2017. november 20., hétfő

Lépést azaz gumit válts !

Itt a hideg, ideje télire gumit felszereltetni, ehhez szeretnénk némi segítséget adni.

Természetesen nem ajánlunk gumi márkát vagy kivitelt, mindenki nézzen utána, mi csak az általános és megfontolandó szempontokkal kívánunk segíteni.

A gumikon megtalálható jelek magyarázata :



1. Mikor cseréljünk ?
Általános nézet és elfogadott hőmérséklet, ha a napi átlag hőmérséklet 7 fok alá csökken. Ez függ attól is persze, hogy hol lakunk, hegyvidéken, fagyzugos helyen ( Pl Zabar ) érdemes előre hozni a cserét.

2. Mit vegyünk ?
Na ez a  legnehezebb kérdés.
Ha megnézzük az ADAC vagy ÖAMTC teszteket láthatjuk, hogy ugyanaz a márka-típus-minta nem azonos minősítést kap minden méretben. Van, hogy az egyik méretben jó a másikban kevésbé.
Kérdés még mennyire vagyunk anyagilag eleresztve, illetve mennyit használjuk télen az autót, milyen körülmények között.
Azaz :
- milyen távokat teszünk meg
- mekkora az autó súlya, teljesítménye
- milyen helyen használjuk ( város, országút, hegyvidék )
A lényeg, hogy alapnak mindig az autó gyári gumi méret adatait vegyük alapul. Kicsit változtathatunk ezen attól függően, hogy milyen felnit használunk, ugyanis a szabályok engedik a gyári mérettől egy lépcsővel való eltérést le vagy felfelé.

Érdemes a választásnál kikérni gumiszerelők javaslatát, körül nézni a piacon az értékelések között ( mint írtam az ÖAMTC és ADAC / Osztrák és Német autóklub / minden évben közzé teszi a tesztjeit ), de a gyártói oldalakon is sok információt találunk, valamint ma már a gumik is feliratozva kellenek, hogy legyenek, az energia takarékosság ( gördülési ellenállás ) zajszint és egyeben ismertetőjével.

Tájékoztató matrica feliratai :



Magam egyébként előnyben részesítem a hagyományos nagy nevű márkákat, de kinek mi...


3. Felnivel, vagy átszerelve a gumit ?
Ajánlott télire másik felni garniturát beszerezni, de ez néha komoly nehézséget tud okozni.
ha mindig szerelgetjük a gumit, az óhatatlanul, a legnagyobb odafigyelés mellett is sérülhet, a pereme használódik, ez tömítetlenséghez, szélsőséges esetben kidobáshoz vezethet.

Viszont a másik oldalon ott vannak a mai autókban már kötelezően gyári felszerelésként a gumi nyomás ellenőrző szenzorok ( TPMS ), amik egy részt drágák, így kevesen tartanak két garniturát ebből is, más részt több típusnál külön fel kell tanítani azokat a rendszerre, hogy ne tiltsa az autót, vagy ne sípolásszon folyamatosan, valamilyen vélt hibára figyelmeztetve.

Ha tehetjük tegyük a nyári és téli gumit más felni szettre,

4. Vas vagy alu felni.
Na ez tényleg attól függ mit szeretünk.
Magam sokáig nyári gumihoz alu, míg télihez vas felnit használtam, az egyik autónkon még mindig így van. viszont a másik autónkon mindkét gumi szett alu felnin van, egyszerűen azért mert kaptam egy garnitura alu felni egy cimborától. Nincs különösebb reális oka.
Sokat azért is használnak télire vas felnit, mert a hóban esetleg megcsúszva a felni sérülése könnyebben, olcsóbban javítható.

5. Ki szerelje a gumit ?
Apósom még néhány éve is képes volt maga otthon szerelővassal kínlódni a gumi cserével, szerencsére mára már lemondott róla, csak szegénykém nem értette mi vele a gond.
A tömlő nélküli gumikat TILOS sima szerelő vassal szerelni, csak géppel szabad, ugyanis a karkasz ( külső gumi ) pereme egy lágyabb gumi réteggel van bevonva a felni és a gumi közti korrekt tömítés érdekében, és ez komolyan sérülhet a vassal való szerelés, feszegetés közben.
Bízzuk tehát a szerelést egy szakműhelyre, ahol a megfelelő géppel szerelik, centrírozzák, és nagyon fontos, hogy a kerék felszereléskor nyomatékra húzzák a csavarokat, nem az általánosan szokásos "szakadás előtt fél" menettel erőig...
A kerekek meghúzása 110-120 Nm körül szokott lenni. lazábban lelazul, jobban meghúzva fölöslegesen kínozza a kerékagyat, csavarokat, felnit.

6. Négy évszakos gumik.
Egyik cimbora szava szerint a négy évszakos gumi két lóf.sz egy áráért, és van benne némi igazság.
A négy évszakos gumik ( eltekintve a kevés és igen drága kivételtől ) a nyárinak nem elég nyárik, télinek nem elég télik. Mivel a két üzemi körülmény teljesen más kihívásokat állít, egyszerűen nem lehet maradéktalanul mindkettő feltételt tejesíteni.

7. Profil mélység, használati idő.
A profil mélységet szabályozza a KRESZ is, de magam azt vallom ha egy jó nevű gumi gyártó bele teszi  gumiba az un. kopó jelet ( minden gumiban benne kell lennie már több évtizede ) akkor ő vállalja, hogy amíg ezt a jelet el nem éri a kopás addig az a gumi tudja azt amit kell.
Van nézet ami szerint az első tél ok, a második még elmegy, de egy téli gumi a harmadik évben már nem téli gumi.
Ha korrekten történik a tárolás ( szellős nap védett helyen ) akkor sem illik 5 évnél tovább használni egy gumit.

Tehát végül nagyjából kimondható, hogy a gumi választást ( legalábbis a tanácsadást ) bízzuk szakemberre, vagy tapasztalt kollégára, családtagra, aki egyébként nem minősül az örökösünknek...
:-))
A szerelést szintén hozzá értő végezze, vagy ha magunk csináljuk, legalább nézzünk, olavssunk utána mit hogyan tegyünk.

Ha kérdésük van, természetesen várom azokat a továbbiakban is.

Tisztelettel
Bálint Balázs szerzsámspecialista
Műhelynet szerszámbolt és webáruház







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése