2018. augusztus 21., kedd

Milyen akkumulátort vegyek?

Lassan itt a nyár vége, még ha ez most nem is hihető.

Jönnek a hidegek, és újra felszínre kerülnek az autók indítási problémái, amik sok esetben az akkumulátorok elhasználódására vezethetők vissza.

Ekkor az autó tulajdonos több dolgot tehet.
1. Elmegy egy szervizbe és kicserélteti az akkumulátort
2. Elmegy egy akku kereskedésbe ( mert már ilyenek is vannak ) ahol kicserélik az akkumulátor.
3. Elmegy egy autós boltba ( vagy internetes áruházba ) és rendel akkut magának, majd azt a haverokkal vagy maga beszerelik.

Mire kell figyelni az akkumulátor cseréjekor?

Húú... Mindenre!
Mondhatnánk.

Tudni kell, hogy sok esetben nem feltétlenül az akkumulátor elhasználódása vagy időszerű amortizációja a hiba oka, hanem a generátor, a feszültség szabályzó hibájára vezethető vissza a gond, vagy az idő előtti akku halál.

Tehát az akkumulátor cseréje előtt illik megmérni a generátor töltő feszültségét, és fogyasztókkal leterhelve megközelíteni és mérni a maximális teljesítményét is. Ezt illik megtenni akku csere előtt, és az új akku beszerelése után is. Ez a mérés egyébként általában az akku garanciájának feltétele is.
A töltő feszültség se túl nagy se túl alacsony nem lehet. Előbbi idő előtti elhasználódáshoz ( elektrolit forráshoz-fogyáshoz, hatóanyag kihulláshoz ) vezethet, utóbbi miatt menet közben képes lehet lemerülni az akku.

A praxisomban sokszor találkoztam olyan hibával, ahol a motor vagy az akku testje, esetleg a töltő vezeték, vagy ritkábban, de az önindító áram vezetéke korrodált el, vagy valamelyik átvezetése lazult, korrodált, és ez hatalmas átmeneti ellenállás képzett, oly annyira, hogy teljesen korrekt rendszer esetén is produkálta bármelyik fenti hibát.
Klasszikus hiba anno zsiguliknál, mostanság sok más típusnál a testelés korróziója. Ez 15 éves kor fölött gyakran megesik. Előforduló hiba több típusnál a töltő vezeték korróziója is, ez is inkább az idősebb daraboknál. De találkoztam már 8-10 éves opellel is, ahol a motor testkábele szétporladt.

Tehát az előzetes és utólagos diagnosztika is igen fontos.

Más kérdés az akku fizikai cseréje hogyan történjék.

Régen levettük az akku sarukat, szigorúan előbb a testet le, majd a pozitívat le, beszerelésnél előbb a pozitívat fel, majd a testet kötjük be.
Manapság ez már nagyon kevés lehet.
Ha táp nélkül marad a verda, akkor elfelejtheti a motor beállítási értékeket a computer, a csatornákat a rádió, esetleg olyan szinten, hogy az autót magát nem is, vagy csak igen nehéz lesz életre kelteni.

Erre szolgálnak a különböző ideiglenes tápok, melyeket memória őrként ismerünk.


Mint minden szerszámnál, itt is fontos némi technikai alapismeret a használathoz, ezt ne feledjük.

Tehát ha műszakilag felkészültünk az akku cseréjére, és az eszközeink, tudásunk is rendben vannak, jöhet a másik, és leginkább fő kérdés, milyen akku kerüljön az autóba.

Itt is általános szabály, hogy olyan ami oda való.

Fontos adatok .
1. méret
2. polaritás
3. kapacitás
4. indító áram

A feszültséget direkt nem írom, hiszen igen kevés olyan jármű akku van ami nem 12 voltos, hirtelen nem is tudok ilyet, esetleg a hibrideknél, de az ugye teljesen más történet.

1. Méret
Itt a fizikai méretet értem, szélesség, magasság, hosszúság. Én azt vallom, beteszem az autómba azt a legnagyobb méretet ami bele fér. Sok olyan autó van, ahol a kényelmi felszereltségtől függően nem csak a generátor teljesítménye, hanem az akkumulátor mérete ( kapacitása) is változik. E mellett általában ugyanabban a karosszériában megtalálható kisebb vagy nagyobb motor, akár diesel üzemű is, amik mindegyike más, és más indító áramot "kér".
Tehát az akku helye várhatóan bőségesen elég lesz legalább egyel nagyobb mérethez is, ami jellemzően nagyobb teljesítményt is jelent.

2. Polaritás.
Van jobbos és balos akku, ez a pozitív és negatív saru helyét határozza meg, illetve van több féle pólus kialakítás is. Általában normál pólusos, de japánoknál ( kisebb autókban ) van kis pólusos és USA autóknál csavaros csatlakozású is. Léteznek ezek kombinációi is egy akkun belül.

3. Kapacitás
Itt menjünk a gyártó által előírt kapacitás felé, alá semmikép, fölé 15-20%-al nyugodtan, abból még nem lehet baj.

4. Indító áram
Ha a fizikai méretek határát elértük akkor már csak a minőség határozza meg a maximális indító áramot, fölösleges a csúcsra törni, de ha a gyári előírtnál nagyobb, nem lesz bajunk belőle. extrém értékek is elérhetők, ennek csak a pénztárcánk szab hatát.

Megint igaz az, mint az olajoknál írtam, nem érdemes márka jeles akkut venni.
Sok éves tapasztalatom szerint bár a gyárilag az autóba szerelt akkuk kimondottan jó minőségek, ugyanazon márkanév, és fizikai adatok szerinti következő ( utólag megvásárolható ) akku már nem lesz sosem olyan tartós.

Tehát én azt mondom, akkut vegyünk, ne márkanevet, attól nem lesz jobb, hogy más van ráírva.

Nem vagyok elájulva a nagy akku gyártók termékeitől sem, meg van a preferált márka amit sok éve használok minden autónkba, illetve ügyfél autókba is eladtunk belőlük bőven, ezekkel még nem volt gond, de mindenki döntsön belátása és lehetőségei szerint.

Talán a legnagyobb bánatom egy Banner akku volt 2 év garanciával, és két év és 1 hetes korában megkotlott. Megjegyzem az az egyik legdrágább volt a boltban. Utána a fele annyiért vásárolt akku már 6 éve bírja, és még működik.
Itt sincsenek nagy csodák.

Nekem ez a márka vált be már hosszú évek óta :

Exide prémium hagyományos de zárt rendszerű savas akkumulátor


Extrém esetekben azonban nem lehetünk kukacosak, verseny körülmények között, extrém nagy fogyasztóknál ( pl hifi verseny ) muszáj olyat venni ami mindent kibír, ez pl ilyen :

Optima spirál cellás akkumulátor

Utcai autókba fölösleges, csak érdekesség, de akkor is szép darabok, és igen jók.

Az olyan kifejezésektől pedig tartsuk magunkat illő távolságban, mint pl a zselés akkumulátor, mert a hazai kínálatban igen kis esélyünk van hogy ilyenbe belebotlunk.
Sok eladó a vevőre néz és a szerint kínálja a portékáját.
Így lesz egy zárt rendszerű savas akkuból zselés, jobb esetben egy felitatott elektrolitosból zselés, és azt ez után sokkal drágábban el lehet adni. Sajnos ilyennel is találkoztam már sokszor.

Legközelebb talán arról írok hogy vizsgáljuk meg egy akku állapotát műhelyben, és otthoni körülmények között.

Ha bármilyen kérdésük felmerül, kérem keressenek meg elérhetőségeinken, kövessenek a facebook-on.

Tisztelettel
Bálint Balázs gépjármű technikus szerszámspecialista

Műhelynet szerszámbolt és szerszám webáruház.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése