2016. május 2., hétfő

Miért változtatják a csavarok fejeit ?


A csavar menetet még az ókorban találták fel, és már akkor voltak megoldások a használatára.

Először a csavaroknak nem is volt meghajtó feje, a fa szárra egy furatot tettek, amin egy másik fa nyelet átdugva hajtották azt.
Majd jött a 4 lapú fej, és a 6 lapú.
Ennél több lap megoldás értelmetlen, hisz a 6 lap egyesíti azt a két előnyt, ami
1. a meghajtásnál kis szügű legyen az eltérés, hogy kis helyen lehessen használni
2. elég erős legyen a megfogás, hogy megfelelő csavaró nyomatékot lehessen kifejteni.

A tervezőket mindeg érdekelték az új megoldások, ezt tudjuk.

A 6 lapú kialakításnál a 80-as években is már több lehetőség adódott.
pl. a 8 mm-es csavarnak általában 13 mm-es volt a feje. Míg Európában, és a világ nagy részén így volt, addig a Japán autókon 12 mm-es, míg az Orosz ( Szovjet ) autókon és gépeken 14 mm-es volt, gyanítom ez a felhasznált anyagok minőségével arányosan változott.

A csavar meghajtó fejek kialakításának kronologiája nagyjából az alábbiak szerint alakult.
1. furatos szárak

2. 2 oldalon lapolt fejek

3. 4 lapú fej, ezzel együtt a nútos fejek, egy és kereszt hasítással

4. 6 lapú fej

5. imbusz / inbusz ( 6 lapú belső kulcsnyílású fejek ) megjelenése.

6. TORX fejek külső és belső kialakítással, 5 és 6 ággal

7. XZN belső kulcsnyílású fejek

8. RIBE belső kulcsnyílású fejek

9. új profilú TORX fejek megjelenése

Midezek mellett szinte folyamatosan tűntek fel új, leginkább a biztonságot és az avatatlanok hozzáférhetetlenségét szolgáló speciális fej meghajtás formák, de ezekről talán majd máskor.

Nézzük sorban tehát.

Talán a lapolt csavar fejekről, valamint a 4 és 6 lapú fejekről kevésbé kell szót ejtenünk, ezek mindenki számára ismertek, általánosan használatosak.

Az inbusz ( imbusz ) csavarok előnyei a nagy forgató nyomaték és a kisebb anyagfelhasználás, valamint a kisebb fizikai fej méret, ugyanolyan erőnél. Ez manapság nagyon fontos, hogy a technika bonyolultságának növekedése miatt egyre több dolgot tudjanak kis helyre beszerkeszteni, valamint a gépek súlyát, ezzel a nyersanyag felhasználást csökkenteni tudják.









Ugyanezen okból alkották meg az inbusz csavarok utódját a TORX csavarokat. Az anyag minőségek javulásával és a fordító profil megváltoztatásával még nagyobb erőket lehet átvinni a csavarra. A TORX fej létre jött belső és külső kulcsnyilással is, a külső lényege szintén az anyag spórolás, növelt meghúzási nyomaték mellett.



Az 5 ágú TORX fejeket direkt "kiszúrásból" alkották olyan helyekre, ahol kevés keresni valót láttak a tervezők mások részére, így a légmennyiség mérők, computerek, gyújtás kapcsoló alkatrészek környékén. Ugyanez létezik lyukas ( biztonsági ) kivitelben is, ahol még jobban igyekeztek megnehezíteni a hozzáférést.

Az inbusz csavarok mellett jöttek létre az XZN kulcsok is, mert ezek nem 6 hanem 12 ponton fogják meg a csavart. Itt is van 2 féle kialakítás, az egyik 90 fokos a másik 60 fokos csúcszöggel, azaz az egyik egy négyzet 3 irányba forgatva, míg a másik egy hatszög két irányba forgatva. Sokszor az egyket a másik helyett nem tudjuk használni.



RIBE fej, mely egy 6 ágú, de áganként szögletes profilú kialakítás kimondottan a FIAT találmánya, 2 ok hozta létre, először kimondottan hengerfej csavarokhoz. A szögletes profil nagy nyomatékot tud átvinni, a lecsúszás, leforgulás esélye minimális, valamint a profilt néhány évig nem adták ki gyártásra a köz javára, és ezzel a saját szerviz hálózatukat védték.
Érdekesség, hogy jelenleg a VW csoport egyes hengerfej csavarjainak van egy módosított RIBE fej kialakítása ( a nút résznek mélyebbnek kell lennie ), amihez csak az oda való fejjel lehet valamit is kezdeni, természetesen ennek a fejnek az ára kb. tízszerese a normál fej árának, valamint 1-2 gyártónál megjelentek az egész számú ( 6-8-10-12 ) méretek mellett a tizedes méretek is ( 10,3-10,8 ).



Az új típusu TORX fejek ívénel le és felfutási szögeinek megváltoztatásával megint csak a meghúzási nyomatékot növelték, a belső erők kis mértékű "áthelyezésével". A régi TORX kulcsok ezekhez a fejekhez nem jók, míg az új profillal a régi csavart ki lehet nyitni vagy éppen meg lehet húzni.

Természetesen ezeken kívül még nagyon sok féle csavar meghúzási mód van, de ezeket az autó és gépész iparban kevésbé használjuk, illetve a technika fejlődése sem áll le, mindig újabb megoldással találjuk szembe magunkat.

Tisztelettel
Bálint Balázs szerszámspecilaista

Műhelynet szerszámbolt és webáruház

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése