2018. július 28., szombat

Vasból vagy fémből ?

Szomorú vagyok amikor olyan ügyfelekkel, vásárlókkal, esetleg szakembernek nevezett partnerekkel hoz össze a sors akik azt sem tudják mit beszélnek.

Mielőtt a nyájas olvasó felháborodna, és nagyképűséget kiáltana, hagy világítsam meg kicsit jobban a dolgot.

Vannak olyan szakmai kérdések, beszélgetések, amikor a hajam égnek áll, hogyan nevezheti magát szakembernek egy olyan valaki, aki adott esetben a szerszám, az alkatrész, az autó fő alkotó eleme, vagy éppen az elvégzendő munkafolyamat általános megnevezésével nincs tisztában.

Itt viszont nem ilyen magas röptű dologról lesz szó, ez általános iskolai tanulmány szintjén van, ezt pedig elvileg mindenkinek illene tudnia, főleg ha a mi szakmánk környékén dolgozik.

Nem kell ahoz agyon műveltnek, vagy a vasas szakma közelinek lenni, hogy tudja az ember fia mi a vas és mi a fém fogalma.

Vannak ugye fémes és nem fémes elemek ( mondhatnánk anyagok ) ezt a Mengyelejev féle periódudos rendszerben szépen meg is nézhetjük. Ha viszont ezt nem kívánjuk megtenni, mert vagy nem érdekel, vagy nincs rá szükségünk, akkor is tudjuk, hogy van vas, alumínium, réz, ólom, higany, és sok más. Ezek mind fémek, tehát a vas is fém.

Na itt jön a borzalom, akikor egy szakembernek látszó figura meglátogat. Az általánosnak mondható párbeszéd így zajlik:
- Jónapot ( jó esetben)! Szóró anyagot keresek. - mondja a látogató, vagy hívó fél.
- Jónapot ( minden esetben ) ! Milyen anyaghoz? - kérdezem Én.
- Fémhez
- Milyen fémhez?
- Hát fémhez.
- Na de mégis milyen fémhez? Vashoz, alumíniumhoz, netán cink öntvényhez?
- Nem vashoz, fémhez.

Na itt már nagyon nem tudok mit kezdeni a figurával, és általában kicsit indulatosabban kérdezem, hogy ugyan mondja már meg milyen fémről van szó, mert így sosem jutunk a végére, és akkor nagy nehezen kibökik mit szeretnének. A fém ilyen esetekben sokszor alumíniumot jelent, mert az autós szakmában a vas mellett ez a leginkább előforduló anyag.

Sokan egyszerűen nem értik mi a vas és mi a fém fogalma, illetve mi a kettő hasonlósága, vagy különbözősége.

A fémek tulajdonságait alapvetően a fémrács határozza meg. Ezért egyes tulajdonságaik hasonlóak. Szürkék, fényes felületűek, jól vezetik a hőt, és az elektromos áramot.

A Mengyelejev féle periódusos rendszer az, ahol minden eddig felfedezett elem besorolásra került, így nincs a földön olyan elem ( anyag ) ami nem ezekből az elemekből áll össze.

Dmitrij Ivanovics Mengyelejev ( 1834-1907 ) ezt 1868-ban alkotta meg periódusos anyag rendszerezését. Zsenijére jellemző, hogy akkor a táblázatban jóval kevesebb anyag volt, de üresen hagyta és mejósolta a még fel nem fedezett anyagok helyét, tulajdonságait.

Az első periódusos rendszer képe :



A ma ismert minden elemmel kibővített, jelenleg teljesnek mondható periódusos rendszer képe:

A középső sárga területen vannak a fémes elemek ( anyagok ). Látható hogy ott a vas is Fe vegyjellel, de sok más elem is, ezek mind fémek, mely az anyag nem fizikai hanem kémiai tuléajdonságaiból következik. Nehéz lene fizikailag pl a vasat és a higanyt összehasonlítani, mert az egyik szilárd ( szomahőmérsékleten ) a másik pedig folyékony, mégis mindkettő fém.

Tehát minden vas fém , de nem minden fém vas...

Sajnos így van sok esetben a rézzel és a bronzzal is.
Tudni való, hogy a réz az az un. vörös réz, amiben nincs más fémes anyag, azaz nem ötvözet.
A bronzok a réz ötvözetei, amik ilyen vagy olyan anyaggal ötvözve vannak, így pl. vannak ón bronzok, vagy ólom bronzok is. A sárga réz nem elem, és a világosabb bronzok általános neve, de vannak sötétebb, barnásabb bronzok is.

Ugyanígy az alumínium ötvözetei is, melyek nem alumíniumok, hanem más, általában kitalált fantázia névvel illetett anyagog. Ilyen a szilumin, a dur-alumínium, vagy a spiáter is.

Szóval ha már szakembernek gondoljuk magunkat, és szeretnénk úgy is kinézni, akkor ne a házaló vasas cigány szintjén beszéljünk már a fémekről ( bár azoktól is elvárnám, hogy tudják mivel foglalkoznak ) hanem a szakmai oldalról pontosabban tudják már meghatározni miről is van szó.

Így nekünk is sokat segítenek, ha az anyagok megmunkálása kerül szóba, legyen az szemcseszórás vagy egyéb tisztítási feladat, netán vágás, darabolás, felület védelem.

Köszönöm hogy elolvasták, bármilyen kérdésük felmerül, kérem keressenek minket elérhetőségeinkan.

Tisztelettel Bálint Balázs
műhelynet szerszámbolt és webáruház











2018. július 25., szerda

Használt gumit keresek...

Folyamatosan látom hirdetésekben, közösségi oldalakon, hogy használt gumikat keresnek, kínálnak, adnak, vesznek, sokan kimondottan kereskednek vele.

A helyzet az, hogy soha használt gumit, még futózottat sem!

Anno ifjonc pénztelen koromban, amikor még a stomil cérna minta játszott kő kemény anyaggal, akár 60-70 vagy 100 ezer km-es futással és ki tudja melyik milyen gyártási évvel, még én is használtam olyan gumikat amiket levettünk autókról.
Mentségemre legyen mondva, ahogy anno a híres Pártgarázsban ( most Papas mercedes szervíz Kárpát utca ) dolgoztam, és az újonnan beérkező zsigulik gyári gumiját azon melegében cserélték Semperit-re vagy hasonló minőségre. A párt büdzséje elbírta. No mi ezeket "nyúltuk" le a kukából, és mivel valóban semmi bajuk nem volt, részben használtuk, részben pedig a zsebpénzünket pótoltuk ki az eladásukkal.

Sokkal később egyzer a T3-as transporteremre vettem futózott gumit 2 db-ot és használtat 2 db-ot, igazából máig nem tudom miért hozta így a sors, mert szakemberként nem indokoltam volna meg semmivel, anyagilag is megengedhettem volna az új gumit magamnak.
Egy szó mint száz, az egyik gumi futófelülete leszakadt egy szép nyári napon 80-90 körüli tempónál az autópályán. és akkor ott elgondolkodtam.

Kell ez nekem? Hiszen várnak otthon a gyerekeim, feleségem, és van még mit tennem ebben a világban.

Akkor azonnal levettem a gumikat és oda adtam egy rupótlan cimborának, mert neki meg nagyon kellett.
Úgyhogy azóta nem, és csak új gumit vásárolok.

Szakszerűbb oldal felé terelve a sorokat, az alábbi dolgokat kell ilyenkor meggondolni.

1. Honnan van a gumi ? Senki nem tudja.
2. Milyen módon használták az autót amin a gumi volt ? Senki nem tduja.
3. Hányszor padkázták le, milyen sebességgel közlekedtek vele, mennyire tartották be a nyomás értékeket ? Senki nem tudja.

Szóval ezen ismeretek hiányában az ilyen gumik vásárlása még akkor is orosz rulett, ha egyébként pl a DOT számokkal tisztában vagyunk, és meg tudjuk állapítani a gyártási időt.



Van még néhány érv az új gumi mellett.

Garanciát kapunk. Hosszabb a futásteljesítménye mint egy használtnak, hisz nem használt :-) . Érték növelő az autónkon. Biztos, hogy megtaláljuk a legjobb ár-érték arányt, akár műszaki, akár anyagi szemmel nézzük.

És nem tudom elafogadni azokat az érveket, hogy nincs rá pénzem!

Vegyünk alapul egy egyszerű 175/70R13 méretű gumit. Ez pl a régi szoci autók egyik általánosnak mondható mérete, de a váltója a 165r13-nak is, és sok nagy mennyiségben futó autó típusnak a mérete.

Használt gumit kapunk jó esetben 4-5000 Ft-ért ( valójában általában inkább 6-7000 Ft, de legyünk nagyvonalúak ).
Ha megelégszünk egy használt minőséggel, akkor egy EU-s bevizsgált kínaival sem lehet kivogásunk semmire, ezek a gumik újonnan garanciával már 9-10000 Ft körül bőven vannak elérhető választékban.
Ha valóban rossz az anyagi helyzetünk, első sorban ne járjunk autóval, lehetőleg ne is tartsunk autót, hisz igen drága maga csak a fenntartás is, ha egy métert sem megyünk vele. Most nem térnék ki az állandó kifogásokra, hogy a nélkül nem tudok dolgozni, a szerszámokat cipelni, meg egy órával korábban kell kelnem. Valamit valamiért.

Attól a ritka kivételtől viszont elnézést kell kérjek, akiknek tényleg kell az autó, mert beteg hozzátartozójukat hordozzák, vagy hasonló.

Tehát ha szarban vagyunk, de kell a verda és mindenképp kell, akkor is veszünk két db új gumit. Ezeket feltesszük előre. Aztán ha úgy alakul majd veszünk másik kettőt is, vagy ezeket tesszük pár év múlva hátra és jöhet előre az új.

Viszont így nem veszélyeztetjük sem magunkat sem a többi közlekedőt...

Tisztelettel
Bálint Balázs gépjárműtechnikus, szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és szerszám webshop

2018. július 5., csütörtök

Kerékőr leszedés

Kerékőrt lehet kapni a gumisnál, autós boltban, benzinkúton.

A kerékőrök lényege a kerék védelme lopás, illetéktelen hozzáférés ellen.

néhány kerékőr kulcs kialakítás, vannak gyári és utángyártott megoldások is


Természetes, hogy valamilyen saját rendszerű, kialakítású kulccsal lehet csak oldani megfelelően, hisz pont azért van, hogy nehezebb legyen levenni a kereket. Sokszor azonban ez nem előny, hanem hátrány, pl. akkor, ha elveszítjük a hozzá passzoló kulcsot.

Ilyenkor ki-ki tudása, felszereltsége és lehetőségei mentén lép.

Vegyük most sorra mit lehet tenni ha elvész a kerékőr kulcsa.

1. fogóval leszedjük.
Már amikor. Manapság a könnyűfém keréktárcsák világában kíváncsi lennék ki fog neki állni egy besüllyesztett csavar lefeszegetésének egy csőfogóval. Nem mellékesen nagyon sok megoldásnál van a csavaron egy forgó acél hüvely pont azért, hogy ilyennel ne jussunk célba. Persze azt a hüvelyt kis kereszt vágóval le tudjuk szedni talán, de sokkal közelebb nem jutunk a győzelemhez.
nem jó!!!

2. lefúrjuk
A kerékőr csavarja nem biliacélból van, hanem minimum ugyanolyan minőség, mint a gyári kerékcsavar, tehát igen jó és szívós anyag. Normál fúróval ne is próbáljuk meg, esetleg kobaltos fúrószárral, de a kerék csavarok menete M12 vagy M14 méretű, gondoljuk meg ekkora méretű fúrószárat meg tudunk e egykézi fúróval hajtani és főleg tartani.
részben jó megoldás

3. ráhegesztünk egy megfogható csavart vagy anyát
Lemez felninél lehet megoldás, de könnyűfém keréktárcsánál nem. Ha nagyon nem tudunk mit tenni, a kerék anya/csavar süllyesztékét belülről körben egy oda hajlított lemez darabbal megvédjük és akkor talán sikerrel járhatunk kis károkozás mellet a hegesztéssel. Acél felninél lehet jó megoldás.
részben jó megoldás

4. ráütünk egy hasonló méretű dugókulcs fejet
Lehet jó megoldás, a baj az, hogy ha a kerékőr külső felülete teljesen sima és kerek, akkor nem sokat érünk vele. Ha olyan a kerékőr, hogy azt kívülről fogja valami spec geometria, akkor jó lehet a megoldás. Fogunk egy olyan dugókulcs fejet amit megfelelően erősnek ítélünk és mérete szerint olyan, hogy jó húzósan rá lehet ütni a csavar vagy anya fejére, nem mellékesen nélkülözni is tudunk a jövőben. Ez után egy megfelelően erős kulccsal meg tudjuk nyitni. Az is lehet hogy minden kerékhez kell másik dugókulcs fej, mert az is végletesen károsodik, de attól még akár működhet is.
részben jó megoldás

5. szólunk egy gumisnak, szakembernek
Az egyik valós megoldás ha szakembert bízunk meg a kerékcserével. A jó gumisnak van megfelelő szerszáma arra, hogy az elnyalt fejű vagy kerékőrrel védett csavart leszedje, akár annak károsodása mellett is, de ez igazából nm baj, a kulcsunk úgysincs meg hozzá. Mivel ezek a speciális szerszámok nem olcsók, és a nagy igénybevétel miatt gyakran törnek, a leszedésnek komoly ára is szokott lenni ( csavaronként akár 5-10.000 Ft ), de ennyiért legalább garanciát kapunk, hogy a munka korrekt, és nem okoz plusz károkat.
Nagyon sajnálatos, ha egy gumis vállalkozó, vagy vállalkozás annyit nem ad magára, és az ügyfeleire, hogy beszerezze a megfelelő szerszámokat.
Több helyszínre kijáró gumis vállalkozó is van, ezeknél is megtalálhatók azok a szerszámok amik egy jó műhelyben is vannak. Természetesen megkereshetünk egy olyan cimborát is akinek van ilyen szerszáma, esetleg vásárolunk.
jó megoldás

speciális kerékőr leszedő kulcs készlet
A szerszám lényege, hogy balra forgó kúpos kialakítású, mely kívülről rászorul a kerékcsavarra.


És végül egy igazi szakmai gyöngyszem:
+1. le kell lazítani a csavarokat és úgy menni kicsit
Most hallottam ezt a megoldást egy ügyféltől, és igazából nem is tudtam hirtelen, hogy a gumist hülyézzem le először, vagy az ügyfelet igazítsam el, hogy ilyen égbe kiáltó szakmaiatlan butaságot elhisz.
A gumis tanácsa : le kell lazítani azokat a csavarokat amiket lehet, majd menni az autóval és a kerékőr csavarja is előbb vagy utóbb meg fog lazulni.
Besenyő Pista ilyenkor kérdezi: NOORMÁÁLIS ?????
Szóval csesszem szét a még jó csavarokat is, esetleg a drágán vásárolt és féltve óvott felnimet is egy ilyen akcióval, csak mert a hülye vállalkozója nem képes megfelelő szerszámot tartani? Rosszabb esetben az árokban vagy más nem kedvelt helyen kötök ki az autómmal...
Ha valaki kap egy okj-s gumi szerelő képesítést, már nem mond ekkora marhaságot, ilyet csak az mondhat aki soha nem gondolt még bele mit is javasol, illetve olyan igénytelen maga is, hogy talán el is hiszi jó lesz az úgy.
Egy ilyen dologgal olyan végleges, és akár javíthatatlan sérüléseket okozhatunk a felninek, ami után csak az marad, hogy mehet a kukába, jobb esetben egy megfelelő felni javítóhoz aki szépen elmondja mekkora hülyék vagyunk hogy ilyet elhiszünk, majd jól meg is kéri a munkája árát.
soha!!!

Végül ugyanazon véleményt tudjuk levonni, mint sokszor máskor.
1. Ha nem értünk hozzá ne piszkáljuk, kérjünk segítséget.
2. Ha értünk hozzá de nincs megfelelő eszközünk, kérjünk segítséget.
3. Ha értünk hozzá és van megfelelő eszközünk, de nincs tapasztalatunk, kérjünk segítséget.
4. Ha értünk hozzá, van megfelelő eszközünk, és tapasztalatunk is, akkor nagy odafigyeléssel és gondossággal járjunk el.

Amit soha ne tegyünk: tudás és megfelelő felszerelés nélkül neki állunk egy olyan műveletnek, amiben ha hibát vétünk, nem csak a magunk, hanem mások testi épségét vagy életét is veszélyeztetjük.

Tisztelettel Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és webáruház