2019. szeptember 20., péntek

Ha akarják úgyis ellopják, de... 3. rész

Az előző részekben kitárgyaltuk a kérdést, sajnos úgyis ellopják, ha akarják.

De akarják-e?

Illetve hogyan tudunk elővigyázatosak lenni?
Íme néhány ötlet a védelemre.

Mint írtam az első és legfontosabb, ne kínáljuk fel az autónkat.
Ne hagyjunk nagy értékű vagy annak látszó tárgyat benne, tegyük el a kivehető rádiót, vagy előlapját, mobiltelefont, GPS-t.

Vannak zsákutcák is.


Működnek, de nem ez az igazi...


Mechanikus védelem.
Ezt nagyjából kiveséztük, de talán ide tartozik, hogy az ablakokat ellenőrizzük bezárásnál, megnézzük az ajtók is bezáródtak-e rendesen, esetleg bezárt kertben, garázsban tároljuk a nagy értékű technikát.

Riasztó és rablásgátló elektronikus rendszerek.
Nagyon sok féle van, gyári és utólagos beszerelésű is, válasszunk lehetőségeinkhez ( és az autó értékéhez képest, ha nem megy, kérjük hozzáértő véleményét. Lehetőleg ne kínai oldalakról vásároljuk meg a legolcsóbbat, igaz nem is kell a legdrágábbat megvenni.
Jelenleg a GPS nyomkövetős, telefon kártyával ellátott lopás, és rablásgátlós megoldások a legbiztonságosabbak.

Ha szervizbe visszük az autónkat, azt megbízható helyre tegyük.
Sajnos sok esetben előfordult, hogy maga a szerviz a tippadó, a segítség. Amíg az autó ott van, kulcsot lehet másolni, akár immobiliser csippel együtt. A forgalmiból pedig kiderül a lakhely, tehát az autó tartózkodási helye.
Ugyanez autómosóban, kozmetikában, és minden olyan helyen, ahol akár pár óráig az autónk nincs közvetlenül szem előtt.

Figyelmesen parkoljunk
Nagyobb parkolóban bevásárló központban sokszor használnak lehallgató készüléket, zavaró elektronikát, hogy a távirányítós központi záras autó az ajtók zárását csak imitálja/visszajelzi, vagy éppen rögzíti a kódot, azonban a zárás vagy nem történik meg, vagy a lehallgatott jelet visszakódolva, és visszajátszva az autót nyitni tudják.
Ha az autó távirányítóval és kulccsal is zárható, ilyen esetben lehetőleg válasszuk a kulcsos megoldást.

A kulcs mindig legyen nálunk.
Sok esetben, főleg hidegebb időben a kertes házból való kiállásnál a kapu zárásakor, esetlen a hó vagy jég letakarítása alatt, az autó motorját járva hagyjuk. Ugyanez előfordulhat, ha éppen egy utast segítünk kiszállni, vagy a csomagjait kivenni a csomagtartóból. Az alkalmi tolvaj azonnal beülhet és elhajthat. Nagyon kevés riasztó/rablásgátló rendszer tudja azt, hogy ilyen esetben rövid időn belül blokkolja az autó motorját, azaz leállítja azt.

Kártyás indítású autónál a kártyát tegyük fémes tokba.
A kártyás indítású autók a modern darabok jellemzői. A kártyát érzékeli az autó, és ha elég közel van nyitja az ajtókat, majd egy gombnyomással indítható is. Igen ám, de amikor vásárolunk, egy jelvevővel továbbíthatják a kártya jelét az autóhoz, ahol az egy másik szerkezettel a jelet sugározva, nyithatóvá, és indítható válik. Ez után csak arra kell figyelni, hogy a célig az autót ne állítsák le. A megoldás, hogy fémes tasakba, esetleg fém névjegy kártya tokba tegyük a kártyát, ha nagyobb tömegben mozgunk. Jellemzően megint csak bevásárló központokban, mert az ilyen tok árnyékolja a rádiójeleket amit így nem lehet lehallgatni.

Kormányzár legyen mindig zárva.
Sokszor nem ellenőrizzük, hogy a kormányzár "bekattant"-e a helyére, csak kivesszük a kulcsot. Figyeljünk arra, hogy a kormány megmozgatásával a kormányzár valóban beugorjon és reteszeljen is.

Figyeljünk kinek adjuk kölcsön az autónkat.
Sajnos ha rosszul választunk, megint csak kulcsmásolás lehet a vége. Ugyanez a helyzet céges autónál is, amit esetleg alkalmazottaink használnak.

Figyelmesen vásároljunk autót.
Sokszor hiba, hogy a frissen vásárolt autó pár nap, 1-2 hét múlva eltűnik a házunk elől, vagy a parkolóból, mert a kedves eladó már jó előre készített magának kulcsokat hozzá. Sajnos ilyen esetben az sem véd, ha riasztó van az autóban, mert annak is másolható, duplikálható a feloldó kulcsa. Ez ellen biztos megoldás nincs, de mielőbb tetessünk az autóba valamilyen új riasztó vagy indításgátló rendszert, addig pedig igen figyelmesen parkoljunk.

Több autónál, védjük őket akár saját testükkel.
Jól bevált mód olyan helyen vagy családban, ahol több autó van, és reggel vagy este az autók indulása, érkezése megszokott időrendben történik, hogy az autókkal orral-farral közvetlenül ráállunk a másikra. Így egymással fizikailag védjük az autóinkat.Ha pl a kertben áll az egyik, és a másik az utcán, akkor parkoljunk az utcán állóval közvetlenül a kertkapu elé.

Üveg védő, sötétítő fólia.
Ezek csökkentik a belátás lehetőségét, és sokszor egyben törés védelemként is szolgálnak. Sajnos az üveg törését nem akadályozzák meg, de az üveg egyben marad, így a bejutást nehezítik.

Saját vélemények, meglátások.
 Sokszor egy jól elhelyezett villogó led is több mint a semmi, de kerülném azt a divatot, hogy reklám céljából az alkalmazott riasztó matricáját kiteszem a szélvédőre vagy más látható helyre, ezzel ugyanis előre tudatjuk a tolvajjal mire készüljön.
 A riasztó ha lehet legyen kódkulcsos ( értve ez alatt bármelyik megoldást), mert a távirányító lehallgatható.
 Ha olyan értékű autónk van ne parkoljuk az utcán. Nem szégyen garázst, vagy teremgarázs helyet bérelni neki, esetleg zárt őrzött parkolóban tartani. Tudok olyanról, aki napi használatú szolgálati autója mellett, a sok milliós autóját a lakástól 3-4 km-re tárolja, mert ott talált biztonságos helyet. Ott az átszállás egyik autóból a másikba, kis kellemetlenség a biztonsággal szemben.

A lehetőségek tárháza kimeríthetetlen, és ha elfogadjuk azt a tényt, ami a mottónk, hogy "ha akarják úgyis el fogják lopni", ezzel együtt a lehetőséget csökkenteni tudjuk, illetve némi nehezítéssel a mi autónk helyett a tolvaj inkább másikat, könnyebben elérhető darabot fog választani, ezzel meg is védtük a sajátunkat.

Ezért sajnos nincs 100%-os megoldás, de ha a fenti megoldások közül csak az egyiket tartjuk ( pl ne kínáljuk fel az autónkat ) akkor már sokat tettünk azért, hogy a technikát még jó darabig használhassuk épségben, és elégedetten.

Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház














Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése