2017. július 23., vasárnap

A kókány Opel szerviz, és következménye.

Szerelő vagyok, van gyakorlatom, van helyem, van felszerelésem...

Mégis manapság nem dolgozom mint szerelő, és ha a saját autómon kell valamit javítani, akkor inkább átadom egy szerviznek, és megcsináltatom.

Miért ?

Ennek több oka is van.
 Egy részt ha dolgozom a saját cégemben akkor többet keresek, mint amit adott esetben kifizetek ugyanannyi időre egy szerviznek / szerelőnek.
 Más részt 6-7 évvel ezelőtti motor balesetem óta sajna nem úgy működöm mint régen.
 Haramad részt és nem mellékesen az autómat csak a munkaidőmön kívül, más otthoni munkáktól, vagy éppen a családtól az időt elvéve tudnám javítani, míg ha szervizben van a vas, akkor addig tudok dolgozni.

Most erről írok néhány sort.

Van egy opel Zafiránk. 99-es évjárat, az országban talán az egyik első forgalomba helyezésű, anno új korában Érden a Di-Fer-nél került forgalomba, sok évig ők is szervizelték ( nagyon segítőkészek voltak, kérésemre megküldték az autó szerviz történetét ).
Hozzánk mintegy egy éve került, az utóbbi tizen pár évben egy tulaja volt, mi is nagyon megszerettük, jó kis autó.

Ő az :



Nem oly régen elkezdett rángatni, több szerelőnek is megmutattam ( magam diagnosztikai műszerek hijján nem jutottam dűlőre ) és kiderült computer hiba. A csere, feltanítás végül a harmadik szerelő által megtörtént, hurrá !

Az egyik opel szervizben ahol 2 hétig nézegették ( és nem jöttek rá mi a gond ) viszont kicserélték a 4 gyertyát, és a szelepfedél tömítést, mondvány folyt. Nincs ezzel baj, tudom hogy taknyos, olajos volt, legalább ezen túl nem lesz olajos az udvar.

Nemsokára indultunk volna nyaralni, tudtam, hogy minimum 2000 km van előttünk, tehát átnéztem a verdát, gyorsan kicseréltem még 2 gömbfejet, futómű állítás és kész, indulhatunk.

Még 2 nap volt indulásig, egyszer csak irtóra elkezd folyni az olaj valahol, égett olaj szag, füst, stb...

Beszarás, idegeskedés, 2 nap az indulásig, most mi lesz...

Körül néztem mi lehet a baj, a vezérlésben 25000 Km van ( szervizkönyves az autó ) viszont ki tudja, talán a szimeringeket nem cserélték anno, így mivel másra nem tudtam gondolni, gyorsan berendeltem 3 db szimeringet, és ha már le lesz bontva akkor egy vezérlés szettet, és mivel a vízpumpát is a vezérmű szíj hajtja hát azt is.

Konkrét típus ismeret nem nagyon van, de tapasztalat, szerszám igen, mindennel együtt, és fiam segítségével 3 óra alatt meg volt a csere.

Na most már tényleg miden rendben lesz, elkezdődött a bepakolás is !

Indulás előtti nap reggelén látom újra folyik az olaj.

Ez már tényleg több a soknál, de nem tudok mit tenni, vettem 15 liter olajat, meg itthon is volt még 4 liter, be azt is a csomagtartóba és indulás szabadságra, lesz a mi lesz.

Az úton az autó elfolyatott 2150 km alatt 12-13 liter motorolajat...

Az még nem lett volna baj, hogy a karosszéria hátuljáról folyik az olaj, az alja úszik az olajban, és mindenhol olajos ahol csak lehet, még a teteje is, de füstöl a kipufogón a rá folyó odaégő olaj, tűzolzó palackok készenlétben, visszapillantó figyelés egész úton és zabszem a seggben, fogadkozás, hogy csak érjünk haza, gyertyát gyújtunk a templomban.

Végre nem kevés idegeskedés után haza értünk minden nagyobb baj nélkül, kiszámoltam a verda 0,7 l olajat fogyasztott óránként ( ezt már megfigyeltem az úton, hogy nem sebesség vagy fordulatszám függő volt, így 2 óránként parkoló, olajtöltés és go tovább ).

Másnap természetesen reggel irány a templom, adomány a perselybe, és gyertya gyújtás II. János Pál szobránál, megköszönve hogy talán az égiek is vigyáztak ránk.

Itthon újra szétszedés, mivel minden olajos, semmit nem lehet látni, így a blokkot teljesen lemostam, majd féktisztítóval is, hogy tuti minden porszáraz legyen, lássam mi történik.

Burkolat nélkül vezérlés fel, indítás, próbajáratás.

Kb fél óra járás után megjelent az olaj, de nem ott ahol vártam, az esetleg rösszul beütött szimeringnél, vagy netán a repedt olajszivattyú háznál, átszakadt membránú olajgombánál, hanem a szakszerviz által drága pénzért cserélt szelepfedél tömítésnél.

Itt .



Nem kicsit voltam ideges.

Szelepfedél le, és itt jött a fő meglepi.

A szelepfedél tömítés be volt gyűrve, a gyűrődés mellett jól kikenve tömítővel, tehát az illető szakbarbár állatja már valszeg látta, hogy szart csinált, visszabontotta, és összemaszatolta, csak jó lesz felkiáltással, de eszébe nem jutott, hogy megint levegyen a polcról egy új tömítést.

Így szerelték össze :




Hát nem lett jó.

Most megint szétszerelés, majd az újra elmosott burkolatokkal összeszerelés, tömítés csere, és ami ezekkel együtt jár. Viszont nem adom ki másnak, fiam ( szintén szerelő ) segítségével magunk szépen megcsináljuk, mert az autó még holnap is kell, és még egyszer ilyen utat soha !

Végső tanulság ( és mostanában több szakmából is ez jött le ), hogy ha nem magamnak csinálom, az nem lesz jó, tán még a legegyszerűbb munka sem, hisz egy szelepfedél tömítés csere csak nem az autószerelés szakmai csúcsa, mégis van aki nem képes egy ilyen egyszerű feladatot hibátlanul elvégezni...

Tisztelettel :

Bálint Balázs szerszámspecilaista
Műhelynet szerszámbnolt és webáruház.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése