, fedését 2"-os fenyő deszkával oldották meg, kiálló peremét a jól láthatóság érdekében sárga-fekete csíkozással látták el.
Később az aknával szemben a falra a földszint magasságába egy tükör is elhelyezésre került, ez az aknára való ráállást könnyíti meg a sofőrnek.

A cikkben szereplő képek csak illusztrációk, nem a leírt műtárgyat mutatják.
A leírt munkafolyamatok, ötletek, szabadon felhasználhatóak, ha esetleg kérdés merül fel, abban igyekszem segítséget adni. A leírás minden eleme szabadon felhasználható. alakítható a felhasználó saját felelősségére.
Nem vagyunk építészek, a megoldásokat, építészeti munkákat, felhasznált anyagokat, gép megoldásokat saját tapasztalatunk, és ismeretségi körünk alapján javasoltuk, ezek használatához átvételéhez hozzá járulunk, de ezekre felelősséget nem vállalunk.

A cikkben szereplő képeket a pinterest ötletgyűjtemény oldalról származnak, azok nem a nevezett műtárgyat mutatják, csak szemléltetésnek tettük be azokat.


Tisztelettel
Bálint Balázs gépjármű technikus - szerszámspecialista


2018. november 9., péntek

A telefonos aplikációk térhódítása, és a nagy testvér.

Előző írásomban azt fejtettem ki, hogy gyakorlatilag ingyen eladunk ( oda adunk ) minden adatot magunkról, szokásainkról a kerekedőknek, hogy aztán még többet költsünk náluk.

Az adat hatalom, befolyás, lehetőség.

A személyes adatok birtokában pont azt a teméket lehet kínálni valakinek amit szeretne, az illetőt befolyásolni lehet döntéseiben, zsarolni, irányítani lehet, de ugyanígy lehet tönkre tenni vagy éppen felemelni egy vállalatot, vagy éppen egy országot is.

Megfelelő mennyiségű és főleg minőségű adat ( információ ) birtokában, nem túlzás, hogy akár a világ urai lehetünk.

Minden adat megszerezhető, hogy az egyes emberekről, vállalatokról, országokról, munkákról milyen adat és hol bukkan fel, csak attól függ mennyire értékes az illető projekt vagy személy, de ne legyenek illúzióink a felől, hogy bármely adatunk nem előkereshető, felhasználható ha valaki úgy gondolja.

Kicsit visszásnak tűnhet a történet, hiszen mi magunk is kereskedelemmel foglalkozunk, ha annak igen kis ágával is, de mi is a vevőkből élünk, adatokat kezelünk.

De talán van néhány apró különbség.

Nincs kártya programunk.
Sem személyes sem anyagi vagy technikai lehetőségünk nincs az adatok gyűjtésére, kiértékelésére, célzott felhasználására ilyen mennyiségben, nem is törekszünk erre, bár talán kellene, illetve lehetne.
Kis üzlet vagyunk, személyes kapcsolatokkal, mi a személyes bizalomra fektetjük a hangsúlyt, szerintünk ebben a méretben ez válik be jobban.
Egyszerűen nincs olyan méretű adatbázisunk sem amiből ki lehetne indulni. Még az a több ezer fős adathalmaz is kevés amivel rendelkezünk, itt sok tíz vagy százezres, netán több tízmilliós halmazokról kellene beszélnünk.


Folytatva az előző eszmefuttatást, az abban leírtak még mindig csak a jéghegy csúcsa.

A technika, technológia fejlődik, fokozódik az automatizmusok bevezetése, miként Virág elvtárs szerint a "nemzetközi helyzet" is. Senki ne gondolja, hogy izzadó technikusok elemzik az adatokat papíron rajzolgatva grafikonokat és összefüggéseket, ezek már mind a megfelelő digitális intelligenciák kezében vannak.

A technika fejlődésével az adathalmaz mennyisége és minősége is változik.

Mint írtam a világ legnagyobb adatgyűjtője a Google, és a Facebook.
Mit tudnak a felhasználóról?
Mindent, és bármit!
A keresési előzményeket, érdeklődési körünket, tartózkodási helyünket, családi állapotunkat, barátainkat, és azok helyét, kedvenc szórakozásunkat, netán aberrációinkat, mikor hova mennyivel mentünk autóval vagy repülővel, hol kivel nyaraltunk, kivel találkozunk, sőt még azt is, hogy egy buliban kivel beszélgettünk! Olyan alkalmazásaik vannak amiket földi halandó el sem hisz, azt gondolja, hogy csak a Star trek kitalációja. Tényleg mindent tudhatnak rólunk, ha akarnak.

Ugyanígy az üzletek is fejlődnek

A telefonos applikációk segítségével tovább lehet finomítani a célzott reklámokat.
Gondoljuk el.
A telefonunk nem csak a pontos tartózkodási helyünket is tudja, hanem azt is, hogy éppen merre fordulunk, és mivel a telefonszám alapján ( vagy ip cím szerint ) azonosít minket, teljesen egyedi ajánlatokkal tudnak bombázni.
Nem véletlen, hogy a Club Smat programból saját applikációra tért át a McDonalds. Sokkal pontosabban tudja ezek után mit szeretnénk. Minden telefonról tudja mikor hol vásárolt, mit vásárolt, melyek a kedvenc szendvicsei, milyen gyakran vásárol, stb. Ezeket megint csak az előzőekben vázolt adatokkal összevetve, előre tudja mit fogunk csinálni, mikor hol, mit fogunk venni náluk.

Futurisztikus elképzelések, amik már léteznek, működnek:
- beszélgetünk valakivel egy buliban, amikor is a zsebünkben lévő mobilok helyzetéből és irányából a rendszer tudja kivel mennyi ideig dumáltunk van épp mást csináltunk ( a távolságot is látja, hogy 50 cm, vagy esetleg csak 8-10 :-) ), és másnap már feldobja a Facebook az illetőt hogy jelöljem be mert ismerős. Természetesen azt is tudja a rendszer ha egymásnak háttal vagy egymás felé fordultunk.
- sétálok egy bevásárló központban, ami tele van led falas reklámokkal, és amikor haladok az egyik felé akkor pont azt a terméket fogja betolni reklámba amit a minap vettem máshol, vagy éppen annak a kiegészítő vagy kapcsolódó termékét, hiszen a rendszer tudja mit vásároltam, hol, mikor, mennyi időnként veszek olyan árucsoportból.

Nehezen hihető ugye? De a technika létezik, sőt működik!

Az adatgyűjtés üzletág másik oldala, az adatok értékesítése:
Adatkiadás bárkinek...

A nagy adatgyűjtő vállalkozások ( és itt megint a Google és a Facebook jön a képbe ) külső megkeresésére szinte bárkinek kiadnak adatokat jó pénzárt. De adatok, listák cserélnek gazdát nap mint nap az online értékesítés világában, ahol még annak is külön árfolyama van, hogy az adatok mennyire valósak, élők, firssek.
Persze mindenki dicsekszik, hogy a saját maga által kezelt adatait milyen magas szintű technikával védik, de az elmúlt években erre volt pár durva ellenpélda, amikor több millió felhasználó adatai kerültek ki. Ha ezek rossz kézbe kerülnek ( és miért ne kerülnének ) akkor annak beláthatatlan következményei is lehetnek, üzletileg és akár politikailag is.

Mi ebben nem veszünk részt.
Mint írtam, aránylag kis mennyiségű adattal foglalkozunk, még azokat az adatoknak a jó részét sem gyűjtük, amiket egyébként tudnánk, nem veszünk listákat ( ez szerintem a legocsmányabb üzleti fogások egyike ), és nem adunk ki adatot senkinek, még butított formában sem, kivéve a közvetlenül szükséges adatokat, pl a futárnak a kiszállítási címet, illetve a könyvelésnek a kellő adatokat.

Telefonos aplikációk.

A kártyás rendszerből a McDinalds jó időben, és jó érzékkel lépett ki, időben felismerték, az okos telefonokban rejlő hatalmas lehetőséget.
Felismerték, hogy mennyivel egyszerűbb, ha nem tukmálják senkire a kártyákat, hanem mindenki magától jön rá mennyire jó neki, ha letölti a porgramjukat a telefonjára.

Így több legyet is ütnek egy csapásra.
- a telefonos aplikáció olcsóbb, csak egyszer kell előállítani, nincs reklám vagy más nyomtatási költség, postadíj, stb.
- amint valaki letölti, sokkal több adatot ad meg magáról mint a kártyánál
- lehet tudni az illető mozgását, tartózkodási helyét, pontos életviteli ritmusát, amit eddig nem
- sokkal jobb reklám anyagokat lehet lejuttatni mindenkihez, sokkal olcsóbban
- lehet akár egyéneneként vagy más csoportosításban célzott, egyedi ajánlatokat kiküldeni
- jobban közelít a vírus marketing rendszeréhez, azaz könnyebben terjed, mert megosztható, ajánlható

Ma már egyre több cég áll át erre a megoldásra  fenti előnyök miatt. Az okos telefonok térhódítása olyan mértékű hogy azt nem is hinnénk ha benne élünk sem, és a következő generációk felnövekvésével ez is csak jobban fog terjedni.
Ma már vannak olyan szolgáltatások, amiket egyszerűen nem is lehet mobil nélékül igénybe venni, le kell tölteni a megfelelő programot hozzá, nincs más lehetőség.

Az adatgyűjtés további folyományai.

Az adatgyűjtést, megfigyelést állítólag több országban már állami szintre emelték. Nem csak olyan országokról beszélek, ahol totális diktatura van ( pl Kórea ) hanem olyan helyekről ahol egyébként demokrácia van, de az ország érdekeire való hivatkozással ezt állítólag mégis megteszik.
Több cikk is szól arról, hogy Kínában vagy Dubaiban a térfigyelő kamerákat összekötötték a komplett informatikai adatgyűjtő rendszerűkkel.
Ez alatt értsük, hogy a demográfiai. családi adatokat, banki, pénzügyi adatokat, politikai, bűnügyi nyilvántartásokat, és szinte mindent amit egy rendszer vagy ország tudhat az ott élőkről, legyen az illető állampolgár vagy sem.
Kína pl. kifejlesztette saját chat programját is ( ott elvileg nincs Facebook, Google ), amit a világon több mint 1.400.000.000-an használnak, naponta több mint 950.000.000 bejelentkezés van. Nem mondom, hogy az infrmáció szerzés állami szinten volt a cél, de ekkora adatmennyiségből már lehet válogatni...

A WeChat logója


A program egyébként a Facebook kínai megfelelőjének a Weibo-nak a levelező programjának indult, de ma már elektronikus levelezésre, telefon beszélgetésre, hang és video üzenetek továbbítására, sőt a bankszámlával összekötve általánosan fizetésre, egymás közötti pénzküldésre is használható, lehet azon keresztül rendezvényre regisztrálni, és belépő jegynek is használható, lassan mindenhol ( még taxiban is ) lehet fizetni vele, szerintem az egyik legjobb ilyen jellegű program a világon. Nem mellesleg teljesen ingyenes ( nem véletlenül ), és több funkcióját magam is használom. Jelenleg több fejlesztés mellett azon is dolgoznak, hogy a világon bármely bankszámlával össze lehessen kötni, most egyébként is ez a trend, hogy a kártyás fizetésből kihagyjuk magát a kártyát mert az a rendszernek egy drága, és fizikailag sérülékeny része.
Nem véletlenül aWeChat egyre népszerűbb a világ minden táján, Kínán kívül leginkább Európában és az USA-ban.

Egyes cikkek szerint a kínai rendszer a legdurvább, a sok millió ( állítólag mintegy 200 millió, és növekszik ) kamerával, arc és egyéb felismerő rendszerrel, és ezen rendszerek összekötésével.

Állítólag így figyel a nagy testvér Kínában.

A rendszer üzemeltetése hivatalosan a bűnözés visszaszorításáért fontos, de valljuk be egy ekkora országot ( akár más hasonló méretű országot, gondolok itt az USA-ra vagy Oroszországra is ) nem lehet csak szép szóval irányítani, előre vinni, fejleszteni.

Dohaban pedig kimondottan büszkék arra, hogy a nagy számú és magas szintű megfigyelő pontnak hála, a világ legalacsonyabb bűnözési rátájával dicsekedhetnek. Itt egyértelműen az elrettentésen van a fő hangsúly.

De ugyanígy durván figyelt terület Japán legtöbb nagyvárosa, és a világ rengeteg városának egyes kiemelt részei. Érdekes módon olyan országok is hihetetlen mennyiségben gyűjtenek adatokat kamerákkal, mint az emberi jogok fő harcosa az USA, vagy Izrael, bár előbbi inkább elektronikus és távközlési rendszerekből, az utóbbi pedig titkosszolgálati és kormányzati rendszereken keresztül.

Tehát a nagy testvér egyre jobban és többet tud rólunk, akár mit is csinálunk. Mi lehet a megoldás? Nem tudok erre ötetet adni, talán éljünk tisztességesen törvényeket betartva, és akit zavar hogy minden percét megfigyelik, az kültözzön valahova egy hatalmas erdő közepére. Csak ne vásároljon kártyával, mert akkor ott is lőttek az elszigeteltségnek :-)

Az adatokat pedig folyamatosan adják-veszik, hol az országot irányító szervezetek, hol azok ellenségei használják fel azokat, hol egy-egy kisebb vagy nagyobb kereskedő cég, legyen az az adott országban belföldi, vagy nemzetközi.

Az adat jelenleg a legnagyobb tőke, és ez adja a legnagyobb hatalmat is, ezt ne feledjük.

Ne legyenek illúzióink e felé halad a világ...



Tisztelettel Bálint Balázs

www.muhelynet.hu



2018. november 5., hétfő

A pontgyűjtő kártyák háttere, azaz mit fizetünk a pontokért?

A pontgyűjtő kártyák története, és lényege.

Senki ne higgye, hogy a pontgyűjtő kártya és a rajta lévő pontok ingyen vannak. De nem ám! Nagyon sokat adunk értük!

Alap igazság a világban, hogy az információ egyenlő a hatalommal.
Ha van információnk kellő mennyiségben, és azt jó tudjuk feldolgozni, elemezni, akkor nagy biztonsággal meg tudjuk jósolni a jövőt, mi több, akár irányítani is tudjuk azt.

Tévedés lenne azt hinni, hogy a legnagyobb információ gyűjtő hálózatok a világban a titkos szolgálatok, vagy egyéb katonai, rendészeti szervek.

Ó nem!!

A legnagyobb ilyen cégek a kereskedelemben, ott is ma már az online kereskedelemben vannak jelenleg.

Ilyenek első sorban a Googgle, és a Youtube, utána jönnek a legnagyobb kereskedői hálózatok, áruházak ( Pl Sears, Ebay, Banggood, ) és így tovább.
Az megszerzett adatok nem csak arra jók,  hogy a saját szekerüket tolják, azokkal kereskednek, adják veszik azokat. Az üzletnek kicsi ám nem elhanyagolható része az, hogy ma már az állami szervek is csak bizonyos igen kis százalékát gyűjtik maguk az adatoknak, hiszen törvény kötelezi a legtöbb országban a nagy mennyiségű adattal rendelkező vállalatokat, a megfelelően szűrt vagy teljes adatállomány átadására a számukra ha azt kérik.
Az adatok mennyisége, és minősége folyamatosan nő az elektronika totális tárhódításával, és folyamatos fejlődésével.



A hőskor, azaz a legnagyobb vásárlói kártya kibocsájtók a világban és Magyarországon.

A világ első és legnagyobb ilyen rendszerét a Sears hozta létre, és bár előtte is voltak kezdeményezések ez ügyben, de ők ismerték fel annak a jelentőségét, illetve náluk állt össze a kép, hogyan lehet szinte ingyen megszerezni a vásárlói szokásokra vonatkozó adatokat, és azokat hogyan kell megfelelően központosítottan felhasználni. Igaz a cég ma már nem úgy fut mint anno, de ezt a lépést már nem lehet elvenni tőlük.

Magyarországon a Supershop, a Smart és a Tesco a legnagyobbak, persze az indulás után ezek is változtak, átalakultak, idomultak az új lehetőségekhez.

Kis áttekintés a legnagyobb hazai pontgyűjtő hálózatokról.

Supershop rendszer
A 2000-ben indult program az első és legnagyobb hazai rendszer, jelenleg mintegy három millió felhasználóval, és 800 elfogadó hellyel, hetente 1,8 millió használattal. Fő partnerek SPAR, OBI, OMW, Burger King. Visszatérítés a vásárlások után ( partnerenként eltérő ), kb 0,2-0,4%.



Tesco
2010-ben indították a programot, mely mára   Nagy ötlet volt, hogy az igényelt kártya mellé két darab kulcstartót ( kis formátumú kártyát ) is adtak, ami a valódi kártyát tudja helyettesíteni, illetve már megalkották a mobil applikációt is a rendszerhez. Visszatérítés a vásárlások után 0,5%.



Multipont rendszer
Kimondottan hazai rendszer. Fő tagjai MOL, OTP, CBA, KFC üzletek. Visszatérítés a vásárlások után 0,4%.,



Clob Smart
Eredeti értékesítő tagok Shell, McDonald's. Az együttműködést 2017-ben megszüntették, a Meki saját telefonos applikációval nyomul tovább.



A kártya kibocsájtók, nem jófejségből tolnak a rendszerbe százmilliókat.
A kártyák készíttetése, a nagyon erős reklám támogatás hihetetlen mennyiségű pénzbe kerül, de e nélkül nem működik a rendszer.

Hogyan fizetünk ezért, miért éri meg a kártya kiadójának, vagy a rendszer üzemeltetőjének?

Sokan nem tudják, sokakat nem érdekel, pedig ez csak a jéghegy csúcsa.

Önkéntes adatszolgáltatás
A vásárlói kártya igénylésekor egy sor alap adatot megadunk magunkről, amik egy érsze kötelező, más részük nem, illetve hazudozni is lehet, de azt a kis százalékot kiszűri a rendszer. Ilyenek pl:
név, nem
születési hely és idő
lakcím
mobil telefonszám, elektronikus levélcím
családi állapot
fizetés
vagyoni helyzet ( van-e autó lakás )

Mit ér el a rendszerrel közvetlenül vagy áttételesen a rendszer üzemeltetője?
Több vásárlás, magasabb kosárérték. Mivel a pontokat egész 100 ( vagy ennek többszöröséért ) forintonként adják, sokan még vesznek valami kis bizbaszt hogy legyen még egy pont.
Nagyobb hűség. Oda megyünk vásárolni, ahova a kértyánk szól, ha már költünk kapjunk is valamit érte.
Reklám. Célzott reklámokat kaphatunk a fogyasztási adataink elemzése után, akár elektronikus levélben akár offline.
Értékesíthető releváns ( ez nagyon fontos! )adathalmaz. Az adatainkat tovább értékesítik, olyan szűréssel amilyennel a vevő kívánja, ezek a szempontok bármilyenek lehetnek, amiket megadtunk, vagy valószínűsítenek rólunk.
És egy utópiának tűnő, de már létező rendszer. Amikor a boltba belépek, a rendszer érzékeli a kártyám, beazonosítja, és a vásárlási szokásomnak megfelelő terméket tolja egy monitoron a képembe ahogy bemegyek. Ez aztán a tűpontosan kiküldött full célzott reklám, és már van ahol működik!

A fent önkéntesen megadott adatokat összevetve a vásárlási szokásokkal ( a kártya használat alapján ) milyen követeztetéseket lehet levonni?

Tudható ki melyik országrészben, netán településen vagy kerületben lakik, él, dolgozik, mozog.
A lakhelyet magunk adjuk meg, a vásárlási helyeket, időpontokat a rendszer figyeli.

Milyen árucikkeket vásárol, milyen időközökben.
Tudni lehet pontosan lehet tudni ki mikor hol, és mit vásárolt.

A fentiekből következtetni lehet általános szokásaira, életvitelére, családi állapotára, a család méretére, vagyoni helyzetére.

Pl akár ilyen szinten ( persze ez elvi leírás, de a mai rendszerekkel már simán megoldható, több kártya figyelésével):
István Budapest 19-ik kerületében lakik, de a belvárosban, irodában dolgozik. Munkája során gyakran utazik belföldön, ilyenkor szállodában száll meg. Egyedül él de van egy macskája. Moziba, színházba ritkán jár, de koncerteket gyakran látogat, szereti az alternativ zenét. Jóval az átlag fölött keres, de takarékos életet él. Munkába saját új, kis fogyasztású autójával jár, az autóját 2-3 évente cseréli, azt nap közben parkoló házban hagyja, amit havonta fizet. Komoly figyelmet szentel az autójának, rendesen szervizelteti, óvatos sofőr, nem okoz balesetet. Felső kategóriás mobil telefonokat használ ( leginkább iphone ) amit évente cserél. Szereti a finom ételeket, havonta többször étkezik étteremben, üzleti ebédeket is tart. Bár egyedül él, de hétvégenként bulikat tart hasonló korú ismerőseivel. Esténként otthon vacsorázik, és lefekvés előtt olvasgatni szokott, szereti a szépirodalmat. Hobbija a kerékpározás, barkácsolás és kirándulás. Évente többször látogat el gyógyfürdőbe, és az éves pihenéseit egzotikus helyeken tölti, melyek hossza általában két-három hét. Általános egészségi állapota jónak mondható de izületi problémákkal kűzd. Keveset internetezik, leginkább üzleti ügyeit intézi a neten. Tudatos dolgozó, a magán ügyeit nem keveri a munkájával.

És ez még tényleg, de TÉNYLEG nem minden!!!

Gondoljunk bele ha egy nagyobb adathalmaz megfelelő szakértői kézbe kerül, azt elemezve milyen mennyiségű olyan következtetésre jutnak belőle, amire nem is gondolunk!

Az adatokhoz oda lehet tenni még olyan körülményeket, amiket egyszerűen csak megélünk. Ilyenek lehetnek az időjárási tényezők, politikai és pénzügyi események, áremelkedések vagy változások ( jellemzően üzemagyag vagy alap fogyasztási cikkek ), természeti jelenségek, történések, napkitörés ciklusok, nemzeti és egyéb ünnepek, világnapok, társadalmi események, iskola kezdés vagy befelyezés,  tv sorozatok vagy műsorok indulása és leállása, sport, szabadidős, vagy szórakoztató rendezvények, események, és még ki tudja mi, ami mind befolyásolja a vásárlási kedvünket, szokásainkat, igényeinket.
A lehetőségek, és osztályozási szempontok tárháza tényleg kimeríthetetlen, csak a képzelet és az ötletek szabnak határt, mert pl. a választói területi eloszlás hozzáférhető adat, és amióta van kissebbségi választás, még azt is tudni lehet, hogy az ország mely területein mely kisebbségek mekkora arányban élnek.

Innen kezd igazán érdekesé válni a dolog, hiszen ilyen vásárlói ismeret birtokában pontosan meg lehet határozni pl az alábbiakat:
Melyik üzletbe, milyen terméket és mikor szállítsanak, mikor milyen termék akciókat indítsanak, mikre helyezzék a reklámok súlypontját, és a lényeg, hogy ha tudják a vásárló telefonszámát, e-mail címét, akkor mikor milyen közvetlen ajánlatokkal tudják őt bombázni, hogy az a legpontosabban érjen célba egyénenként.

Hát nem ez a kereskedelem szent grálja?
Előre tudni hol mikor mire lesz szükség, mit hoz a jövő, és mindezt tű pontosan megjósolni.

Az eddig világos, hogy tudják kik és mik vagyunk, hogyan élünk, mik a szokásaink, de itt még nincs vége.
Nem elég ezeket tudni, arra ösztönöznek, hogy vásároljunk többet mint amit amúgy szeretnénk.
Akár 30% forgalom növekedés is elérhető!

De mehetünk tovább, a behúzással.

Pl. emelt árú termékek kedvezménye, azaz a vásárlási szokásaink szerint kedvezményesen vásárolhatunk extra termékeket, amiknek az árát előbb jól felnyomják, majd nagy kedvezménnyel kínálják nekünk.
De itt van egy érdekes, akár fogyasztóvédelmi kérdést is feszegető felvetés:
Egyáltalán honnan tudom mi az eredeti ár?
Van egy rossz hírem, sosem fogjuk megtudni, mert ezek a termékek jellemzően egyedi beszerzések, kereskedelmi forgalomban általában nem jutunk hozzájuk, ergo nem tudjuk mi a valós áruk. A rendszer nem támadható!


Adat kiszolgáltatás törvényi kötelezettségei.
Az sem elhanyagolható, hogy a hatóságok minden adathoz hozzá férhetek a megfelelő engedélyek birtokában, bár rossz nyelvek szerint leginkább bármikor.
Ebből pl. megtudhatják mennyit tankolunk, mit mikor csinálunk, merre járunk, így ugyanazokat a következtetéseket le tudják vonni ,mint a kártya kibocsájtók, azzal a különbséggel, hogy a hatóságok ezeket össze tudják vetni az általuk birtokolt egyéb adatokkal is, mint pl. a bevallott keresetünkkel, és gyorsan kiderül ha erőnkön, lehetőségünkön felül költünk, és jön is a vizsgálat.

A hűségkártyáknak azonban van egy-két alternativ felhasználási módja is.

Jégkaparó
Mivel a kártyák műanyagból vannak, és élük korrekt derékszög, nem sértik meg az üveget és elég élesek ahhoz, hogy a jeget le lehessen kaparni vele.

Gletteléshez
A kártyák éle nagyon jó minőségű, folyamatos, valamint a kártya vastagsága ( vékonységa ) és anyaga miatt szabad kézzel is gördíthető, nagyon jól használható sík vagy íves kis felületek gittelésére, glettelésére.

Játékhoz
Kártyavár építéshez, játékok nyereményeinek imitálásához, gyerekjátékokhoz "vásárlós" játékhoz, gitár pengetőnek.

Ha idáig eljutott a nyájas olvasó, akkor három dolgot tud vagy fog tenni.
1. nem hiszi el az egészet. Sajnos ez a legrosszabb, ha homokba dugjuk a fejünket, és elnézést ha valakit megsértek, de mivel a gyakorlat ezen már régen túlhaladott, ez a lehetőség csak az igazság tagadásának egy formája.
2. nem használ többet semmilyen kártyát, megpróbál lebújni. Rossz hír, hogy ma már nem csak ezen múlik, hogy mennyire vagyunk láthatók, de az is igaz, hogy ha lemondunk néhány pontról, akkor az esetleges takargatni valónkat is jobban el tudjuk rejteni. Vagy egyszerűen dafke nem leszünk partnerek ebben a világban.
3. hasznájuk a kártyákat ugyanúgy mint eddig. Nincs ezzel baj, a vásárlói öröm fokozása érdekében a fent leírt rendszer jót fog tenni a lelkünknek, és gyűjtögetjük a pontokat, melyeket be tudunk váltani értelmesnek tűnő vagy valóban használható dolgokra.

A következő írásban azt fogom fejtegetni, hogy még hova fejlődik a pontgyűjtő rendszer, mit lehet még tenni vele, mit lát a nagy testvér...

Mert ez még koránt sem a történet vége!

Tisztelettel
Bálint Balázs aki nem használ pontgyűjtő kártyákat, és nem tagja smmilyen vásárlói csoportnak.

www.muhelynet.hu


2018. október 29., hétfő

Szilikózis, mint betegség, illetve a védekezés ellene.

Sokan nem tudják mi az a szilikózis, hogyan lehet "elkapni", illetve hogyan tudunk védekezni e veszélyes, bár lassan kialakuló kór ellen.


Az alap hit, mi szerint a szilikózist a por belélegzése okozza, igaz is meg nem is.

Nem akármilyen porról beszélünk, hanem kimondottan szilikát, azaz a kvarc por belégézéséről beszélünk itt, és tudni való hogy a kvarc a normál homok, a kő termékek alap alkotó eleme. Akik ilyen anyagokkal hosszabb ideig dolgoznak, fokozottan ki vannak téve a szilikózis, mint betegség veszélyének.

Jellemző foglalkozási körök ahol a veszély a leginkább fenn áll.

- bányászat ( fém és kőzet bányászat is )

- homokfúvás

- dörzszsappan készítés

- kővágás, külszíni bányászat, kőfaragás

- fazekasság, fémöntészet

- hegesztes ( a bevont elektródák bevonó anyaga sok szilikátot tartalmaz )

A szilikózist egészen pontosan a szilikátpor (kvarcpor) belégzése okozza, és a tüdők progresszív hegesedésével jár.

A szilikózis a legrégebb óta ismert foglalkozási tüdőbetegség, mely akkor alakul ki, ha valaki éveken át szilikátport lélegezik be.
A belégzést követően a szilikátpor bejut a tüdőkbe, ahol a tisztítósejtek (ilyenek például a makrofágok) bekebelezik. Majd ( nem írom le részletesen, mert nem orvosi szaklap vagyunk ) a tüdő belső felületein a folyamat hegesedés indít el. Ezeken a heges területeken keresztül képtelen az oxigén a vérbe jutni. A tüdők rugalmasságukból is veszítenek, ezért a légzés nagyobb erőfeszítésbe kerül.

Általában legalább 20 éven át kell a porral érintkezni ahhoz, hogy a tünetek megjelenjenek. Felléphetnek a tünetek azonban 10 évnél korábban is homokfúvók, csatornafúrók és dörzs-szappant előállítók között, mert munkájuk során nagy mennyiségű szilikátpor termelődik.

Kezdetben a légszomj csak terheléskor jelentkezik, később azonban nyugalomban is megjelenhet. A légzés még évekkel azután is romolhat, hogy a beteg abbahagyta a szilikáttal való munkát. A tüdőkárosodás továbbá megterheli a jobb szívfelet, és egyfajta szívelégtelenséghez vezethet, mely akár halálos is lehet.

Védekezés ellene, megelőzés.

A szilikózis megelőzéséhez kulcsfontosságú a munkahelyen a szilikátpor mennyiségét csökkenteni, lehetőség szerint megszüntetni. Ha a por mennyisége nem csökkenthető - ami például a homokfúvó iparban előfordulhat -, a munkásoknak védőfelszerelést kell viselniük, például egy olyan csuklyát, melyen keresztül tiszta kinti levegőt lélegezhetnek be, vagy speciális maszkot, mely az apró részecskéket hatékonyan kiszűri. Az effajta védelem nem érhető el minden poros helyen dolgozó munkásnak (ilyenek lehetnek például a festők és a hegesztők), ezért amikor csak lehetséges, csiszoláshoz nem szabad homokot használni.
A szilikátporral dolgozókról rendszeresen mellkasi röntgenfelvételt készítenek (ez homokfúvók esetében 6 havonta, a többi munkás esetében 2-5 évente ajánlott), így az elváltozásokat korán fel lehet ismerni. Ha a röntgenfelvétel szilikózist mutat, az orvos várhatóan eltanácsolja betegét a további szilikátos munkától.

Mivel a mi iaprágunkban ( gép és jármű javítás, alkatrész felujítás, tisztítás ) is komoly szerepe van a szemcse szórásnak, érdemes kicsit körül nézni milyen egyéb szóróanyag alternativák vannak, hogy a szilikozis veszélyét csökkentsük.
Figyelem! Ahogy fentebb is szó volt róla, a szilikózis, mint betegség, nem feltétlenül a por, hanem kimondottan a szilikát származéskok belégzésénél áll fenn!

Ezért az alap lehetőség a szilikozist okozó anyagok felváltása más olyan szóró anyagokkal, mint pl kohósalak ( az EU irányelv szerint 1% alatti szilikát tartalommal ), vagy korund ( Al2O3, tehát alumínium oxid). A kohósalakok Mohs keménysége közel azonos a kvarc kavicséval, azaz 6-7 Mohs, a korund keménysége ezt jóvel meg is haladja, az 9 Mohs keménységű. Szóróanyag visszanyeréses ( visszaforgatásos ) rendszerhez egyébként is mindenkép a korund javasolt.

A másik lehetőség a megfelelő por elszívás, illetve levegő szűrés.

Mint fentebb is írtuk a szűrés alapvető eszköze a személyi védőfelszerelés, mely állhat komplett csuklyából friss levegő ellátással, de kisebb mértékű munkáknál is mindenképp érdemes légző maszkot használni, mely sok kivitelben elérhető.
A por elszívás történhet szabad sugaras szórás esetén a területről megfelelő teljesítményű elszívó berendezésekkel, melyek az elszívott levegő megfelelő szűréséről is gondoskodnak, illetve kabinos szórás esetén elszívó-ciklon berendezésekkel.

Bármely megoldásért nyugodtan keressenek meg minket, amennyiben lehetőségünk van rá, szívesen segítünk akár ötlettel akár komplett megoldással.


Ha vbármilyen kérdésük felmerül kérem keressenek meg minket elérhetőségeinken.

Tisztelettel Bálint Balázs szerszámspecialista




2018. október 11., csütörtök

A Hitachi új neve Hikoki

2018 októberétől a Hitachi Koki által gyártott szerszámgépek márkaneve Hitachi-ról HiKOKI-ra (ejtsd: HaiKOKI) változik. Ezzel a cég új fejezetet nyit több mint 70 éves történetében.
György_Tibor
György Tibor, a Hitachi Power Tools Magyarország cégvezetője elmondta, hogy a névváltozás a minőségi és innovatív szerszámgépek forgalmazásában semmilyen fennakadást nem okoz, több mint 450 modellből álló kínálatuk a 300 magyarországi márkakereskedőnél továbbra is hozzáférhető. Hangsúlyozta, hogy a termékek ugyanazokból a japán gyárakból, ugyanolyan modell néven kerülnek ki, mint eddig. „Büszke vagyok arra, hogy a Hitachi márka Magyarországon egymás után háromszor, 2016-ban, 2017-ben és 2018-ban is elnyerte a Superbrands díjat. A japán minőség, megbízhatóság és innovatív technológia a névváltás után sem változik” – tette hozzá.
A KKR pénzügyi befektető cég 2017 tavaszán vásárolta meg a korábbi anyacégtől, a Hitachi Koki Ltd. összes részvényét. „Ez kijelöli egy új korszak kezdetét, amire jól felkészültünk, és ami számos új lehetőséget nyit meg előttünk” – hangsúlyozta Yasushi Fukui, a Koki Holdings Europe GmbH igazgatója. Hozzátette, hogy a vállalat fel fogja használni a professzionális szerszámgépek kifejlesztése és gyártása terén szerzett több évtizedes tapasztalatát: „A HiKOKI elkötelezett abban, hogy továbbra is azt a minőséget, teljesítményt és innovációt nyújtsa, amelyet a professzionális felhasználók elvárnak a cégünktől.” Kiemelte: „Fenntartjuk növekedésünket és kihasználjuk az új lehetőségeinkből adódó előnyöket.”
Yasushi Fukui úgy látja, hogy a jövőben fontos lehetőségek nyílnak meg a japán szerszámgépgyártó cég számára. „Európai partnereink és felhasználóink is élvezni fogják ennek a stratégiának az előnyeit. A növekedés érdekében egyedi termékeket fejlesztünk majd ki, olyan értékekkel, amelyek nyilvánvalók a vásárlók számára” – hangsúlyozta a cég igazgatója.
A HiKOKI név az angol „High” (magas) szóból és a japán „Koki” kifejezésből ered, amely „ipari gépek”-et jelent. A „Hi” szócska az új márka víziójára, a technológiai és minőségi vezető szerepre utal. A hamarosan HiKOKI névre váltó Hitachi különösen három kulcsfontosságú erősségére büszke: a cég széles, technológiailag kimagasló fúrókalapács és bontókalapács választékára, a technológiailag vezető szögbelövőkre és az új Multi-Volt akkumulátor technológiára. A társaság elsőrendű célcsoportja az építőipari cégek és ipari felhasználók.
Kep_Hitachi
Fúrókalapácsait és bontókalapácsait az ő számukra fejlesztette ki. A Hitachi / HiKOKI cégre jellemző egyedülálló tulajdonság, hogy nem csupán akkus fúrókalapácsokat kínál szénkefementes motorral, hanem a hálózati gépeknél is felhasználja ezt a technológiát. A szénkefementes motorral hajtott fúrókalapácsok és bontókalapácsok lényegében nem igényelnek karbantartást, ami a hosszú, folyamatos üzemidőnek köszönhetően magas hatékonyságot eredményez az építkezéseken.
A cég szögbelövői az innovációk révén szintén kiemelkednek a versenytársak hasonló termékei közül. A Hitachi / HiKOKI cégnek sikerült ötvöznie a pneumatikus technológia és az akkus meghajtású gépek előnyeit. A cég új generációs szögbelövői integrált magas nyomású légsűrítővel vannak felszerelve, amely a működéséhez szükséges energiát egy akku csomagból kapja. Így az akkus gépek rugalmasságát és könnyű használatát nyújtják és olyan gyorsan és finoman működnek, mint a pneumatikus szögbelövők. Ez egyedülálló a piacon.
Ugyanez mondható el a cég új Multi-Volt technológiájárólis, amelyet 2018 májusában vezetnek be a piacra. A Hitachi / HiKOKI új generációs akkumulátorai 36 és 18 V-tal egyaránt üzemeltethetők. Méretük és tömegük olyan, mint a mostani 18 V-os akkuké. Az okos elektronika felismeri, hogy a csatlakoztatott készülék 18 vagy 36 V-os, majd annak megfelelően szabályozza a leadott energiát. A rugalmasság különösen a magas energia-tartományban hasznos. A 36 V- os gépek a 18 V-osokhoz képest fele akkora áramerősséget igényelnek, hogy elérjék ugyanazt a teljesítményt. A kisebb áramerősségnek köszönhetően az akkumulátor lassabban melegszik fel és hosszabb ideig tudja az energiaellátást biztosítani. Az új Multi-Volt technológia használható az összes magas energiaigényű akkus gép esetében.
(BrandTrend)