2019. december 20., péntek

Új E95 benzin, féljünk tőle vagy sem?

Már 2014-ben tudtuk, hogy előbb vagy utóbb megérkezik, de sokan csak most eszmélnek rá, hogy itt is van.

Ez az új E95, mely az eddigi 5% helyett, már kötelezően 10 térfogat százalék etanollal kerül forgalmazásra.

Erről szólunk, mikor is megpróbálok elérhetőséget mutatni a tudnivalókhoz.

Első sorban azt kell látnunk, hogy az 5 és 10% nem is annyi.

Eddig 6,4% volt az összevont biológiai eredetű összetevők (etanol) legkisebb mértéke, mely most 8,2%-ra nő, de ugye könnyebb az 5% és 10%-ot megjegyezni, tehát már nem olyan vészes a különbség.

Ha a német nyelvet bírja, akkor ez az oldal direkt ezt tárgyalja ki, a különböző autótípusokkal kiegészítve :
https://www.e10tanken.de/
Az oldal nagyon könnyen kezelhető keresővel is el van látva, ahol igen vagy nem üzenetet látunk egy-egy autótípusra (motor és egyéb választék megadásával), hogy lesz-e bajunk az új üzemanyaggal.

Ha angolul olvasna inkább akkor ezen az oldalon nézelődjön:
https://www.acea.be/uploads/publications/ACEA_E10_compatibility.pdf

Az alapjárat.hu oldal alapján.

Korábban már hírül adta az MTI, hogy Magyarországon is elkezdik az E10 benzinre való átállást, mely magasabb bioetanol tartalmat jelent. 2020. január 1-jétől hivatalosan csatlakozik a magyar piac is a környezetbarátabb üzemanyagot forgalmazók köréhez, az átállás pedig már decemberben elindul. A dízel és a benzin kötelező összevont bioetanol-tartalma 6,4-ről 8,2 százalékra nő, ezzel a benzinben is minimum 6,1 százalékban lesz megtalálható ez az összetevő. Az E5 (melyben legfeljebb 5 százalék volt az arány) jelzéseket a kútfejeken E10 matricákra cserélik. A szlovákoknál hasonló döntés született, ám ott legalább 7,4 százalék bioetanolt kell tartalmazzon az E10-es üzemanyag, melyből egyébként többet is fogyasztanak a motorok a rosszabb fűtőérték miatt.
Benzint tankoló autó
Az ország mezőgazdasága és a környezet szempontjából előnyös döntés azonban negatív hatással van a régebbi benzines járműveket használókra. Ezt ugyan nem reklámozták a bejelentéskor, de bizonyos öregebb benzinmotorokat károsíthat a magasabb alkoholtartalmú bioetanolos E10 üzemanyag. A probléma többek közt abban áll, hogy a tömítéseket kikezdheti ez a benzin, így problémák léphetnek fel egyes motorok működésénél.

E10 benzin tájékoztató
Egy olvasónk már kiszúrta az egyik benzinkúton az átállásra figyelmeztető táblát
DAT honlapjáról letölthető egy német nyelvű PDF, melyben felsorolják, mely motortípusoknak adódhatnak gondjai az E10 üzemanyaggal. Csak néhány példát említve, a Škoda Felicia 1994 és 2001 között gyártott 1,3-as benzinesei pont olyan technológiával készültek, amelyek nehezen viselik el a magasabb bioetanol arányt. Ide tartoznak még a Volkswagen 2000-es évek elején gyártott 1,6-os FSI motorjai is, amiket a Golfokba is szereltek. De hogy ne csak német példák legyenek, régebbi Mazda motorok is érintettek lehetnek,többek között a rendkívül nagy népszerűségnek örvendő hobbi autó, az MX-5 első és második generációs egységei is.
A szlovák vonalra visszatérve, ennek az intézkedésnek sajnos a kevésbé tehetősek isszák meg a levét. A 2019-es Szlovákia-ringen tartott WTCR-ről való tudósítás alkalmával Zsolti kollégámmal is láttuk, hogy a kisebb falvakban egy utcában minimum kettő ilyen régi Felicia állt, melyek jövőre már csak megemelt áron juthatnak hozzá az E5-ös 95-ös benzinhez, melyet nem is minden benzinkút tart majd meg a kínálatában az átállás miatt. A probléma pedig Magyarországon sem lesz ismeretlen az autósok egy rétegének. Az új konstrukciójú benzinmotorokat nem érinti ez a dolog, így aki mostanában vásárolt új autót, annak nem kell aggódnia az E10 üzemanyag miatt.


Tisztelettel Bálint Balázs
szerszámspecialista

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése