2019. április 30., kedd

Kínában jártunk, tömegközlekedés: metró

Kínában mint írtam, minden kicsit ( vagy nagyon ) más.

A tömegközlekedésre hatalmas hangsúlyt fektetnek, hiszen ekkora ember tömegeket kezelni kell, még pedig jól, különben káosz lesz.

Metró Shanghai, legnagyobb hálózat a világon


Kínában valahogy nem szokatlan a jelző valamire, hogy a világ legnagyobbja, leggyorsabbja.

Shanghaiban jelenleg 17 metró vonal van, több mint 800 km hosszal, a világ legnagyobbja, és bővítik folyamatosan... Óriási tömegeket, akár napi 20 millió embert mozgatnak vele. Kínaiul és Angolul is folyamatosan bemondanak és legtöbbször ki is írnak mindent, az utastájékoztatás kiváló, sok a biztonsági, és felügyelő ember.


A metró hálózat sematikus képe

A metró állomásokon a kisebb forgalmú helyeken korlát, míg a nagyobb forgalmúakon a mennyezetig fal van, nehogy valaki beessen a sinek közé. Az ajtó csak akkor nyílik amikor a metró ajtaja is, így elkerülhetők a balesetek.



Nagyon jó megoldás a földön lévő irányító nyilak utasítása. Jelzi hova állj, honnan szállj be, mert a kiszállóknak is kell a hely. Nem várják meg míg a kiszállók végeznek, a mozgás egyszerre történik be és ki.


Pontosan és érthetően jelezve van a ki és beszállás helye, iránya.
Saját kép.


A metró vonalak színnel vannak jelölve. ez visszaköszön a megállóban az irányító táblákon, az üvegfalon, magán a metró oldalán és a metró ülésein is, nem lehet eltéveszteni.

Ez a sárga metró vonal, ez teljesen világos.
Saját kép.

Vannak olyan vonal szakaszok, ahol két vonal is párhuzamosan fut,. ilyen kor felváltva jönnek a sárga vagy épp a lila metrók ugyanarra a megálló peronra. Nem kell sétálni az átszálláshoz, leszállok, várok majd a másikra felszállok.

Természetesen van olyan hely is, ahol akár 3 vonal találkozik, ezeknél némi séta is kell, hogy egyikről a másokra eljussunk, de ez is rendben, folyamatosan, a két irányú mozgást korláttal elválasztva működik.

Nagy tömegek mozognak, nincs udvariaskodás. Ha fel kell szállni egy metróra akkor fel kell szállni. Nem engednek senkit előre, de ha valaki így tesz, az menthetetlenül lemarad. Itt menni kell, tolni a sort, nyomakodni, senki nem fog ránk szólni, vagy furán nézni.
Leszállásnál senki nem áll föl előre, jelezve a szándékát akár a többi utasnak, megállás után állnak fel az ülésről, vagy indulnak el az ajtók felé. Lefelé is tömegnyomor jelenetek alakulnak ki az ajtónál a leszállni akarók és nem akarók között, plusz ahogy nyílik az ajtó ( főleg a metrónál ) nincs várakozás a kiszállókra, a kinti tömeg azonnal tódul befelé. Ha valaki rossz helyen áll, hát elsodorják, vagy kapaszkodjon erősen. Mert amúgy senki nem néz fel,mindenki, és tényleg mindenki a telefonját basztatja.
Pl. Megáll a metró ajtót jelző helyen, az első helyen, és nyomkodja a telóját. Jön a metró, igyekeznek a népek fel és leszállni, de ő nem mozdul. Kicsit elsodorják, kicsit ellökik, de ennyi, aztán áll tovább, és játszik, mert pl éppen nyerésben van a kocka kirakósban.
Vagy megáll bent az ajtó közepénél, vagy akárhol és nem érdekli ki hova akar menni, ő ott áll, pittyegi a telefonját, és kész. Ha szerencséje van akkor a tömeg nem viszi ki magával, ha nincs, akkor így járt.
A metrók sebessége 80-90 km/h, ami nagyon gyors eljutást tesz lehetővé mindenhova.

Nagyon gyors és egyszerű közlekedési eszköz. Föld alatt, szintben és emelve magas vasútként is üzemel, függően a lehetőségektől.
Minden megállót bemindanak Kínai és Angol nyelven is, közérthetően, tisztán. Bemondják azt is, melyik oldalon fog nyílni az ajtó, illetve sok vagonban ( több gyártmányút használnak ) futó fényes kijelző, vagy az ajtók fölött ledes állapot kijelző is van.
A metró kocsik leginkább alstrom és bombardier gyártmányok, de Német licenc által helyben gyártott is egyre több van. Vezető természeetsen nincs bennük. Jelenleg mintegy 170-180 szerelvény mozog folyamatosan a vonalak összességén.

Különleges dolg, hogy az egész környék több száz km-es körben gyakorlatilag mocsár, de így is az utóbbi 10 évben évi 50 km metrót építettek a legjobb minőségben, és még nem álltak le. Jelenleg "verseny" van Shanghai és Peking között, kié lesz a legnagyobb hálózat. Peking is folyamatosan bővít, a tervek 1200 km-es hálózatot mutatnak. A Shanghai metró terveiben 2020-ig 18 vonal és 890 km-es hálózat szerepel.

Metró természetesen Hangzhouban is van ( mintsok más városban ), most 3 vonallal, de építik ezt is folyamatosan. A város vezetése felismerte, hogy az egyik egyetemi területet be kell kötni a rendszerbe, egy részt a város üzleti negyede felé, más részt a másik egyetemi résszel összekacsolva, jelenleg ezt 2nyomják" de igen nagyratörő tervek vannak itt is.

A jelenlegi vonalhálózat.

Pár év múlva ilyen lesz.


Az építkezés, ha lehet a felszínen zajlik, hiszen ez a legolcsóbb megoldás. De ne pár km-ben gondolkodjuk, minimum 20-30 km-es távokat képzeljünk el már most, és még hol a vége!

Az építési területet fallal zárják le a közlekedéstől, ez mindenhol így történik, nálunk is.
Na de az, hogy ezt a falat műfűvel vonják be, hogy szép is legyen, netán éjszaka ki is világítják, az már számunkra teljesen hihetetlen megoldás. A fal sem akármilyen állványra odacsavarozott osb lap, hanem rendesen szendvicspanelből építve, szépen oszlopokra téve, hgy mutasson, és tartson is.



A képet buszról készített saját videóbókból vágtam ki.

És nem ám akárhogy csak úgy oda vágják a takarást, hanem akkurátusan, szépen, kifeszítve, kisimítva teszik fel a borítást, arra a megfelelő vonal szerinti táblát teszik, hogy mi készül a falon túl, majd az egészet megvilágítják, részben hogy ne menjen neki senki, részben pedig mert mindnhol zöld a város, miért ne lássuk ezt is zöldben akár éjjel is?

Mivel nagy tömegek mozognak, így az esetleges terrortámadás esélye is nagyobb.

Ezért minden metró lejáratnál csak fém kereső kapun tudunk bejutni, a csomagjainkat pedig minden esetben röntgennel világítják át.
Ez csak elsőre volt szokatlan, 1-2 nap után a kapuhoz közeledve rutinosan vettük le a hátizsákot, és tettük futószalagra, gyorsen zökkenőmentesen haladt a sor.

A ki és belépésnél is bérlet ( állandó vagy időszakos turista ) illetve jegy ellenőrző kapuk vannak.
A jegyet a felszállástól a megadott állomásig lehet automatákból megvenni, ezek visszaforgatható plasztik kártyák, amiket utazás végén a gép benyel, és ujra használják azokat.
A bérlet megmarad, hiszen ki tudja még használjuk-e lejárati időn belül.
Nincsenek pénztárak, mindent automatákból lehet venni. Ez igényel némi nylevtudást, mert angolul kevés tud.

A fizetés történhet telefonos aplikációval ( ez mindenhol működik, de tényleg mindenhol, majd külön cikkben kitérek rá) vagy készpénzzel.

Egy nagyon jó bemutató video hogyan vásároljuk metró jegyet

A metró jegyek általában egy sematikus város képet mutatnak, a bérletek mindig valamilyen aktuális rendezvénnyel kapcsolatos képpel, vagy oktató, figyelmeztető grafikával vannak ellátva. Mindegyik mutatós, kedves darab.

Az én bérletem, az én kezem, az én képem :-) a bérletet természetesen hazahoztam.


Szóval ahogy már írtam, mondtam, van mit tanulnunk Kínától...

Tisztelettel Bálint Balázs
Műhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése